الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال یکی از الگوهای هارمونیک است که تریدرها برای شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی با ریسک به ریوارد مطلوب استفاده می‌کنند. الگوی خرچنگ همانند دیگر الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال از موج‌های قیمتی در نمودار تشکیل می‌شود که در نسبت فیبوناچی مشخصی نسبت به هم قرار دارند و از آن‌ها برای پیدا کردن نواحی برگشت قیمت استفاده می‌شود. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که الگوی خرچنگ چیست و در ادامه نحوه تشخیص و کاربرد این الگو در ترید را شرح می‌دهیم. برای این منظور نحوه ترید با استفاده از الگوهای صعودی و نزولی این الگو را بیان می‌کنیم و در پایان توضیحاتی درباره الگوی خرچنگ در بازار کریپتو ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوی خرچنگ چیست؟

«الگوی خرچنگ» (Crab Pattern) یکی از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که توسط شخصی به نام «اسکات کارنی» (Scott Carney) در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. این الگو یکی از انواع الگوهای هارمونیک XABCD است که از پنج نقطه که موج‌های قیمتی بین آن‌‌ها حرکت می‌کنند، در نمودار قیمت تشکیل شده است. بنابراین در این الگو می‌توانیم چهار موج قیمتی در نمودار مربوطه تشخیص دهیم.

موج‌هایی که توسط پنج نقطه X و A و B و C و D در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند با توجه به نوع الگوی خرچنگ در نمودار شبیه الگوهایی هستند که دو کمینه یا دو بیشینه پشت سر هم در نمودار قیمت تشکیل می‌دهند.

این الگو با توجه به موقعیت قرارگیری موج‌های قیمتی در آن می‌تواند نشانه‌ای برای برگشت روند پس از تکمیل این الگو باشد. بنابراین با توجه به نحوه قرارگیری موج‌های قیمتی نسبت به نواحی مهم برگشت قیمتی در نمودار از این الگو می‌توان برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب در خلاف جهت موج آخر این الگو استفاده کرد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که شکل ظاهری الگوی خرچنگ چیست و توضیحاتی درباره ساختار ظاهری آن ارائه می‌کنیم.

شکل ظاهری الگوی خرچنگ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

شکل ظاهری الگوی خرچنگ

از لحاظ ظاهری الگوی خرچنگ شبیه به الگوی هارمونیک پروانه در تحلیل تکنیکال است. اما نسبت‌های فیبوناچی متفاوتی در مقایسه با الگوی پروانه بین موج‌های قیمتی در الگوی خرچنگ وجود دارد. این الگو همانند دیگر الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند سطوح اصلاحی مناسبی را برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ورود به معامله، حد ضرر و تارگت پیدا کنند.

ساختار الگوی خرچنگ

برای تشخیص ساختار الگوی خرچنگ در نمودار قیمت می‌توان از ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال استفاده کرد و به اندیکاتورهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال نیازی نیست. در ادامه اجزای تشکیل دهنده این الگو را شرح می‌دهیم.

  • موج XA: این موج اولین موج در جهت روند قبلی در نمودار قیمت است که قبل از کامل شدن الگوی هارمونیک شکل می‌گیرد. نقطه ابتدایی این موج از X شروع می‌شود و به نقطه A ختم می‌شود. در این حالت نقطه A در این الگو را می‌توان بیشینه نسبی در زمان تشکیل الگوی هارمونیک صعودی و کمینه نسبی در زمان تشکیل الگوی هارمونیک نزولی در نظر گرفت.
  • موج AB: این موج دومین موج در الگوی هارمونیک خرچنگ است که از نقطه A شروع می‌شود و به نقطه B ختم می‌شود. این موج به‌گونه‌ای تشکیل می‌شود که در آن نقطه انتهایی در موج مربوطه در الگوی هارمونیک صعودی بالاتر از نقطه X قرار می‌گیرد. در الگوهای هارمونیک نزولی نقطه پایانی موج دوم پایین‌تر از نقطه X در نمودار قیمت قرار دارد. بنابراین می‌توان گفت موج دوم نوعی موج اصلاحی از موج اول است و در نسبت فیبوناچی ۳۸/۲٪ تا ۶۱/۸٪ از اصلاح موج XA تشکیل می‌شود.
  • موج BC: این موج از نقطه B شروع می‌شود و به نقطه C ختم می‌شود. این موج در همان امتداد موج اولیه در الگوی هارمونیک خرچنگ تشکیل می‌شود. این موج در الگوی هارمونیک به‌گونه‌ای تشکیل می‌شود که نقطه پایانی آن به نقطه A نمی‌رسد. بنابراین نقطه C در الگوی هارمونیک صعودی پایین‌تر از نقطه A و در الگوی هارمونیک نزولی بالاتر از نقطه A قرار دارد. موج BC به‌گونه‌ای در این الگوی هارمونیک تشکیل می‌شود که در نسبت اصلاحی ۳۸/۲٪ تا ۸۸/۶٪ از موج AB قرار دارد.
  • موج CD: این موج از نقطه C شروع می‌شود و به نقطه D در نمودار قیمت ختم می‌شود. این موج به‌گونه‌ای تشکیل می‌شود که نقطه انتهایی این موج علاوه بر عبور از نقطه B در نمودار قیمت، از نقطه X نیز در این الگوی هارمونیک عبور می‌کند. در الگوی هارمونیک صعودی نقطه انتهایی موج آخر پایین‌تر از نقطه X قرار دارد و احتمال برگشت روند با کامل شدن این الگو وجود دارد. در حالیکه در الگوی هارمونیک نزولی نقطه D بالاتر از نقطه X در نمودار قیمت قرار دارد. لازم به ذکر است موج CD در نسبت فیبوناچی ۲۲۲/۴٪ تا ۳۶۱/۸٪ از موج BC و در نسبت ۱۶۱/۸٪ از موج XA قرار دارد.
تصویری نمادین از الگوی خرچنگ

