همه ما می‌خواهیم که گوشی‌های هوشمند را سریع‌تر شارژ کنیم. هر سال نیز جدیدترین گوشی‌ها با پیشرفت‌های باورنکردنی در زمینه شارژ سریع عرضه می‌شوند. جایی که ۳۰ وات در گذشته فوق‌العاده سریع بود، اکنون سرعت شارژ کاملاً استانداردی است و اکنون سرعت شارژ به ۱۰۰ وات در سریع‌ترین گوشی‌ها می‌رسد. برخی از دستگاه‌ها حتی با شارژ ۱۵۰ واتی ارائه شدند.

با این حال، وعده شارژ سریع‌تر همراه با ترس و وحشت است. همان‌طور که سازندگان به دنبال سریع‌تر شارژ کردن گوشی‌ها هستند، شما ممکن است نگران داغ شدن بیش از حد و آسیب به باتری باشید. آیا با شارژ کردن سریع گوشی ممکن است گوشی شما منفجر شود؟ به طور خلاصه نه و دلیل آن نیز در ادامه آمده است.

باتری‌های گوشی چطور کار می‌کنند؟

باتری‌های گوشی همانند سایر باتری‌های لیتیوم یونی، دارای دو لایه هستند که اکسید لیتیوم کبالت و گرافیت است. هنگامی که یون‌های لیتیوم از لایه گرافیک به لایه لیتیوم کابلت از طریق محلول الکترولیت حرکت می‌کنند، الکترون‌ها آزاد می‌شوند. وقتی که باتری را شارژ می‌کنید، یون‌ها در جهت دیگر حرکت می‌کنند و ذخیره می‌شوند تا بعداً وقتی دستگاه خودتان را روشن و استفاده کنید، آزاد شوند.

این آزاد شدن انرژی نیز گرمایی را ایجاد می‌کند که ممکن است پس از یک مدت زمان طولانی شارژ یا استفاده زیاد در پشت تلفن خود احساس کنید. این گرما نیز در دراز مدت می‌تواند به باتری آسیب برساند. با این حال، باتری‌های لیتیوم یونی کوچک‌تر و کارآمدتر شدند. آن‌ها می‌توانند دوره‌های بیشتری را تحمل کنند.

چرا باتری‌های گوشی با گذشت زمان ظرفیت شارژ خودشان را از دست می‌دهند؟

همان‌طور که تلفن هوشمند شما چرخه شارژ را پشت سر می‌گذارد، به طور طبیعی تحلیل می‌رود. یکی از دلایل آن نیز محلول الکترولیت درون باتری است. با گذشت زمان، نمک‌های موجود در این محلول می‌توانند متبلور شوند و جامداتی را تشکیل بدهند که مانع از انتقال یون‌ها از طریق محلول می‌شوند. اگر یون‌های کمتری وارد شوند نیز یون‌های کمتری آزاد می‌شوند و باتری نمی‌تواند به اندازه زمانی که نو بوده، انرژی تولید کند.

اگر گوشی شما در معرض گرمای بیش از حد قرار بگیرد یا مثلاً با یک بار شارژ سریع، یکباره انرژی زیادی به باتری وارد شود، این تبلور می‌تواند سریع‌تر اتفاق بیفتد. با این حال، با رها کردن گوشی در محیطی گرم مانند داشبورد خودرو در یک روز گرم تابستانی نیز می‌تواند این اتفاق رخ بدهد. شارژ بیش از حد نیز می‌تواند باعث تحلیل رفتن باتری‌ها و کاهش کارایی آن‌ها شود. داخل یک سلول لیتیوم یون تعادل ظریفی برقرار است که اگر انرژی بیشتری به باتری وارد کنید، مختل می‌شود و یون‌های لیتیوم بیش از حدی از آن جدا می‌شوند و وقتی که لیتیوم از بین برود، نمی‌توانید آن را بازگردانید.

چطور گوشی‌ها آسیب به باتری را کاهش می‌دهند؟

در اوایل، باتری‌ها هنگام شارژ سریع بسیار داغ می‌شدند. گوشی‌ها طوری ساخته نشده بودند که گرمای اضافی باتری را به طور مؤثر تخلیه کنند و به خاطر همین نیز مستعد گرم شدن بیش از حد بودند. گوشی‌های فعلی از تهویه بهتری برخوردار هستند و این مشکل را ندارند.

این گوشی‌ها اکنون با ویژگی‌های پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند تا گرما را مدیریت کنند و جریان برقی که به باتری می‌رود را در حین شارژ کنترل کنند. به‌عنوان مثال، گوشی‌های امروزی اکنون دارای محافظ‌های حرارتی، لایه‌های حرارتی و حتی لوله‌های خنک‌کننده هستند تا گرما را از باتری دور کنند. علاوه بر این، اکنون بسیاری از گوشی‌ها به طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که پس از پر شدن باتری، برق را قطع کنند.

پس آیا باید از شارژ سریع استفاده کرد؟

بله و خیر. شارژ سریع می‌تواند برای باتری شما مضر باشد، به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی با قدرت بالا ادامه داشته باشد. اما گوشی‌های امروزی با ویژگی‌های مدیریت شارژ باتری طراحی شده‌اند تا احتمال آسیب‌ها به باتری کمتر شوند. با این حال، بسیاری از این پیشرفت‌ها هنوز در مراحل ابتدایی هستند و مشخص نیست که آیا در دراز مدت می‌توانند تأثیرگذار باشند یا خیر.

منبع pcmag

source

توسط expressjs.ir