جوان آنلاین: چهره‌های نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها تلاش کردند نخست‌وزیر را برای دستیابی به توافق متقاعد کنند. اگرچه هنوز مشخص نیست که حماس چه واکنشی داشته باشد، با توجه به سفر نتانیاهو به امریکا، نگاه‌ها به ملاقات وی با رئیس‌جمهور این کشور و موضع‌گیری که روز پنج‌شنبه به از سرگیری مذاکرات نشان می‌دهد، دوخته شده است. 

بنیامین نتانیاهو به‌رغم انبوهی از مسائل حل نشده در اراضی اشغالی راهی امریکا شده است و در این بین، مسائل مربوط به توافق و آزادی اسرایی که همچنان در اختیار حماس هستند، بیش از سایر معضلات، انتقاد‌ها را متوجه کابینه کرده است. صد‌ها هزار صهیونیست از کابینه رژیم صهیونیستی خواستند که با معامله تبادل اسرا موافقت کنند، چرا که آن‌ها نخست‌وزیر را مسئول تأخیر در دستیابی به توافق تبادل اسرا و بازگرداندن اسرا می‌دانند. دفتر نتانیاهو دیروز اعلام کرد که نتانیاهو در واشینگتن به خانواده‌های اسرای حماس وعده داده که توافق آزادی اسرا احتمالاً نزدیک است. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها یک روز قبل هم گفته بود که شرایط بدون شک رو به بهبودی و این نشانه خوبی است. انتظار می‌رود که بنیامین نتانیاهو در چند روز آینده پس از سخنرانی در کنگره با جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دیدار کند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه نشست میان نتانیاهو و فرماندهان دستگاه‌های امنیتی مثبت بوده است، اعلام کردند هیئت مذاکره‌کننده برای پیشبرد مذاکرات تبادل اسرا چراغ سبز دریافت کرده است. از طرفی، تمامی فرماندهان امنیتی رژیم صهیونیستی اتفاق‌نظر دارند در صورت حصول توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا، ارتش می‌تواند ظرف شش هفته اول از قرارداد احتمالی به شکل کامل از نوار غزه عقب‌نشینی کند. یوآو گالانت وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، دیوید بارنیا رئیس سرویس جاسوسی موساد و رونین بار رئیس شین‌بت همگی به نتانیاهو اعلام کردند موافق قرارداد تبادل اسرا هستند. آن‌ها تأکید کردند، چنین دوره زمانی کوتاهی هرگز برای حماس فرصت ساماندهی به نیروهایش و تجهیز دوباره آن‌ها به تسلیحات را فراهم نخواهد کرد. سران امنیتی رژیم صهیونیستی گفتند: «ما پیامد‌های امنیتی را درک می‌کنیم، اما اکنون زمان مناسبی برای در اولویت قرار دادن آزادسازی افراد بازداشت‌شده است که زمان محدودی دارند.» آن‌ها در ادامه خاطرنشان کردند که در موضع‌گیری‌شان مسائل مختلفی همانند کنترل بر محور فیلادلفیا در مرز میان غزه و مصر و بازگشت ساکنان غزه به شمال نوار غزه در نظر گرفته شده است. هالوی به نتانیاهو گفت: «حالا فرصت مناسبی برای آن است که فشار نظامی را با مذاکرات همراه کنیم و بدانیم چگونه برای رسیدن به یک توافق به پیش برویم.» البته شبکه کان گزارش کرد که نتانیاهو با این درخواست موافقت نکرد و این مسئله در پاسخی که تل‌آویو با ازسرگیری مذاکرات از روز پنج‌شنبه به میانجی‌ها خواهد داد، مشخص خواهد شد و در این زمینه، این احتمال را هم باید در نظر گرفت که حماس ممکن است پاسخ منفی بدهد. 

 نتانیاهو در مسیر تعویق توافق
رسانه‌های عبری نظرسنجی را منتشر کردند که حدود ۶۲ درصد از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی با امضای توافق مبادله اسرا میان این رژیم و مقاومت فلسطین در نوار غزه موافق هستند. ۴/۱۴ درصد مخالف آن هستند و ۶/۷ درصد نظری در این مورد ندارند و ۲/۱۶ درصد نیز درباره موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند. نشریه پولیتیکو نوشت: «نتانیاهو آتش‌بس باریکه غزه را تا بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به تعویق می‌اندازد، اما باید مراقب باشد، زیرا شاید ترامپ بیشتر از نتانیاهو به خاموش کردن آتش‌های خاورمیانه علاقه داشته باشد.» این مجله امریکایی به نقل از یک دیپلمات ارشد خاورمیانه در تماس نزدیک با مذاکره‌کنندگان نوشت: «ارزیابی ما این است که نتانیاهو می‌خواهد تا انتخابات نوامبر زمان بخرد.»

 حماس کمبود نیرو ندارد
ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام (شاخه نظامی حماس) چندی پیش، وضعیت این گردان‌ها را از نظر نیروی انسانی بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «تمامی ۲۴ گردان ما به همراه گروه‌های مقاومت با دشمن جنگیدند و آن را در نقاط مختلف غزه در هم شکستند. هیچ جایی در غزه برای سنگرگرفتن دزدانه نیرو‌های دشمن در خانه‌ها و پنهان‌شدن افسران آن در پسِ زره‌پوش‌ها وجود ندارد.» قسام عملیات‌های کوبنده‌ای نیز علیه نظامیان صهیونیست صورت داد و چندین تانک مرکاوای اشغالگران را در غزه نابود کرد. در جریان این عملیات‌‍‌ها، گردان‌های قسام در عملیاتی مشترک با مبارزان جبهه مردمی، نظامیان صهیونیست را در شرق اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه با گلوله‌های خمپاره در هم کوبید. در عملیاتی دیگر نیز مبارزان قسام از فاصله صفر با گروهی از نظامیان اشغالگر در داخل ساختمانی در محله الفرقان در منطقه تل‌السلطان در غرب رفح درگیر شدند که در این عملیات همه نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند. در اردوگاه صهیونیست‌ها، فرماندهی جنوبی ارتش این رژیم اذعان دارد که جنبش حماس بعد از مدیریت جنگ در غزه طی ۹ ماه گذشته کمبود نیرو ندارد. گزارش وبگاه واللا در این زمینه حاکی است که فرماندهی جبهه جنوبی ارتش اسرائیل در حال حاضر نگران احتمال ترمیم قدرت نظامی حماس است.

source

توسط expressjs.ir