یادگیری تحلیل تکنیکال با فرادرس

الگوی خرچنگ که در انواع صعودی و نزولی آن در نمودار قیمت قابل شناسایی است، یکی از انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌توانند در انجام معاملات از آن‌ها استفاده کنند. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند خطوط روند و ابزار فیبوناچی نسبت به شناسایی این الگو در نمودار قیمت اقدام کنند.

علاوه بر این برای انجام معاملات موفق با استفاده از این الگو نیاز است تا تریدرها با مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال آشنا شوند و نحوه استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال را یاد بگیرند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند پیش‌بینی‌های بهتری را با استفاده از تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی داشته باشند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

با توجه به اهیمت یادگیری تحلیل تکنیکال برای بررسی نوسانات قیمت در بازارهای مالی و انجام معاملات در این بازارها، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

علت تشکیل الگوی خرچنگ چیست؟

الگوی هارمونیک خرچنگ یکی از الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است که فراتر از موج اولیه یا همان موج XA می‌رود. بنابراین زمانی که آخرین موج در این الگو تشکیل می‌شود، با کامل شدن این الگو، احتمال برگشت روند بیشتر می‌شود. در زمان تشکیل این الگوی هارمونیک هر یک از موج‌های دوم، سوم و چهارم در خلاف موج قبلی حرکت می‌کند و در نهایت به نقطه D ختم می‌شود که فراتر از نقطه شروع موج اولیه می‌رود.

با نگاهی به نحوه حرکت این موج‌ها متوجه می‌شویم که در پولبک‌هایی که این موج‌ها نسبت به موج قبلی ایجاد می‌کنند، می‌توانند فرصت‌های مناسبی را برای تیک پروفیت در اختیار تریدرها قرار دهند. به عبارتی دیگر پولبک‌هایی که قیمت در این الگو دارد این موضوع را نشان می‌‌دهد که بازیگران اصلی این بازار در انتهای هر موج تیک پروفیت مربوطه را انجام داده‌اند.

برای مثال پس از موج اولیه، این تیک پروفیت باعث ایجاد موج دوم که نوعی موج اصلاحی است، در نمودار قیمت می‌شود و باعث می‌شود قیمت به نقطه B برسد. از سویی دیگر تریدرهای خرد که تمایل به خرید در اصلاحات قیمتی دارند، در ادامه به معامله ورود می‌کنند و موج بعدی را می‌سازند.

اما این موج که همان موج BC در نمودار قمیت است توسط بازیگران بزرگتر بازار نمی‌تواند به نقطه A برسد. به عبارت دیگر ادامه تیک پروفیت بازیگران اصلی باعث می‌شود تا موج نهایی در این الگو تشکیل شود. بنابراین بازیگران اصلی می‌توانند در قیمت‌هایی بهتر و با فعال شدن حد ضرر تریدرهای خرد به پوزشن معاملاتی قبلی خود حجم بیشتری اضافه کنند.

با ادامه حرکت قیمت به سطوحی فراتر از قیمت مربوط به نقطه B، معامله‌گران اصلی بازار باعث می‌شوند تا تریدرهای بیشتری به روند جدید وارد شوند، بنابراین با ورود معامله‌گران خرد موج نهایی با شدت بیشتری پیش می‌رود. تشکیل الگوهای سقف یا کف دوقلو که خط گردن را نیز شکسته‌ است، باعث شدت بیشتر حرکت قیمت در روند مربوطه می‌شوند و قیمت را فراتر از سطح قیمتی X می‌برد.

در این قسمت آموختیم که علت تشکیل الگوی خرچنگ چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که انواع الگوی خرچنگ چیست و انواع صعودی و نزولی آن را شرح می‌دهیم.

