الگوی کندل ستاره صبحگاهی در تحلیل تکنیکال یکی از الگوهای شمعی است که معمولا در انتهای روندهای نزولی تشکیل می‌شود و نشان‌دهنده شروع روندهای صعودی در نمودار مربوطه است. با توجه به این موضوع تریدرها می‌توانند با مشاهده این الگوی کندلی و دریافت تاییدهای دیگر نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در بازار مربوطه اقدام کنند. این الگوی شمعی از سه کندل تشکیل شده است که کندل‌های اولی و سومی دارای بدنه‌ای بزرگ هستند که در میان آن‌ها کندلی با بدنه کوچک قرار دارد. لازم به ذکر است کندل اول در این الگو نزولی و کندل آخری صعودی است. در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس پس از ارائه توضیحاتی درباره این الگو نحوه شناسایی آن را در نمودار بیان می‌کنیم. سپس نحوه ترید با استفاده از این الگو و برخی از استراتژی‌های معاملاتی مربوطه را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوی کندل ستاره صبحگاهی چیست؟

«الگوی کندل ستاره صبحگاهی» (Morning Star Candlestick Pattern) یکی از انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که احتمال برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی را نشان می‌دهد. این الگو معمولا در انتهای روندهای نزولی در بازار تشکیل می‌شود و بیان‌گر برگشت قیمت از سطوح پایین‌تر در نمودار است.

زمانی که الگوی کندل ستاره صبحگاهی در موقعیت مناسبی در نمودار قیمت مشاهده شود، تریدرها انتظار شروع بازاری صعودی را دارند. قبل از تشکیل الگوی کندل ستاره صبحگاهی قیمت‌ها در نمودار روندی نزولی دارند ولی زمانی که این الگو در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، سیگنالی برای تمام شدن روند نزولی در نمودار مربوطه است.

الگوی کندل ستاره صبحگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه شناسایی الگوی کندل ستاره صبحگاهی

با توجه به اینکه الگوی ستاره صبحگاهی یکی از الگوهای سه کندلی در تحلیل تکنیکال است، بنابراین برای شناسایی این الگوی کندلی می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت.

  • نزولی بودن کندل اول با بدنه‌ای بزرگ
  • بدنه‌ای کوچک برای کندل دوم
  • عدم اهمیت رنگ کندل دوم
  • عدم همپوشانی بدنه کندل وسطی با بدنه کندل‌های اولی و سومی
  • صعودی بودن کندل سوم با بدنه‌ای بزرگ

انواع الگوی کندل ستاره صبحگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انواع الگوی کندل ستاره صبحگاهی

تریدرها ممکن است با انواع مختلفی از الگوی کندل ستاره صبحگاهی در نمودار قیمت روبرو شوند. برای مثال با توجه به فرم کندل دوم در الگوی ستاره صبحگاهی این الگو را می‌توان در ساختارهای متنوعی در نمودار قیمت مشاهده کرد. کندل دومی می‌تواند بدون بدنه باشد یا بدنه‌ای کوچک داشته باشد. از سویی دیگر رنگ بدنه کندل وسطی ممکن است قرمز یا سبز باشد.

یادگیری الگوهای شمعی با فرادرس

الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند روندهای آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. الگوهای شمعی می‌توانند تک‌کندلی باشند مانند الگوهای دوجی یا از دو یا چند کندل تشکیل شوند.

برای مثال الگوهای اینگالف صعودی و نزولی از انواع الگوهای دو کندلی در تحلیل تکنیکال و الگوی کندل ستاره صبحگاهی الگویی سه کندلی است. هر کدام از این الگوهای شمعی دارای ویژگی‌های ظاهری مخصوصی هستند که تریدرها باید در زمان شناسایی و ترید با آن‌‌ها به این خصوصیات توجه کنند. اما موضوع مهمی که تریدرها لازم است آن را در نظر بگیرند، محل تشکیل این الگوهای شمعی است.

برای اینکه تریدرها بتوانند معاملات موفقی را انجام دهند نیاز دارند تا این الگوهای کندلی را در ناحیه درستی از نمودار شناسایی کنند. برای مثال زمانی که تریدرها الگوی برگشتی صعودی را در نزدیکی نواحی حمایتی مشاهده می‌کنند، می‌توانند تشکیل این الگوی برگشتی را نشانه‌ای از برگشت روند نزولی به صعودی درنظر بگیرند.

