یک بازیگر جدید در دنیای هیدروژن در حال ورود است، زیرا بی‌ام‌و تأیید کرده است که قصد دارد یک خودروی الکتریکی با سلول سوختی را در سال ۲۰۲۸ روانه بازار کند. برای تحقق این پروژه، بی‌ام‌و همکاری‌های موجود خود را با تویوتا، یکی از معدود خودروسازانی که هنوز به آینده هیدروژن اعتقاد دارند، گسترش می‌دهد. در حالی که برند ژاپنی بیش از یک دهه است که خودروی میرای را به فروش می‌رساند، این اولین خودروی هیدروژنی بی‌ام‌و خواهد بود که مردم واقعاً قادر به خرید آن خواهند بود.

از آنجا که این خودرو تا چهار سال دیگر روانه بازار نخواهد شد، بی‌ام‌و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری می‌کند. با این حال، اعلام کرده است که مدل هیدروژنی بر اساس یک محصول موجود ساخته خواهد شد. جدیدترین پروژه هیدروژنی مونیخ بر اساس مدل X5 است. با این حال، به نظر می‌رسد که یک SUV هیدروژنی نسخه تولیدی از iX5 که در اینجا به تصویر کشیده شده نیست. نسل کنونی این خودروی لوکس در نیمه دوم چرخه عمر خود قرار دارد و تا سال ۲۰۲۸ با نسل بعدی خود جایگزین خواهد شد.

بی‌ام‌و متعهد شده است که محصولی اصیل ارائه دهد که به نام تجاری خود وفادار باشد، نه اینکه فقط یک مدل تویوتا با طراحی جدید باشد. طبیعتاً، تویوتا نیز در حال کار بر روی خودروهای خود است که از فناوری سلول سوختی هیدروژنی استفاده می‌کند که با همکاری شریک باواریایی خود توسعه داده است. در همین حال، شایان ذکر است که سلول‌های سوختی مورد استفاده در iX5 هیدروژنی توسط تویوتا تأمین می‌شوند.

این SUV بدون آلایندگی بخشی از یک ناوگان آزمایشی با کمتر از ۱۰۰ واحد است که در اسپارتنبورگ ساخته شده و در یک کارخانه آزمایشی در مونیخ اصلاح شده است. در آنجا، iX5 با قدرت ۳۹۶ اسب بخار، دارای دو مخزن هیدروژنی ۷۰۰ باری است که از پلاستیک تقویت شده با الیاف کربن (CFRP) ساخته شده‌اند. این دو مخزن شش کیلوگرم هیدروژن را برای برد ۵۰۵ کیلومتر (۳۱۳ مایل) در استاندارد WLTP نگه می‌دارند. سوخت‌گیری این خودرو سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد، بنابراین زمان سوخت‌گیری آن تقریباً مشابه یک X5 بنزینی یا دیزلی است.

در صورتی که اولین خودروی هیدروژنی بی‌ام‌و بر اساس نسل بعدی X5 ساخته شود، از همان پلتفرم CLAR که در نسخه‌های بنزینی/دیزلی/هیبریدی استفاده می‌شود، بهره‌مند خواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که بی‌ام‌و ممکن است یک خودروی الکتریکی معمولی نیز با باتری‌ها بر روی همان معماری به بازار عرضه کند. انتظار می‌رود که نسل بعدی X5 در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد تولید شود و از روز اول شامل نسخه‌های BEV نیز باشد.

کلاس جدید (Neue Klasse) که سال آینده عرضه خواهد شد، اولین معماری اختصاصی بی‌ام‌و برای خودروهای الکتریکی خواهد بود و با در نظر گرفتن یک سیستم سلول سوختی هیدروژنی در حال توسعه است. با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که پلتفرم CLAR به جای آن استفاده خواهد شد، حداقل برای تلاش‌های اولیه هیدروژنی.

ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد، اما بی‌ام‌و از سال ۱۹۷۹ به طور فعال در توسعه خودروهای هیدروژنی مشارکت داشته است. همه چیز با مدل ۵۲۰h شروع شد که دارای یک موتور احتراق داخلی بود که برای استفاده از هیدروژن اصلاح شده بود؛ فرمولی که بعداً با خودروهای سدان E38 و E65 مجهز به موتور V-12 در دهه ۲۰۰۰ تکرار شد. با این حال، کار بر روی موتورهای هیدروژنی سال‌ها پیش کنار گذاشته شد زیرا مهندسان دریافتند که سلول‌های سوختی کارایی بیشتری دارند.

یورگن گولدِنر، معاون فناوری سلول سوختی هیدروژنی و پروژه‌های خودرویی در گروه بی‌ام‌و، اوایل امسال در مصاحبه با GoAuto گفت:

“به طور اساسی، با X5 هیدروژنی FCEV می‌توانیم با یک بار پر کردن مخزن حدود ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) طی کنیم. اگر یک موتور احتراق داخلی را در همان خودرو با همان مخزن قرار دهم، حتی نمی‌توانم ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) را طی کنم. این تفاوت بین محصولی است که می‌توانیم بفروشیم و محصولی که نمی‌توانیم بفروشیم. در محدوده ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) و با زمان سوخت‌گیری سه تا چهار دقیقه، فکر می‌کنم مردم به انتقال به هیدروژن فکر خواهند کرد – بنابراین این موضوع مرتبط است.”

یک مشکل اساسی وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. بله، زیرساخت سوخت‌گیری. در بسیاری از نقاط جهان عملاً وجود ندارد، بنابراین تعجب نخواهیم کرد اگر این خودرو فقط در مناطق منتخب که مالکان می‌توانند خودروهای هیدروژنی خود را شارژ کنند، فروخته شود. سال ۲۰۲۸ چهار سال دیگر است و ممکن است شبکه تا آن زمان بهبود یابد. بی‌ام‌و و تویوتا اعلام کرده‌اند که “در جستجوی پروژه‌های منطقه‌ای یا محلی برای پیشبرد توسعه زیرساخت هیدروژنی از طریق ابتکارات همکاری” هستند.

source

توسط expressjs.ir