انواع الگوی خرچنگ چیست؟

الگوی خرچنگ را با توجه به سیگنال صعودی یا نزولی که به تریدرها می‌دهد می‌توانیم به دو نوع زیر تقسیم کنیم که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • الگوی خرچنگ صعودی
  • الگوی خرچنگ نزولی

الگوی خرچنگ صعودی چیست؟

الگوی خرچنگ صعودی یکی از انواع الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال است که در نقطه D سیگنال برگشتی صعودی ایجاد می‌کند. این ناحیه را می‌توانیم به عنوان ناحیه‌ مستعد برای برگشت قیمت در نمودار در نظر بگیریم. الگوی خرچنگ صعودی از موج‌‌ صعودی XA، موج نزولی AB، موج صعودی BC و در نهایت موج نزولی CD در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. الگوی خرچنگ صعودی معمولا در روندهای صعودی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود.

در این قسمت آموختیم که الگوی خرچنگ صعودی چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع‌ می‌پردازیم که الگوی خرچنگ نزولی چیست و آن را شرح می‌دهیم.

الگوی خرچنگ صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی خرچنگ نزولی چیست؟

الگوی خرچنگ نزولی از موج نزولی XA، موج صعودی AB، موج نزولی BC و در نهایت موج صعودی CD در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. این الگو معمولا در روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. این الگو پس از چندین پولبک صعودی در نهایت در نقطه D ناحیه‌ برگشتی نزولی را در نمودار قیمت ایجاد می‌‌کند.

الگوی خرچنگ نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی خرچنگ عمیق چیست؟

علاوه بر انواع اصلی فوق برای الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال، نمونه‌ای دیگر از الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال توسط اسکات کارنی معرفی شده است که بسیار شبیه الگوی اصلی خرچنگ در نمودار قیمت است و «الگوی خرچنگ عمیق» (Deep Crab Pattern) نامیده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال با استفاده از الگوهای هارمونیک می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری با الگوهای هارمونیک فرادرس را مشاهده کنید.

الگوی خرچنگ عمیق همانند الگوی خرچنگ اصلی در تحلیل تکنیکال از پنج نقطه و چهار موج قیمتی تشکیل شده است و به غیر از موج قیمتی AB دارای همان نسبت‌های فیبوناچی بین موج‌های قیمتی است. در الگوی خرچنگ عمیق در تحلیل تکنیکال موج AB لازم است تا در سطح اصلاحی ۸۸/۶٪ از موج XA قرار بگیرد.

تفاوت دیگری که الگوی خرچنگ عمیق با الگوی خرچنگ اصلی دارد در اندازه موج‌های AB و CD در زمان تشکیل این الگو است. در الگوی خرچنگ عمیق اندازه این دو موج با هم برابر هستند. در زمان تشکیل این الگو ممکن است اندازه‌های دو موج ذکر شده کاملا یک اندازه نباشند. این موضوع نشان می‌دهد که برای استفاده از این الگو برای ترید به انعطاف‌پذیری بالایی در تحلیل قیمت نیاز است و پیدا کردن الگویی که دقیقا مطابق با نسبت‌های فیبوناچی ذکر شده باشد، کاری دشوار در نمودار قیمت است.

همانند الگوی خرچنگ اصلی در تحلیل تکنیکال، الگوی خرچنگ عمیق نیز می‌تواند در انواع صعودی و نزولی در نمودار قیمت مشاهده شود. الگوی خرچنگ عمیق صعودی همانند تصویر زیر است.

الگوی خرچنگ عمیق (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی خرچنگ عمیق نزولی را نیز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

الگوی خرچنگ عمیق نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه رسم و تشخیص الگوی خرچنگ

الگوی خرچنگ در نمودار قیمت همانند الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال است. تفاوتی که این دو الگوی هارمونیک با هم دارند در نسبت فیبوناچی موج آخر در برابر نقطه X در نمودار قیمت است. در الگوی خرچنگ این نسبت ۱/۶۱۸ است در حالیکه همین نسبت در الگوی هارمونیک پروانه در تحلیل تکنیکال برابر با ۱.۲۷ است.

بنابراین از نظر ظاهری هر دو الگو شبیه الگوهای دو سقف و دو کف پشت سر هم در نمودار قیمت هستند که سقف‌های قیمتی در این الگوهای هارمونیک نزولی و کف‌های پشت سر هم در این الگوها صعودی هستند.

بنابراین زمانی که در نمودار سه موج قیمتی را مشاهده کردید که دو بیشینه نزولی تشکیل داده‌اند، یا سه موج قیمتی که دو کمینه صعودی در نمودار قیمت را ایجاد کرده‌اند می‌توانید احتمال تشکیل الگوی خرچنگ در نمودار مربوطه را بررسی کنید. در این حالت می‌توانید از ابزار ترسیمی در تحلیل تکنیکال استفاده کنید و نسبت‌های ایجاد شده در بین این موج‌های قیمتی را اندازه‌گیری کنید. در ادامه نحوه این اندازه‌گیری را شرح می‌دهیم.