از سویی دیگر برخی دیگر از کندل‌های برگشتی لازم است تا در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت مشاهده شوند تا تریدرها بتوانند آن‌ها را سیگنالی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی محسوب کنند. برای مثال الگوی برگشتی اینگالف نزولی یکی از انواع الگوهای شمعی است که در نواحی مقاومتی در نمودار تشکیل می‌شود و تریدرها با مشاهده آن خود را برای روندهای نزولی قیمت آماده می‌کنند.

 

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند تحلیل درستی با توجه به انواع الگوهای شمعی ارائه کنند، لازم است تا علاوه بر درک مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال، از ابزارهای موجود در این تحلیل نیز استفاده کنند تا در نهایت بتوانند معاملات موفقی را در بازارهای مالی تجربه کنند. با توجه به اهمیت یادگیری تحلیل تکنیکال برای ترید در بازارهای مالی فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

اهمیت الگوی کندل ستاره صبحگاهی

اهمیت الگوی کندل ستاره صبحگاهی را از جنبه‌های گوناگونی می‌توان بررسی کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نشانه‌ای برای برگشت روند: با تشکیل این الگو در نمودار قیمت تریدرها با توجه به روندهای نزولی موجود در نمودار احتمال برگشت روند بیشتری در بازار مربوطه را پیش‌بینی می‌کنند.
  • تاییدی برای سطوح حمایتی: از این الگو می‌توان برای تاییدی بر میزان قوت سطوح حمایتی در نمودار قیمت استفاده کرد. بنابراین زمانی که نمودار در روندی نزولی به حمایتی نزدیک می‌شود، با تشکیل این الگو تریدرها متوجه برگشت قیمت توسط سطح حمایتی مربوطه می‌شوند.
  • مقیاسی برای سنجش احساسات بازار: این الگو به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند احساسات موجود در بازار را شناسایی کنند. این موضوع به این دلیل است که با تشکیل این الگو که نوعی الگوی برگشتی صعودی محسوب می‌شود، تریدرها انتظار روندهای صعودی را از بازار مربوطه دارند.
  • تایید قیمتی در استراتژی معاملاتی: از الگوی کندل ستاره صبحگاهی برای تایید در انواع استراتژی‌های معاملاتی نیز استفاده می‌شود. برای این منظور تریدرها از ابزارهای گوناگونی برای تحلیل قیمت استفاده می‌کنند و در کنار این ابزارها از این الگو نیز برای تایید ابزارهای تحلیلی و پیدا کردن سطوح مناسب برای ورود به معامله استفاده می‌کنند.

از میان همه موارد ذکر شده در بالا موضوعی که بیشترین اهمیت را در انجام ترید با استفاده از این الگو دارد، سیگنالی است که تریدرها با استفاده از این الگو در انتهای روندهای نزولی از نمودار قیمت دریافت می‌کنند. بنابراین موضوع مهمی که با تشکیل این الگو در نمودار قیمت می‌توان به آن توجه کرد، احتمال برگشت روندهای نزولی به روندهای صعودی است که معمولا در نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت روی می‌دهد.

الگوی کندل ستاره صبحگاهی در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

اهمیت سیگنال الگوی ستاره صبحگاهی

سیگنال الگوی کندل ستاره صبحگاهی نسبت به سیگنال‌های مربوطه به اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال کاربردی‌تر و سریع‌تر است. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال با وجود اینکه می‌توانند سیگنال‌هایی را در راستای احتمالی روند آتی به تریدرها ارائه کنند، اما نسبت به سیگنال‌های مربوط به الگوهای شمعی همانند الگوی ستاره صبحگاهی با تاخیر همراه هستند.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که هر اندازه سیگنال‌های خرید یا فروش در تحلیل تکنیکال سریع‌تر باشند، برای تریدرها مفیدتر است. افرادی که می‌توانند الگوی کندل ستاره صبحگاهی را در زمان مناسبی در نمودار قیمت رصد کنند، معاملات موفق‌تری دارند. بنابراین این افراد که از الگوی کندل ستاره صبحگاهی برای پیدا کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در نمودار قیمت استفاده می‌کنند، سریع‌تر از افراد دیگر از روند صعودی بازار مربوطه استفاده می‌کنند.

اهمیت ستاره صبحگاهی در محدود کردن ضرر

یکی از مواردی که تریدرها با استفاده از الگوی کندل ستاره صبحگاهی می‌توانند مدیریت مناسبی درباره آن انجام دهند، محدود کردن ضررهای احتمالی در موارد پیش‌بینی نادرست روند قیمتی است. برای محدود کردن ضرر، تریدرها می‌توانند از این الگو برای قرار دادن استاپ لاس استفاده کنند.

