در دنیای صنعتی و پیشرفته امروز، سفر با اتوبوس‌های الکترونیکی از ارزان‌ترین و محبوب‌ترین راه‌های سفر بین‌شهری است. از آن‌جا که امروزه در بسیاری از کشورها مردم از خرید اینترنتی بلیط اتوبوس بیشتر استقبال می‌کنند، ما قصد داریم در این مقاله بیشتر به این موضوع، یعنی سفر با اتوبوس‌های الکترونیکی و مزایای استفاده از این وسیله حمل‌ونقل بپردازیم.

معرفی اتوبوس‌های الکترونیکی

اتوبوس‌های الکترونیکی یا همان اتوبوس‌های شهری نوعی از وسایل حمل‌ونقل است. این اتوبوس‌ها از سیستم پرداخت الکترونیکی برای خرید بلیط استفاده می‌کنند. بزرگ‌ترین مزیت این اتوبوس‌ها امکان خرید اینترنتی بلیط اتوبوس بدون استفاده از پول نقد است. کارت الکترونیک یا کارت هوشمند برای مردم این امکان را فراهم کرد است تا به آسان‌ترین شیوه بلیط اتوبوس را خریداری کنند و از خدمات آن بهره ببرند.

سیستم اتوبوس‌های الکترونیکی به صورتی طراحی شده است که کلیه سیستم پرداخت آن‌ها الکترونیکی است. سیستم پرداخت اینترنتی بلیط باعث سهولت و سرعت‌بخشیدن به فرایند پرداخت بلیط و ورود به اتوبوس می‌شود. سیستم حمل‌ونقل الکترونیکی سفر را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. این سیستم‌ها به طور گسترده در شهر‌های مختلف دنیا مورداستفاده قرار دارند و مزیت‌های زیادی را به مسافران ارائه می‌کنند.

برق اتوبوس‌های الکترونیکی از طریق باتری یا یک منبع برق خارجی مانند خطوط هوایی یا کابل‌های زمینی تأمین می‌شود.

معرفی انواع اتوبوس‌های برقی

اتوبوس‌های برقی به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  • اتوبوس‌های برقی باتری دار: این سیستم حمل‌و‍‌نقل از باتری برای تأمین نیروی برق استفاده می‌کند. اتوبوس‌های برقی بسته به‌اندازه باتری و کارایی موتور این قابلیت را دارند که با یک‌بار شارژ مسافت طولانی را طی کنند.
  • اتوبوس‌های برقی با سیم‌های هوایی: این اتوبوس از طریق یک خط‌هوایی که در بالای مسیر نصب شده است و به طور دائم کار می‌کند نیاز خود را به برق تأمین می‌کند. مشکل این اتوبوس محدودیت مسیر مجهز به سیم هوایی است.

مزایای استفاده از اتوبوس‌های الکترونیکی

مزایای استفاده از اتوبوس‌های الکترونیکی

سفر با اتوبوس‌های الکترونیکی مزایای زیادی دارد از جمله:

  • کمک به حفظ محیط‌زیست: استفاده از اتوبوس‌های الکترونیکی موجب انتشار هیچ آلاینده‌ای در هوا منتشر نمی‌شود که همین امر باعث کاهش آلودگی هوا و کمک به حفظ محیط‌زیست می‌شود.
  • نداشتن آلودگی صوتی و ساکت بودن: استفاده از اتوبوس‌های الکترونیکی در مناطق مسکونی مخصوصاً شب‌ها بسیار ایده‌آل است. زیرا این اتوبوس‌ها هیچ سروصدایی ندارند و برعکس اتوبوس‌های دیزلی آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کنند.
  • کارآمدی بیشتر: ویژگی منحصربه‌فرد اتوبوس‌های الکترونیکی این است که با یک‌بار شارژ مسافت بیشتری را طی می‌کند. این قابلیت به کاهش گاز گلخانه‌ای و هزینه‌ها کمک بسیاری می‌کند.
  • سواری راحت و نرم‌تر: اتوبوس‌های الکترونیکی به دلیل عدم وجود موتور احتراق داخلی در سیستم طراحی آن‌ها هیچ سروصدا و لرزشی ندارند. این ویژگی موجب سواری راحت‌تری می‌شود.
  • قابلیت‌های به‌روز و پیشرفته: اتوبوس‌های الکترونیکی به سیستم هشدار برخورد و ترمز اضطراری خودکار مجهز هستند. داشتن این قابلیت‌های ویژه ایمنی مسافران را افزایش می‌دهد.
  • طول عمر بیشتر: به‌طورکلی اتوبوس‌های الکترونیکی طول عمر بیشتری نسبت به اتوبوس‌های دیزلی دارند.
  • هزینه استهلاک و نگهداری کمتر: سیستم اتوبوس‌های الکترونیکی به‌گونه‌ای طراحی شده است که تعداد قطعات متحرک کمتری دارد که این به معنی هزینه نگهداری و استهلاک کمتری است. این قابلیت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های اپراتورها می‌شود.
  • کمک به اشتغال: سرمایه‌گذاری و بهادادن به اتوبوس‌های الکترونیکی موجب ایجاد شغل در بحث ساخت‌وساز و نگهداری از آن‌ها می‌شود.
  • کاهش نیاز به پول نقد: استفاده از پرداخت الکترونیکی نیاز به پول نقد را برای پرداخت کاهش می‌دهد و این موجب امنیت و راحتی بیشتری می‌شود.

چرا باید از اتوبوس‌های الکترونیکی استفاده کرد؟

چرا باید از اتوبوس‌های الکترونیکی استفاده کرد؟

اتوبوس‌ الکترونیکی جزء بهترین گزینه‌های انتخابی برای حمل‌ونقل است. استفاده از سیستم حمل‌ونقل الکترونیکی در آینده موجب محیط‌زیست پاک‌تر، سبزتر و توسعه پایدار می‌شود. علاوه بر این‌ها اتوبوس‌های الکترونیکی در سیستم حمل‌ونقل شهری موجب بهبود تجربه سفر شما می‌شود.

در دنیای ماشینی و صنعتی امروز مشکل ترافیک و نوسانات زمانی از چالش‌های بزرگ مردم محسوب می‌شود. استفاده‌کردن از اتوبوس الکترونیکی با سرعت‌بخشیدن به فرایند پرداخت بلیط و ورود به اتوبوس این مشکل را حل می‌کند. سیستم حمل‌ونقل الکترونیکی از ایجاد صف‌های طولانی جلوگیری می‌کند که همین ویژگی باعث صرف زمان کمتری می‌شود.

خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

استفاده از اتوبوس یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین راه‌ها سفر است. دلیل محبوبیت بالای اتوبوس قیمت ارزان بلیط و عدم نیاز به زیرساخت است. در چندین سال گذشته از استفاده از اتوبوس‌های الکترونیکی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مهم‌ترین مزیت خرید اینترنتی بلیط اتوبوس امکان انتخاب صندلی را برای مسافر به وجود می‌آورد. خرید اینترنتی بلیط اتوبوس به مسافران این امکان را می‌دهد تا مطابق میل خود صندلی موردنظر را انتخاب کنند و از تخفیفات نیز مطلع باشند.

خرید اینترنتی بلیط برای مسافران به این صورت است که باید با ورود به وب‌سایت شرکت موردنظر انجام شود. امروز بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل این امکان را ایجاد کرده‌اند که مسافران بدون مراجعه حضوری و به‌صورت آنلاین به خرید بلیط اقدام کنند. توجه کنید قبل از خرید بلیط باید حتماً از شرایط و ضوابط خرید اینترنتی مطلع باشید. تنها در این صورت است که مشتریان می‌توانند انتخاب مناسبی داشته باشند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

source

توسط expressjs.ir