  • ابتدا و انتهای موج اول در نمودار قیمت را مشخص کنید. با مشخص کردن ابتدای موج اولیه می‌توانید اولین نقطه را در این الگوی هارمونیک شناسایی کنید.
  • با استفاده از ابزار رسم بر روی اولین نقطه کلیک کنید و آن را X بنامید.
  • در ادامه با استفاده از ابزار ترسیمی از نقطه ابتدایی تا نقطه انتهایی اولین موج حرکت کرده و آن را A بنامید. در ادامه با استفاه از ابزار ترسیمی نقاط مربوط به موج‌های بعدی را نیز مشخص کنید و آن‌ها را به ترتیب با نام‌های B و C مشخص کنید.
  • سپس در نسبت ۱/۶۱۸ از نقطه X در نمودار مربوطه، نقطه D را مشخص کنید و منتظر بمانید تا قیمت به آن برسد. این نقطه که انتهای موج آخری در الگوی هارمونیک موردنظر را مشخص می‌کند را می‌توانید به عنوان ناحیه احتمالی برگشت قیمت در این الگو در نظر بگیرید.
  • همزمان لازم است تا نسبت ۱/۲۷ از نقطه X در نمودار مربوطه را نیز در نظر بگیرید. این موضوع به این دلیل است که ممکن است قیمت از این نقطه برگشت کند و الگوی پروانه را به‌جای الگوی خرچنگ در نمودار قیمت تشکیل دهد. در ادامه می‌توانید نسبت‌های بین موج‌های قیمتی را بررسی کنید و از تطابق این نسبت‌ها با نسبت‌های مربوط به الگوی هارمونیک خرچنگ مطمئن شوید.

تشخیص الگوی خرچنگ در نمودار قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ابزارهای شناسایی الگوی خرچنگ در نمودار قیمت

با وجود اینکه با ابزارهایی همانند ابزار رسم خطوط روند و ابزار فیبوناچی می‌توان الگوی خرچنگ را در نمودار قیمت شناسایی کرد، اما استفاده از این روش ممکن است زمان‌بر باشد و تریدر را با دشواری‌هایی روبرو کند. لازم به ذکر است ابزارهایی برای تشخصی الگوی هارمونیک در نمودار قیمت وجود دارند که تریدرها می‌توانند از آن‌ها به‌راحتی برای شناسایی الگوی هارمونیک خرچنگ استفاده کنند.

این ابزارها می‌توانند موج‌های قیمتی را دنبال کنند، نقاط مربوطه را مشخص کنند و نسبت‌های فیبوناچی مربوطه را نشان دهند. وب‌سایت تریدینگ ویو تعدادی از ابزارهای مخصوص رسم الگوهای هارمونیک در پلتفرم خود دارد. برای آشنایی با این وب‌سایت می‌توانید مطلب تریدینگ ویو چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

برای رسم الگوی خرچنگ در نمودار قیمت ابزاری که در تریدیگ ویو استفاده می‌کنید، ابزار رسم الگوی XABCD است. بنابراین زمانی که در نمودار قیمت سه موج قیمتی را مشاهده کردید می‌توانید از این ابزار برای شناسایی الگوی موردنظر استفاده کنید.

در صورتی که از پلتفرم معاملاتی متاتریدر ۴ استفاده می‌‌کنید، می‌‌توانید نشان‌گر هارمونیک سفارشی که به اندیکاتور ZUP معروف است را از انجمن MQL5 یا فروم‌هایی همانند فارکس فکتوری به‌دست آورید.

کاربرد الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال

از الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال برای شناسایی موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله در ترید می‌توان استفاده کرد برای این منظور در ادامه نحوه ترید با الگوی خرچنگ را شرح می‌دهیم.

نحوه ترید با الگوی خرچنگ

ترید با استفاده از الگوی خرچنگ در نمودار قیمت به دلیل نیاز به استفاده از ابزار فیبوناچی و تحلیل پرایس اکشن پیشرفته در ابتدا ممکن است دشوار به‌نظر برسد. اما در صورتی که قوانین مربوط به نحوه شناسایی و ترید با استفاده از این الگو را رعایت کنید، پس از مدتی می‌توانید با استفاده از انواع صعودی و نزولی این الگوی هارمونیک در تحلیل تکنیکال ترید کنید. بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که قوانین مربوط به ترید الگوی خرچنگ چیست و این قوانین را شرح می‌دهیم.

قوانین ترید الگوی خرچنگ چیست؟

قوانین ترید الگوی خرچنگ اصولی است که برای انجام ترید با استفاده از الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال یا دیگر الگوهای هارمونیک در نمودار قیمت می‌بایست رعایت شوند. در ادامه آن‌ها را شرح می‌‌دهیم.