در این حالت زمانی که این الگو تشکیل می‌شود، تریدرها با توجه به کمینه قیمت‌ها کندل دوم از الگوی ستاره صبحگاهی، حد ضرر را کمی پایین‌تر از این کمینه قرار می‌دهند. در این حالت در صورتی که روندهای قیمتی برخلاف پیش‌بینی به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند، با فعال شدن حد ضرر در معامله مربوطه، پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود.

مفهوم ساختار ستاره صبحگاهی

با بررسی کندل‌های تشکیل‌دهنده الگوی ستاره صبحگاهی می‌توانیم ساختار این الگو را تحلیل کنیم. این الگو از سه کندل تشکیل شده است که هر کدام مفهومی را به تریدرها منتقل می‌کنند. کندل اول در این الگو نزولی است و بیان‌‌گر فشار فروش است که باعث شده قیمت به سطوح پایین‌تر برسد.

برای آشنایی بیشتر با انواع الگوهای شمعی، می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی الگوهای شمعی یا کندل استیک در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن نیز در زیر آورده شده است.

با بررسی کندل دوم در این الگو متوجه می‌شویم که این کندل بدنه‌ای کوچک دارد. بدنه کوچک در کندل دوم در این الگو بیان‌‌گر تاثیر سطوح حمایتی بر روند نزولی قبلی است. بنابراین بدنه کوچک کندل دوم در این الگو نشان‌دهنده کاهش قدرت روند نزولی است.

این کندل ممکن است با سایه‌هایی در بالا و پایین نیز همراه باشد که نوعی بی‌تصمیمی را در بازه زمانی مربوطه بیان می‌کند. بنابراین بدنه کوچک کندل دوم در این الگو را می‌توان نوعی تایید به نزدیک شدن به ناحیه حمایتی در نظر گرفت. کندل سوم در این الگو صعودی و بیان‌گر افزایش قدرت خریداران است که باعث افزایش قیمت به سطوح بالاتر می‌شود.

شناسایی ساختار الگوی ستاره صبحگاهی و ورود به معامله با استفاده از این الگو (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه تایید اعتبار الگوی ستاره صبحگاهی

پس از اینکه با ساختار الگوی کندل ستاره صبحگاهی آشنا شدیم، سوال مهمی که ممکن است مطرح شود این است که نحوه تایید اعتبار ساختار الگوی کندل ستاره صبحگاهی چگونه است. در جواب به این سوال تریدرها می‌بایست به قیمت بسته شدن کندل سوم توجه کنند.

در این حالت برای اینکه بتوانیم میزان اعتبار این الگو را در نمودار قیمت متوجه شویم باید به این موضوع دقت کنیم که قیمت بسته شدن کندل سوم در این الگو می‌بایست بالاتر از نصف کندل اولی باشد. در این حالت زمانی که کندل سوم بالاتر از نصف کندل اولی بسته شود، تریدرها با احتمال بیشتری برگشت روند را پیش‌بینی می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که به میزان اعتبار الگوی ستاره صبحگاهی در نمودار قیمت کمک می‌کند، وجود گپ‌هایی مشخص بین کندل‌های اول و دوم و کندل‌های دوم و سوم در این الگوی شمعی است. وجود گپ‌هایی مشخص باعث می‌شود تا الگوی شمعی معتبرتری داشته باشیم.

میزان اعتبار الگو با توجه به نمودار قیمت

یکی از موارد مهمی که تریدرها برای ترید با استفاده از الگوهای شمعی همانند الگوی ستاره صبحگاهی لازم است به آن توجه کنند، موقعیت تشکیل این الگوی قیمتی در نمودار است.

به عبارت دیگر زمانی که افراد از الگوی شمعی ستاره صبحگاهی برای ترید استفاده می‌کنند، علاوه بر بررسی ساختار ظاهری این الگو نیاز است تا به مکان تشکیل این الگوی شمعی در نمودار قیمت نیز توجه کنند. این موضوع به این معنی است که الگوی کندل ستاره صبحگاهی می‌تواند در قسمت‌های متفاوتی از نمودار قیمت تشکیل شود ولی هر کدام از این الگوها با توجه به مکان مربوطه ممکن است معنی متفاوتی داشته باشد.

