در گذشته برای گرم کردن خانه از موتورخانه‌ها استفاده می‌کردند؛ اما امروزه به دلیل اشغال فضای زیاد و همچنین هزینه‌های زیادی که برای نگهداری آنها وجود دارد، دیگر کسی از موتورخانه‌ها استفاده نمی کند و پکیج‌ بوتان جایگزین موتورخانه‌ها شده‌اند.

پکیج مناسب برای آپارتمان ۱۲۰ متری کدام است؟

پکیج‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند آب گرم مصرفی منازل را تأمین کنند، باعث گرم‌شدن محیط خانه می‌شود و در مطلوب کردن هوای خانه نقش اساسی ایفا می‌نمایند. پکیج‌ها مانند سایر اشیا انواع متفاوتی دارند که شما باید آن را متناسب با نیازهای خانه‌تان خریداری کنید؛ برای مثال پکیجی که برای آپارتمان ۱۲۰ متری مناسب است را نمی توانید در یک خانه ۸۰ متری استفاده نمایید. بنابراین، در هنگام خرید پکیج بوتان باید چند نکته را در نظر بگیرید.

پکیج مناسب برای آپارتمان 120 متری کدام است؟

گروه آب و هوایی کشور ایران

جهت در نظر گرفتن میزان گرمای لازم برای گرم کردن یک متر مربع از ساختمان باید برخی از عوامل در نظر گرفته شود که مهمترین موضوعات، محاسبه دقیق محل نصب و شرایط آب و هوایی شهری است در آن زندگی می‌کنیم:

  • معتدل و مرطوب (شهر های شمالی)
  • گرم و خشک (مشهد، تهران و شهرهای کوهستانی)
  • گرم و مرطوب (شهر های جنوبی)

ساختمان‌ ها از لحاظ معماری و ساخت به 3 گروه تقسیم می‌شوند

  1. گروه اول: ساختمان هایی که در آنها از پنجره های دوجداره استفاده شده است و دیوارهای خارجی نیز عایق شده است و در آنها هدر رفت حرارت بسیار پایین است.
  2. گروه دوم: ساختمان هایی که از لحاظ ساخت معمولی هستند و در آنها از پنجره معمولی فلزی استفاده شده و هدر رفت حرارت در آنها معمولی است (مانند آپارتمان های معمولی)
  3. گروه سوم: ساختمان هایی که از لحاظ معماری و ساخت قدیمی هستند و هدر رفت حرارت در آنها بسیار بالا است و در آنها از در و پنجره های مناسبی استفاده نشده است.

جهت جغرافیایی ساختمان

یکی دیگر از شرایط ساختمان ها جهت جغرافیایی آنهاست که از لحاظ تابش آفتاب بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال واحدی که در انتهای یک ساختمان شمالی قرار دارد نسبت به واحدی که در سمت حیاط یک ساختمان جنوبی قرار دارد نور کمتری به آن تاییده می شود و در نتیجه سردتر است و یا واحدی که در طبقه آخر یا طبقه همکفی که زیر آن پارکینگ قرار دارد، بدیل داشتن ارتباط بیشتر با فضای آزاد سردتر از واحدی است که بالا و پایین آن مسکونی است (مانند طبقات دوم و سوم در یک ساختمان چهار طبقه).

شرایط مورد نیاز جهت استفاده از از پکیج دیواری دودکش دار

  1. قطر لوله دودکش ساختمان برای استفاده از  آبگرمکن دیواری بوتان باید 15 سانتیمتر باشد.
  2. هر وسیله گاز سوز باید دارای شیر گاز مستقل و یک دودکش مستقل باشد تا مکش دود به درستی انجام شود.
  3. هرگز نمی توان پکیج دیواری را به دودکش های مشترک و شیر گاز مشترک وصل نمود.

چنانچه قسمتی از لوله دودکش در فضای آزاد قرار بگیرد، باید آن قسمت را با عایق پشم شیشه عایق نمود، زیرا اگر بدنه دودکش در اثر تماس با هوای محیط سرد شود، دودی که از آن عبور کرده سرد شده و به سختی تخلیه می شود و موجب می گردد کشش دودکش کم شود و باعث می شود تا دود از دودکش تخلیه نشود و سنسور دود عمل کند و پکیج دیواری خاموش شود. البته این خاموش شدن به خاطر ایمنی مصرف کننده می باشد.

شرایط مورد نیاز جهت استفاده از از پکیج دیواری دودکش دار

نحوه محاسبه ظرفیت پکیج

برای اینکه بتوانید ظرفیت پکیج را به دست بیآورید تا به سراغ خرید یک گزینه مناسب بروید، کافی است اندازه واحد مسکونی را در 150 کیلو کالری ضرب کنید. جواب به دست آمده را بر عدد 860 تقسیم کنید. البته باید در نظر داشته باشید که نحوه محاسبه ظرفیت پکیج برای ساختمان‌های اداری کمی متفاوت است؛ زیرا باید متراژ ساختمان را در عدد 100 ضرب کرده و سپس بر عدد 860 تقسیم کنید.

البته باید به میزان دمای لازم برای گرم‌ کردن یک مترمربع از ساختمان توجه کنید. مهم‌ترین مورد در این نکته این است که باید وضعیت آب‌وهوایی شهری یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را هم در نظر داشته باشید؛ به عنوان مثال شهرهای شمالی هوای معتدل و مرطوبی دارند، شهرهای جنوبی هوای گرم و مرطوبی دارند و در شهرهای کوهستانی آب‌وهوا گرم و خشک است.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و فوت و فن هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

source

توسط expressjs.ir