انتظار برای تکمیل الگوی هارمونیک

با وجود اینکه الگوهای هارمونیک در نمودار قیمت می‌توانند احتمال برگشت روند را از سطوح مشخصی پیش‌بینی کنند، اما همواره توصیه می‌شود تا تریدرها منتظر تکمیل این الگو در نقطه D در نمودار قیمت باشند. بنابراین لازم است تریدرها از قرار دادن سفارشات محدود در نقطه D قبل از تکمیل شدن این الگو اجتناب کنند.

این موضوع به این جهت است که ممکن است قیمت نتواند الگو را کامل کند یا در مواردی قیمت فراتر از نقطه D برود که این موضوع باعث عدم موفقیت سفارشات محدود مربوطه می‌شود. بنابراین قبل از انجام معامله منتظر بمانید که الگوی هارمونیک مربوطه کامل شود.

استفاده از تاییدهای بیشتر برای انجام معامله

حتی بعد از اینکه الگوی هارمونیک تکمیل شد، لازم است تا تریدرها به تاییدها و نشانه‌های دیگر موجود در نمودار قیمت نیز قبل از انجام معامله دقت کنند. بنابراین برای انجام معامله علاوه بر تکمیل این الگو نیاز است تا نشانه‌های دیگری مبنی بر برگشت روند نیز در نمودار قیمت بررسی شود.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از الگوهای شمعی برگشتی در نمودار قیمت همانند پین‌بار، الگوی کندل اینگالف، الگوی ستاره صبحگاهی و عصرگاهی استفاده کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند تاییدیه‌های بیشتری را با استفاده از بررسی واگرایی در اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال دریافت کنند یا با استفاده از ابزارهای مربوط به رسم خطوط روند تاییدیه‌هایی درباره حرکت قیمت در خلاف جهت روند به‌دست آورند.

مشخص کردن حد ضرر قبل از ورود به معامله

قبل از ورود به معامله لازم است تا تریدرها نواحی قیمتی مناسب برای قرار دادن حد ضرر در معامله موردنظر را مشخص کنند. بنابراین تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوهای قیمتی در ناحیه ورود به معامله، سطح قیمتی مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در بالا یا پایین الگوی مربوطه با توجه به شرایط قیمت در نمودار پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حد ضرر می‌توانید فیلم آموزش مدل حد ضرر یا استاپ لاس در بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

قرار دادن چندین هدف قیمتی

با توجه به خصوصیات الگوی هارمونیک خرچنگ در نمودار قیمت که از موج‌های قیمتی متنوعی تشکیل شده است، تریدرها لازم است تا اهداف مختلفی را برای ترید با این الگو انتخاب کنند.

این موضوع به این دلیل است که این الگو از نواحی برگشت موج‌های قیمتی متنوعی تشکیل شده است که هر یک از این نواحی می‌تواند به‌عنوان ناحیه‌ای احتمالی برای برگشت روند در قیمت‌های آتی در نمودار قیمت در نظر گرفته شود. با توجه به این موضوع از اهداف قیمتی که می‌توان با استفاده از این الگو در نمودار قیمت شناسایی کرد مربوط به نواحی قبل از سطوح قیمتی نقاط B یا C در نمودار قیمت است.

از سویی دیگر برخی تریدرها از سطوح فیبوناچی برای پیدا کردن قیمت‌های مناسب برای تیک پروفیت در نمودار مربوطه استفاده می‌کنند و برخی دیگر با استفاده از حد ضرر دنبال‌کننده سعی می‌کنند تا در راستای روند مربوطه تا جایی که امکان دارد از نوسانات قیمتی کسب سود کنند.

راهنمای گام به گام برای ترید الگوی خرچنگ صعودی

برای ترید با استفاده از الگوی خرچنگ صعودی در نمودار قیمت می‌‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

شناسایی الگوی خرچنگ صعودی

بسیاری از الگوهای هارمونیک مخصوصا در مراحل اولیه شکل‌گیری آن‌ها بسیار شبیه به هم هستند. بنابراین قبل از تشکیل موج قیمتی چهارم، الگوی گارتلی صعودی، الگوی خفاش، الگوی پروانه و در نهایت الگوی صعودی خرچنگ همگی در ابتدا دارای موج‌های قیمتی هستند که دو قله قیمتی نزولی را در نمودار قیمت ایجاد می‌کنند. بنابراین زمانی که تریدرها سه موج قیمتی در نمودار قیمت مشاهده می‌‌کنند، لازم است تا در ادامه روندهای قیمتی و پرایس اکشن را به دقت دنبال کنند تا بتوانند الگوی هارمونیک مربوطه را شناسایی کنند.

رسم الگو و مشخص کردن نواحی برگشتی

برای رسم و مشخص کردن نواحی برگشتی در نمودار قیمت لازم است تا با استفاده از ابزارهای مخصوص برای رسم و شناسایی الگوی هارمونیک همانند اندیکاتور ZUP در پلتفرم معاملاتی متاتریدر ۴ و ابزار الگوهای XABCD در تریدینگ ویو نسبت به دنبال کردن موج‌های قیمتی اقدام کنند.