برای اینکه الگوی ستاره صبحگاهی از اعتبار بیشتری برای تغییر روند برخوردار باشد لازم است تا قبل از تشکیل این الگو سه تا پنج کندل نزولی در نمودار قیمت تشکیل شود. بنابراین هراندازه روند نزولی قبلی طولانی‌تر باشد، سیگنال برگشت روند قوی‌تری داریم.

بررسی حجم در الگوی ستاره صبحگاهی

زمانی که تریدرها الگوهای شمعی در نمودار قیمت را بررسی می‌کنند، لازم است تا توجه ویژه‌ای به حجم معاملات در زمان تشکیل الگوهای شمعی داشته باشند. این موضوع در زمان ترید الگوی ستاره صبحگاهی نیز صادق است. برای این منظور تریدرها از تغییرات حجم در زمان تشکیل هر کدام از کندل‌های این الگو می‌توانند به‌عنوان تاییدی برای روندهای آتی قیمت استفاده کنند.

برای مثال یکی از مواردی که در تغییرات حجم در زمان تشکیل این الگو باید به آن توجه شود، مقایسه حجم معاملات در زمان تشکیل کندل دوم با حجم معاملات در زمان تشکیل کندل سوم است. در این مقایسه بین حجم معاملات لازم است به این نکته توجه شود که حجم معاملات در زمان تشکیل کندل دوم نسبت به حجم معاملات در زمان تشکیل کندل سوم کمتر است.

در زمان تشکیل کندل سوم که صعودی است تریدرها ممکن است با حجم معاملات بالایی روبرو شوند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان تاییدی برای برگشت روند به سطوح بالاتر قیمتی محسوب شود.

تاثیر عملکرد تریدرها در الگوی ستاره صبحگاهی

نوسانات قیمتی در بازارهای مالی از میزان عرضه و تقاضا در آن بازار ایجاد می‌شود. میزان عرضه و تقاضا در بازار را نیز تریدرها با قراردادن سفارشات خرید و فروش در سطوح قیمتی مختلف ایجاد می‌‌کنند.

بنابراین تریدرها با خرید و فروش‌های خود تغییرات قیمت در بازار موردنظر را ایجاد می‌کنند که تاثیر آن را در شکل‌گیری الگوهای شمعی همانند الگوی کندل ستاره صبحگاهی مشاهده می‌کنیم. با توجه به این توضیحات انتقال قدرت از فروشندگان به خریداران در بازار مربوطه باعث شکل‌گیری الگوی ستاره صبحگاهی می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع در ادامه تاثیر عملکرد تریدرها را در تشکیل هر کدام از کندل‌های الگوی ستاره صبحگاهی بررسی می‌کنیم.

ورود به معامله پس از تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تحلیل کندل اول در الگوی ستاره صبحگاهی

کندل اول در الگوی ستاره صبحگاهی نزولی است، نزولی بودن این کندل این موضوع را نشان می‌دهد که فروشندگان قدرت اصلی در بازار مربوطه را به‌دست گرفته‌اند و با فروش‌های گسترده‌ای که انجام می‌دهند باعث نزول قیمت به سطوح پایین‌تر می‌شوند. بدنه بزرگ در کندل اول در این الگوی قیمتی بیان‌گر این موضوع است که فشار عرضه باعث شده است تا فاصله زیادی بین قیمت باز شدن و قیمت بسته شدن در کندل اول ایجاد شود.

تحلیل کندل دوم الگوی ستاره صبحگاهی

کندل دوم در الگوی ستاره صبحگاهی این موضوع را نشان می‌دهد که از قدرت فروشندگان کاسته شده است. بدنه کوچک این کندل بیان‌گر اختلاف کم بین قیمت باز شدن و بسته شدن این کندل است. علاوه بر این نشان می‌دهد که فروشندگان قدرت لازم را برای پایین‌تر آوردن قیمت ندارند و با نزدیک شدن به نواحی حمایتی در نمودار مربوطه خریداران می‌توانند قدرت را به‌دست آورند و قیمت را بالا ببرند.

تحلیل کندل سوم الگوی ستاره صبحگاهی

تشکیل کندل سبز صعودی به‌عنوان کندل سوم در الگوی ستاره صبحگاهی بیان‌گر پیروزی خریداران بر فروشندگان است. بدنه بلند کندل سوم نشان‌دهنده اختلاف زیاد بین قیمت باز شدن کندل و قیمت بسته شدن آن است و این موضوع را نشان می‌دهد که فشار خرید از سمت خریداران باعث بالا رفتن قیمت شده است.

