وسیله نقلیه آزمایشی مافوق صوت آمریکا آسمان نروژ را با سرعت ۷ برابر سرعت صوت سوراخ کرد.

به گزارش ایسنا، وسیله نقلیه مافوق صوت آزمایشی نیروی هوایی آمریکا موسوم به BOLT-1B پرواز موفقیت آمیز خود را انجام داد.

گفته می‌شود این پرواز در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۴ بر فراز آسمان نروژ انجام شده است.

این وسیله نقلیه آزمایشی در ساعت ۱۱:۴۱ به وقت محلی از سایت پرتاب زیر مداری فضایی آندویا(Andøya) بلند شد و به ارتفاع ۲۵۴ کیلومتری رسید و سپس به طور ایمن در منطقه‌ای از قبل مشخص شده با سطح اقیانوس برخورد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، پرنده BOLT-1B تمام اهداف آزمایشی خود را در این آزمایش تکمیل کرد و تیم پرتاب اکنون داده‌های زیادی برای تجزیه و تحلیل در ماه‌های آینده دارد.

این وسیله نقلیه آزمایشی با سرعت ۷.۲ ماخ بر فراز دریای نروژ حرکت کرد و جریانی از داده‌های مهم در مورد فیزیک جریان هوا در سرعت‌های مافوق صوت ارائه کرد.

این پروژه توسط دفتر تحقیقات علمی نیروی هوایی ایالات متحده هماهنگ شد و توسط آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانز هاپکینز(APL)، اداره سیستم‌های هوافضای آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا(AFRL/RQ) و مرکز هوافضای آلمان(DLR) انجام می‌شود.

داده‌های جمع‌آوری شده از این پرواز آزمایشی

برد ویتون(Brad Wheaton) دانشمند ارشد در گروه طراحی و فناوری APL گفت: داده‌هایی که ما از این پرواز آزمایشی جمع‌آوری کردیم برای بهبود روش‌های طراحی وسایل نقلیه مافوق صوت آینده حیاتی خواهد بود، بنابراین می‌توانیم موارد عدم قطعیت‌ مدل‌سازی را کاهش دهیم و عملکرد آنها را بهینه کنیم.

این پروژه با هدف مطالعه پدیده‌ای به نام «انتقال لایه مرزی» که به جریان هوا در اطراف بدنه یک وسیله نقلیه مافوق صوت گفته می‌شود که باعث افزایش اصطکاک وسیله نقلیه مافوق صوت و گرمایش آیرودینامیکی می‌شود.

به گفته محققان جانز هاپکینز، داده‌های علمی جمع‌آوری‌شده از این آزمایش توسط محققان برای اعتبارسنجی روش‌های مدل‌سازی و پیش‌بینی جدید و دقیق‌تر در طول طراحی وسایل نقلیه مافوق صوت استفاده خواهد شد.

این آزمایش با ابزارهایی برای انجام بیش از ۴۰۰ سنجش و اندازه‌گیری انجام شد که یک تلاش تحقیقاتی گسترده برای درک بهتر فیزیک انتقال لایه مرزی در هندسه وسیله نقلیه BOLT بود.

همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، این آزمایش با برخورد BOLT-1B با سطح اقیانوس در فاصله تقریباً ۱۸۵ کیلومتری از ساحل به پایان رسید.

کمک داده‌های جمع آوری شده به مهندسان برای طراحی وسایل نقلیه مافوق صوت آینده

توماس گانسمو(Thomas Gansmoe) مدیر بخش موشک‌ها و خدمات مهندسی در مرکز فضایی آندویا گفت: مایلیم به کل تیم بابت این کمپین آزمایشی بسیار موفق و مهم تبریک بگوییم. اثرات انتقال لایه مرزی برخی از بزرگترین منابع عدم قطعیت برای طراحی یک وسیله نقلیه مافوق صوت است. بنابراین داده‌های جمع آوری شده از این پرواز آزمایشی به مهندسان کمک می‌کند تا وسایل نقلیه مافوق صوت آینده را طراحی کنند.

وسایل نقلیه مافوق صوت آنهایی هستند که سریع‌تر از پنج برابر سرعت صوت یا ۵ ماخ حرکت می‌کنند. جریان هوا همیشه یک جنبه کلیدی برای پرواز وسیله نقلیه مافوق صوت بوده است. تعیین دقیق اینکه آیا هوا آرام است تا وسیله نقلیه مافوق صوت در یک خط صاف و مستقیم حرکت کند یا هوا به حالت متلاطم است و وسیله نقلیه مافوق صوت دچار چرخش در چاله‌های هوایی با انتقال حرارت تا هشت برابر می‌شود، برای تعیین اینکه از چه موادی در طراحی هواپیماهای مافوق صوت استفاده شود، بسیار مهم است.

انتهای پیام

source

توسط expressjs.ir