برای این منظور از نقطه ابتدایی در موج اولیه می‌توانید شروع کنید و اولین موج صعودی در الگوی هارمونیک خرچنگ در نمودار قیمت را تا نقطه A در نمودار قیمت مشخص کنید. در ادامه تا نقطه B در نمودار مربوطه پایین بیایید و سپس دوباره به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کرده و تا نقطه C بالا بروید.

در نهایت با استفاده از ابزار مربوطه تا نقطه D که در نسبت فیبوناچی ۱/۶۱۸ از نقطه X قرار دارد، در نمودار مربوطه پایین بروید. با وجود اینکه قیمت هنوز به این نقطه نرسیده است ولی با استفاده از نسبت فیبوناچی مربوطه می‌‌توانید احتمال برگشت قیمت در نقطه D را پیش‌بینی کنید.

رسم الگوی خرچنگ صعودی در نمودار قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انتظار برای رسیدن قیمت به ناحیه برگشتی

بعد از مشخص کردن نقطه‌ای که در آن الگوی خرچنگ در نمودار تکمیل می‌شود، منتظر بمانید تا قیمت به این نقطه یا همان نقطه D در نمودار مربوطه برسد و رفتار قیمت را در زمان نزدیک شدن قیمت به این ناحیه برگشتی در نظر بگیرید. در این حالت در صورتی که قیمت در این ناحیه نشانه‌هایی از ضعف در روند و برگشت روند را نشان دهد، می‌‌توانید گام بعدی برای ترید را اجرا کنید.

اما در مواردی که قیمت از نقطه D پایین‌تر رود و به سیر نزولی خود در نمودار مربوطه ادامه دهد، احتمال عدم پیش‌بینی درست الگو بیشتر می‌شود. همواره به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که ناحیه برگشتی شناسایی شده توسط الگوی هارمونیک با ناحیه حمایتی موجود در نمودار قیمت مطابقت داشته باشد، احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر پس از تکمیل این الگو بیشتر می‌شود.

بررسی سیگنال صعودی برای ترید

زمانی که در موج نزولی مربوط به موج نهایی در الگوی خرچنگ و در سطوح قیمتی نزدیک به نقطه D در نمودار قیمت، نشانه‌های ضعف روند نزولی مشاهده شود، در این حالت می‌توانید به‌ دنبال نشانه‌هایی برای برگشت روند به سطوح بالاتر برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ باشید.

سیگنال صعودی می‌تواند یکی از الگوهای برگشتی صعودی همانند الگوی اینگالف صعودی، الگوی ستاره صبحگاهی یا الگوی چکش در نمودار قیمت باشد. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از واگرایی صعودی در اسیلاتورها برای دریافت سیگنال صعودی در این ناحیه مستعد برای برگشت روند استفاده کنند.

بررسی سیگنال صعودی برای ترید در الگوی خرچنگ صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ورود به معامله لانگ بعد از کندل تایید

بعد از اینکه تریدرها سیگنال صعودی را در ناحیه مستعد برگشت روند مشاهده کردند، می‌توانند پس از باز شدن کندل بعدی به معامله لانگ ورود کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از سفارش مارکت خرید برای باز کردن پوزیشن معاملاتی استفاده کنند. علاوه بر سفارش مارکت خرید تریدرها می‌توانند از سفارش استاپ خرید در بالای کندل تایید یا بالای سیگنال صعودی در نمودار مربوطه استفاده کنند.

قرار دادن حد ضرر

کمی پایین‌تر از انتهای موج نزولی آخر در الگوی خرچنگ صعودی می‌توانیم حد ضرر را قرار دهیم. با توجه به اینکه احتمال هر گونه نوسان قیمتی در بازار وجود دارد بنابراین همواره سعی کنید از حد ضرر برای محدود کردن زیان احتمالی در معاملات استفاده کنیم.

قرار دادن حد ضرر در ترید الگوی خرچنگ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مدیریت ترید

در گام بعدی برای انجام معامله با استفاده از الگوی خرچنگ نیاز است تا برنامه‌ای برای مدیریت معاملات خود داشته باشید. بسیاری از تریدرها برای تیک پروفیت سطوح مختلفی را با توجه به الگوی هارمونیک مربوطه انتخاب می‌کنند. این سطوح قیمتی می‌تواند کمی پایین‌تر از نقطه B، در نسبت اصلاحی ۶۱/۸٪ از موج CD و کمی پایین‌تر از نقطه C در نمودار قیمت باشد.

در مواردی دیگر در صوریت که قیمت روند صعودی خود را به سطوح قیمتی بالاتر ادامه دهند، برخی از تریدرها مقدار دیگری از تیک پروفیت را با استفاده از حد ضرر دنبال‌کننده انجام می‌دهند. در این حالت ممکن است قیمت به سطوحی بالاتر از نقطه C و A برسد و تریدرها می‌توانند حداکثر سود را از این روند صعودی به‌دست آورند.