نحوه ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی

زمانی که افراد از این الگو در ترید استفاده می‌کنند در ابتدا به‌دنبال روندهای نزولی در نمودار مربوطه هستند. در ادامه زمانی که این الگو در نمودار قیمت مشاهده می‌شود، تریدرها انتظار دارند روند نزولی به صعودی تبدیل شود.

پس از اینکه تریدرها روندهای نزولی را در نمودار موردنظر شناسایی کردند در ادامه باید سطح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. برای این منظور می‌توانند در زمان عبور قیمت از بیشینه کندل سومی وارد معامله لانگ شوند. پس از ورود به معامله نیاز است تا تریدرها قیمت مناسبی را نیز برای تیک پروفیت و خروج از معامله پیدا کنند.

برای این منظور می‌توانند از سطوح مقاومتی در نمودار مربوطه استفاده کنند و آن‌ها را به‌عنوان تارگت‌های معاملاتی در نظر بگیرند. اما همزمان با تعیین تارگت نیاز است تا تریدرها حد ضرر مناسبی را نیز برای معامله قرار دهند تا با توجه به آن بتوانند در نسبت ریسک به ریوارد مناسبی تارگت‌های خود را انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت ریسک در ترید می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

نحوه قرار دادن حد ضرر در ترید الگوی ستاره صبحگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

قرار دادن حد ضرر

برای محدود کردن ضررهای ناشی از پیش‌بینی نادرست در انجام معاملات تریدرها نیاز دارند تا از حد ضرر در معاملات استفاده کنند. برای ترید با الگوی کندل ستاره صبحگاهی با توجه به این موضوع که این الگو یکی از انواع الگوهای شمعی برگشتی و صعودی در نمودار قیمت است،‌ بنابراین تریدرها با مشاهده این الگو می‌توانند در موقعیت مناسبی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

در این حالت حد ضرر باید در جایی قرار داده شود که در صورت ایجاد روندهای نزولی پس از ورود به معامله، زیان مربوطه را محدود کند. تعیین سطح مناسب برای قرار دادن حد ضرر در معامله به شرایط نمودار قیمت و استراتژی مدیریت ریسک مربوطه بستگی دارد.

علاوه بر این یکی از سطوح قیمتی که تریدرها می‌توانند در زمان ترید با استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی از آن به‌عنوان حد ضرر استفاده کنند، سطح قیمتی پایین‌تر از کمینه کندل وسطی در این الگو است.

استراتژی‌های ترید ستاره صبحگاهی

برای اینکه تریدرها بتوانند با اطمینان بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام کنند، علاوه بر شناسایی الگوی کندل ستاره صبحگاهی در موقعیت مناسبی در نمودار، می‌توانند از روش‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند اندیکاتورها برای تایید بیشتر روند آتی قیمت در نمودار استفاده کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی برای ترید الگوی ستاره صبحگاهی را شرح می‌‌دهیم.

استراتژی پولبک در روندهای صعودی

زمانی که نمودار قیمت دارای روند صعودی است، نمودار کمینه‌ها و بیشینه‌های قیمتی بالاتری تشکیل می‌دهند. از سویی دیگر در زمانی که قیمت در روند صعودی به سطوح پایین‌تر پولبک می‌زند، این احتمال وجود دارد که در زمان پولبک یکی از انواع الگوهای برگشتی صعودی همانند الگوی کندل ستاره صبحگاهی تشکیل شود. این الگو در زمان پولبک‌های قیمتی بیان‌گر پایان پولبک موردنظر و ادامه روند صعودی قبلی است.

استراتژی پولبک در روندهای صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی نواحی حمایتی در ترید

سطوح حمایت و مقاومتی نواحی مهمی در نمودار قیمت هستند که تریدرها می‌توانند در زمان ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی از آن‌ها استفاده کنند. از سویی دیگر با توجه به اینکه در زمان تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی تریدرها انتظار روندهای صعودی در نمودار را دارند، بنابراین در ابتدا نیاز است تا نواحی حمایتی در نمودار قیمت را مشخص کنند.

این موضوع به این دلیل است که در نواحی حمایتی در نمودار با توجه به تجمع سفارشات خرید در آن‌ها، این انتظار وجود دارد که قیمت در برخورد با آن‌ها به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند. بنابراین زمانی که الگوی ستاره صبحگاهی در نواحی حمایتی مشاهده می‌شود، تاییدی بر احتمال برگشت قیمت از ناحیه حمایتی مربوطه است.

این موضوع می‌تواند به‌عنوان موقعیت مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در نمودار مربوطه در نظر گرفته شود. در ادامه مراحل انجام ترید با استفاده از این استراتژی معاملاتی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • رسم خطوط حمایتی در نمودار قیمت
  • رصد نمودار قیمت و پیدا کردن نواحی برخورد به سطوح حمایتی
  • بررسی تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی در زمان برخورد قیمت به سطوح حمایتی
  • ورود به معامله لانگ در زمان عبور قیمت از آخرین کندل الگوی ستاره صبحگاهی به سمت بالا
  • قراردادن حد ضرر و تارگت با توجه به نمودار قیمت برای معامله مربوطه

استراتژی نواحی حمایتی در ترید (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید ستاره صبحگاهی با میانگین متحرک

میانگین متحرک یکی از اندیکاتورهای محبوب و معروف در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای رصد بهتر روندهای قیمتی و پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب برای ترید در نمودار قیمت استفاده می‌کنند. میانگین متحرک همانند خطی در کنار نمودار قیمت ظاهر می‌شود. زمانی که میانگین متحرک در پایین نمودار قیمت قرار گیرد، روند بازار صعودی است.

در این حالت میانگین متحرک همانند خطی حمایتی برای نمودار قیمت عمل می‌کند. بنابراین زمانی که قیمت از بالا به سمت میانگین متحرک حرکت می‌کند، با برخورد به آن احتمال برگشت قیمت بیشتر می‌شود. تریدرها از این موضوع برای پیدا کردن موقعیت‌‌های مناسب معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ استفاده می‌کنند.

برای این منظور در زمان نزدیک شدن قیمت به میانگین متحرک به‌دنبال پیدا کردن الگوهای شمعی برگشتی هستند تا بتوانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. بنابراین در روندهای صعودی و در زمان پولبک به میانگین متحرک می‌توانند تشکیل الگوهای برگشتی همانند الگوی کندل ستاره صبحگاهی را در نمودار قیمت بررسی کنند.

در این حالت با توجه به صعودی بودن این الگوی شمعی، تشکیل آن در نزدیکی میانگین متحرک می‌تواند تاییدی برای برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر باشد. برای درک نحوه اجرای استراتژی ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی با استفاده از میانگین متحرک، در ادامه مراحل ترید این استراتژی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • پیدا کردن روندهای صعودی در نمودار قیمت و فعال کردن اندیکاتور میانگین متحرک برای نمودار مربوطه
  • بررسی نزدیک شدن قیمت به اندیکاتور میانگین متحرک
  • بررسی تشکیل الگوی کندل ستاره صبحگاهی بر روی میانگین متحرک
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در زمان عبور قیمت از بیشینه کندل سوم در الگوی ستاره صبحگاهی
  • قرار دادن حد ضرر و تعیین تارگت برای پوزیشن معاملاتی لانگ مربوطه

ترید ستاره صبحگاهی با میانگین متحرک (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی واگرایی در اندیکاتور RSI

یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی برای ترید الگوی ستاره صبحگاهی استفاده از واگرایی در اندیکاتور RSI است. برای این منظور در ابتدا لازم است تا روندهای نزولی در نمودار قیمت را شناسایی کنیم. این موضوع به این دلیل است که برای ترید با استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی تریدرها به‌دنبال پیدا کردن این الگو در انتهای روندهای نزولی هستند تا بتوانند پس از تشکیل این الگو وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

از سویی دیگر واگرایی در اندیکاتور به این معنی است که جهت روندها در نمودار قیمت و اندیکاتور برخلاف یکدیگر است. در این استراتژی تریدرها با توجه به روندهای نزولی در نمودار قیمت، به‌دنبال پیدا کردن واگرایی مثبت در اندیکاتور RSI هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره واگرایی اندیکاتور در تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب واگرایی در تحلیل تکنیکال چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

در این حالت زمانی که روندهای قیمتی نزولی است، اندیکاتور RSI در همان بازه زمانی مربوطه روندی صعودی دارد. این موضوع احتمال برگشت روند قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی را افزایش می‌دهد.

بنابراین زمانی که تریدرها در زمان ایجاد واگرایی در اندیکاتور، تشکیل الگوی کندل ستاره صبحگاهی را نیز رصد کنند، این موضوع را به‌عنوان نوعی سیگنال صعودی برای شروع روندهای افزایشی محسوب می‌کنند و سعی می‌کنند با توجه به رفتار قیمت در نمودار در موقعیت مناسبی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. در ادامه برای درک بهتر نحوه ترید با استفاده از این استراتژی مراحل انجام آن را بیان می‌کنیم.