از سویی دیگر برای مدیریت ترید با استفاده از الگوهای هارمونیک برخی از تریدرها برای بدون ریسک کردن معاملات زمانی که قیمت از سطح مربوط به نقطه X در معامله عبور می‌کند با قرار دادن حد ضرر در نقطه ورود به معامله، مدیریت بهینه‌ای را در معاملات خود انجام می‌دهند.

راهنمای گام به گام برای ترید الگوی خرچنگ نزولی

برای انجام معاملات با استفاده از الگوی خرچنگ نزولی در نمودار قیمت می‌توانیم مراحل زیر را در نظر بگیریم.

شناسایی الگوی خرچنگ نزولی

در مراحل اولیه تشکیل الگوی خرچنگ نزولی این الگوی هارمونیک همانند الگوهای هارمونیک گارتلی نزولی، خفاش نزولی و الگوی هارمونیک پروانه در تحلیل تکنیکال است. تمامی این الگوها قبل از تشکیل موج چهارم در الگوی مربوطه دو کف قیمتی در نمودار قیمت تشکیل می‌دهند که کمینه دومی در سطحی بالاتر از کمینه اولی قرار دارد. بنابراین در گام نخست لازم است تا تریدرها الگوهای قیمتی با کمینه‌های صعودی قیمت را بررسی کنند و رفتار قیمت را در ادامه تکامل الگوی مربوطه در نظر بگیرند.

بررسی الگو و مشخص کردن نواحی مستعد برگشت

با استفاده از ابزار رسم و شناسایی الگوهای هارمونیک شروع به ردیابی الگو کنید. برای این منظور نقطه X را در بیشینه نسبی نمودار مربوطه مشخص کنید و از آن نقطه با استفاده از ابزار شناسایی الگوی هارمونیک تا نقطه A در نمودار قیمت پایین بیایید. در ادامه تا نقطه B در نمودار قیمت بالا بروید و سپس تا نقطه C در نمودار مربوطه پایین بیایید. در این حالت نقطه C کمینه دوم در الگوی هارمونیک است که از کمینه اولی در این الگو در سطح قیمتی بالاتری قرار دارد.

با وجود اینکه قیمت هنوز به نقطه D در نمودار قیمت نرسیده است، اما با کشیدن ابزار مربوطه تا نسبت فیبوناچی ۱/۶۱۸ نسبت به نقطه X می‌توانید ناحیه‌ای که احتمال برگشت روند در آن وجود دارد را در نمودار مربوطه مشخص کنید.

ترید الگوی خرچنگ نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

بررسی قیمت در زمان رسیدن به ناحیه برگشتی

زمانی که ناحیه مستعد برگشت قیمت در نمودار را که مطابق با سطح قیمتی مربوط به نقطه D در نمودار قیمت است را با توجه به ابزار شناسایی الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال مشخص کردید، در ادامه منتظر بمانید تا قیمت به این ناحیه برسد و در زمان نزدیک شدن قیمت به ناحیه مربوطه رفتار قیمت را در نظر بگیرید.

در این حالت در صورتی که قیمت از این نقطه عبور کند و به سطوح قیمتی بالاتری برسد، این الگوی هارمونیک با شکست روبرو شده است. اما زمانی که قیمت در روند صعودی خود برای رسیدن به نقطه D در نمودار مربوطه با نشانه‌هایی از تضعیف روند صعودی روبرو شود، برای انجام ترید می‌توانیم مطابق با گام بعدی عمل کنیم. زمانی که سطح قیمتی مربوط به نقطه انتهایی در موج چهارم منطبق با نواحی مقاومتی باشد، احتمال بیشتری برای برگشت روند به سطوح پایین‌تر قیمتی وجود دارد.

توجه به سیگنال‌های نزولی در ناحیه برگشتی

زمانی که روند صعودی قیمت در موج چهارم الگوی هارمونیک خرچنگ ضعیف می‌‌شود، تریدرهای به‌ دنبال نشانه‌هایی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار مربوطه هستند. برای این منظور تریدرها می‌توانند در نواحی برگشتی با توجه به الگوی هارمونیک نزولی به دنبال الگوهای برگشتی نزولی همانند الگوی اینگالف نزولی و الگوی ستاره عصرگاهی باشند. تایید دیگر برای پیدا کردن موقعیت مناسب برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت توجه به واگرایی نزولی در اسیلاتور است که در کنار دیگر تاییدیه‌های نزولی می‌تواند به تریدرها کمک کند.

تشکیل الگوی برگشتی در ترید الگوی خرچنگ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت

در صورتی که تمامی مراحل را مطابق با موارد گفته شده انجام داده‌اید می‌توانید پس از باز شدن کندل نزولی بعد از سیگنال نزولی در ناحیه برگشتی مربوطه نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار مربوطه اقدام کنید. در این حالت می‌توانید از سفارش فروش مارکت استفاده کنید. برای این منظور استفاده از سفارش استاپ فروش در سطوحی پایین‌تر از الگوی کندلی مربوط به سیگنال نزولی می‌تواند گزینه مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت باشد.

باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در الگوی خرچنگ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

قرار دادن سفارش حد ضرر

تریدرها می‌توانند کمی بالاتر از ناحیه انتهایی آخرین موج صعودی در الگوی هارمونیک نزولی، سفارش حد ضرر را قرار دهند. در ترید الگوی هارمونیک خرچنگ نزولی نیز همانند ترید با دیگر الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال در نظر گرفتن سطحی برای خروج از معامله در زمان برگشت روند به تنهایی کافی نیست و تریدرها نیاز دارند تا همزمان با ورود به معامله نسبت به قرار دادن حد ضرر در معامله مربوطه اقدام کنند.

قرار دادن سفارش حد ضرر در الگوی خرچنگ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مدیرت ترید الگوی خرچنگ نزولی

همانند انجام تریدهای دیگر در زمان انجام معامله با الگوی هارمونیک خرچنگ نزولی لازم است تا درباره مدیریت ترید برنامه‌ریزی کنید. برای این منظور تریدرها می‌توانند در سطوح قیمتی کمی بالاتر از نقطه B، در سطح اصلاحی ۶۱/۸٪ از موج CD و کمی بالاتر از سطح قیمتی مربوط به نقطه C در نمودار مربوطه نسبت به قرار دادن اهداف قیمتی اقدام کنند.

از سویی دیگر همواره می‌توان مقداری از تیک پروفیت را نیز با استفاده از حد ضرر دنبال‌کننده انجام داد. برای این منظور زمانی که قیمت به سطوح قیمتی پایین‌تر از نقاط C و A برسد، تریدرها می‌توانند مقداری از پوزیشن معاملاتی را با استفاده از حد ضرر دنبال کننده در سطوحی پایین‌تر خارج شوند تا بتوانند حداکثر سود را از معامله موردنظر به‌دست آورند.

از دیگر مواردی که در مدیریت ترید می‌توان در نظر گرفت انتقال حد ضرر به نقطه ورود به معامله است که برخی از تریدرها می‌توانند پس از عبور قیمت از نقطه X نسبت به این موضوع اقدام کنند.

مدیرت ترید الگوی خرچنگ نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی خرچنگ در بازار کریپتو

یکی از بازارهایی که در آن می‌توان از الگوهای هامونیک همانند الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال استفاده کرد، بازار ارزهای دیجیتال است. در این بازار همانند بسیاری از بازارهای دیگر این امکان وجود دارد تا تریدرها بتوانند از انواع پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت برای کسب سود از معامله مربوطه استفاده کنند.

برای استفاده از الگوهای خرچنگ صعودی و نزولی در بازار مربوطه نیاز است تا بعد از شناسایی این الگو در نمودار نسبت به ورود به معامله و قرار دادن سطوح مناسب برای تیک پروفیت و حد ضرر در معامله نیز اقدام کنند. علاوه بر اهمیت تحلیل تکنیکال در انجام معاملات رمزارزی، تریدرها می‌بایست به عوامل بنیادی تاثیرگذار در نوسانات رمزارز موردنظر نیز توجه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور لازم است تا با مفاهیم پایه‌ای در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال آشنا شوند تا بتوانند توکن‌های مستعد رشد را در این بازار شناسایی کنند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی خرچنگ را شرح دادیم و توضیحاتی درباره شکل ظاهری و ساختار این الگوی هارمونیک در نمودار قیمت بیان کردیم. در ادامه درباره علت تشکیل این الگو توضیح دادیم و انواع این الگوی هارمونیک را نام بردیم. برای این منظور در ادامه به این موضوع پرداختیم که الگوی خرچنگ صعودی چیست و پس از ارائه توضیحات مربوطه به این موضوع پرداختیم که الگوی خرچنگ نزولی چیست و آن را شرح دادیم.

نحوه رسم و تشخیص الگوی خرچنگ را بیان کردیم و به این موضوع پرداختیم که ابزارهای شناسایی الگوی خرچنگ در نمودار قیمت چیست و توضیحات مربوطه را ارائه کردیم. کاربرد الگوی خرچنگ در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم و پس از توضیح نحوه ترید با الگوی خرچنگ به این موضوع پرداختیم که قوانین ترید الگوی خرچنگ چیست و این قوانین را شرح دادیم.

سپس ترید الگوی خرچنگ صعودی و نزولی را به‌‌طور جداگانه و گام به گام توضیح دادیم. برای این منظور تمامی مراحل موجود در ترید الگوی خرچنگ را در انواع صعودی و نزولی آن بیان کردیم. در پایان نیز به این موضوع پرداختیم که الگوی خرچنگ در بازار کریپتو چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه کردیم.

source

توسط expressjs.ir