  • پیدا کردن روند نزولی
  • مشخص کردن کمینه‌های قیمتی در روند نزولی
  • مقایسه کمینه‌ها در نمودار قیمت با کمینه‌های اندیکاتور
  • بررسی روند صعودی کمینه‌های اندیکاتور همزمان با روند نزولی کمینه‌های نمودار قیمت
  • بررسی تشکیل الگوی کندل ستاره صبحگاهی در پایین‌ترین کمینه قیمتی در نمودار
  • ورود به معامله و باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ پس از عبور قیمت از بیشینه کندل سوم الگوی ستاره صبحگاهی
  • قرار دادن حد ضرر و هدف قیمتی برای پوزیشن معاملاتی لانگ مربوطه

استراتژی واگرایی در اندیکاتور RSI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی فیبوناچی در ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی

از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال برای ترید با استفاده از الگوی کندل ستاره صبحگاهی، ابزار فیبوناچی است. این ابزار با مشخص کردن سطوح اصلاحی در نمودار قیمت، نواحی مهم قیمتی را در نمودار مشخص می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سطوح فیبوناچی و نحوه استفاده از آن در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

تریدرها با استفاده از سطوح اصلاحی در ابزار فیبوناچی می‌توانند احتمال برگشت قیمت از این سطوح را در نمودار قیمت پیش‌بینی کنند. در این حالت با تشکیل الگوهای شمعی برگشتی همانند الگوی ستاره صبحگاهی در این سطوح، تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را در نمودار مربوطه پیدا کنند.

در استراتژی ترید الگوی ستاره صبحگاهی همانند دیگر استراتژی‌های معاملاتی تریدرها سعی می‌کنند تا تاییدیه‌های بیشتری را برای پیش‌بینی روندهای قیمتی دریافت کنند. برای این منظور با استفاده از ابزار فیبوناچی سعی می‌کنند تا سطوح اصلاحی را در نمودار مربوطه به‌گونه‌ای پیدا کنند که نمودار قیمت در روندهای صعودی به آن‌ها پولبک بزند و در زمان پولبک الگوهای شمعی برگشتی همانند الگوی ستاره صبحگاهی را در سطوح اصلاحی فیبوناچی رصد کنند.

برای درک نحوه ترکیب ابزار فیبوناچی با الگوی شمعی ستاره صبحگاهی در زمان ترید، در ادامه نحوه انجام این استراتژی معاملاتی را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم.

  • شناسایی روندهای صعودی قیمت
  • بررسی شروع موج نزولی بعد از موج صعودی اولیه
  • استفاده از ابزار فیبوناچی و رسم سطوح فیبوناچی از پایین تا بالای روند صعودی
  • بررسی تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی در زمان برخورد قیمت به سطوح فیبوناچی در زمان بازگشت به سطوح پایین‌تر
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در زمان عبور قیمت از بیشینه کندل سوم در الگوی ستاره صبحگاهی
  • قرار دادن هدف یا اهداف قیمتی برای پوزیشن معاملاتی همزمان با پیدا کردن قیمتی برای حد ضرر

استراتژی فیبوناچی در ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی نقاط پیوت در ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی

تریدرها با استفاده از سطوحی که نقاط پیوت در نمودار قیمت ایجاد می‌کنند نیز می‌توانند موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار قیمت را پیدا کنند. نقاط پیوت سطوح حمایت و مقاومتی خودکاری هستند که در زمان فعال‌سازی در نمودار قیمت با استفاده از فرمول‌های ریاضی در نمودار ظاهر می‌شوند.

بنابراین با توجه به واکنش قیمت به این سطوح تریدرها می‌توانند از آن‌ها برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار مربوطه استفاده کنند. در این حالت با توجه به اینکه الگوی کندل ستاره صبحگاهی نوعی کندل برگشتی صعودی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود، بنابراین تریدرها از این سطوح زمانی که به‌عنوان حمایت درنظر گرفته می‌شوند، برای ترید استفاده می‌کنند.

تریدرها در زمان واکنش قیمتی به نقاط پیوت می‌توانند با توجه به تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی در این ناحیه، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. در این استراتژی روند اصلی قیمت صعودی است و با واکنش نمودار قیمت به سطوح حمایتی و تشکیل همزمان الگوهای برگشتی شمعی تریدرها می‌توانند فرصت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی در نمودار قیمت پیدا کنند. در ادامه نحوه استفاده از استراتژی نقاط پیوت را برای ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم.

  • فعال کردن اندیکاتور نقاط پیوت در نمودار قیمت
  • مشخص کردن سطوح نقاط پیوت در پایین نمودار قیمت
  • شناسایی روندهای صعودی در نمودار قیمت
  • بررسی و پیدا کردن برگشت قیمت به سطوح نقاط پیوت
  • بررسی تشکیل الگوی کندل ستاره صبحگاهی بر روی سطوح نقاط پیوت
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در هنگام عبور قیمت از بیشینه کندل سوم در الگوی ستاره صبحگاهی
  • قراردادن سطوح قیمتی مناسب برای تیک پروفیت و حد ضرر در معامله مربوطه

استراتژی نقاط پیوت در ترید الگوی کندل ستاره صبحگاهی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی کندل ستاره صبحگاهی در بازار کریپتو

تریدرها می‌‌توانند از انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال همانند الگوی کندل ستاره صبحگاهی برای تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند. در بازار ارزهای دیجیتال تریدرها می‌توانند با تحلیل پیشینه قیمتی ارزهای دیجیتال، آن‌ها را معامله کنند.

برای این منظور تریدرها در ابتدا می‌بایست همانند سایر بازارهای مالی نمودار قیمت دارایی دیجیتال موردنظر را بررسی کنند. برای این منظور بهتر است با توجه به نوسانات زیادی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، همواره از تایم‌‌فریم‌های بالاتر تحلیل را شروع کنند و با پیدا کردن روندهای بلندمدت و اصلی در نمودار، نواحی مهم قیمتی را در بازار مربوطه پیدا کنند.

البته این موضوع برای سایر بازارهای مالی نیز صادق است و تریدرها با توجه به استراتژی‌های معاملاتی موردنظر و بازه زمانی که برای انجام ترید در نظر می‌گیرند، می‌توانند از تایم‌فریم‌های متنوعی برای ترید در بازار مالی مربوطه استفاده کنند. اما با توجه به اینکه ارزش بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر بازارهای مالی کمتر است، بنابراین نوسانات قیمتی شدیدتری را می‌تواند تجربه کند.

بنابراین برای اینکه تریدرها ریسک معاملات را در این بازارها کاهش دهند، لازم است تا در راستای روندهای اصلی بازار ترید کنند. علاوه بر تحلیل تکنیکال عوامل متعددی همانند نحوه توزیع توکن، امکان استیک توکن و میزان کاربرد توکن پروژه تاثیر زیادی در نوسانات قیمت رمزارزها دارد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین افرادی که قصد انجام معاملات در این بازارها را دارند بهتر است با تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال که به شناسایی توکن‌های مستعد رشد در این بازار کمک می‌کند، همزمان با تحلیل تکنیکال در این بازار آشنا شوند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متعددی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه ارزهای دیجیتال نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی کندل ستاره صبحگاهی را شرح دادیم و نحوه شناسایی این الگو را در نمودار قیمت بیان کردیم. سپس درباره اهمیت این الگو در تحلیل تکنیکال توضیحاتی دادیم. برای این منظور اهمیت سیگنال الگوی ستاره صبحگاهی و اهمیت این الگو را در محدود کردن ضرر بیان کردیم. مفهوم ساختار ستاره صبحگاهی را توضیح دادیم و نحوه تایید اعتبار این الگو را بیان کردیم.

برای این منظور میزان اعتبار این الگو با توجه به نمودار قیمت را شرح دادیم و درباره حجم معاملات در زمان تشکیل این الگو توضیحاتی را ارائه کردیم. سپس درباره تاثیر عملکرد تریدرها و میزان سفارشات خرید و فروش آن‌ها در تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی مواردی را بیان کردیم. نحوه ترید الگوی ستاره صبحگاهی را شرح دادیم و برخی از استراتژی‌های مربوط به ترید با استفاده از این الگو را شرح دادیم.

برای این منظور استراتژی پولبک در روندهای صعودی، استراتژی نواحی حمایتی در ترید، استراتژی ترید با میانگین متحرک، استراتژی واگرایی در اندیکاتور، استراتژی فیبوناچی در ترید الگوی ستاره صبحگاهی و استراتژی نقاط پیوت در ترید این الگو را توضیح دادیم. در پایان نیز درباره الگوی کندل ستاره صبحگاهی در بازار کریپتو توضیحاتی را ارائه کردیم.

source

توسط expressjs.ir