اصلاحیههای لازم طرح ساماندهی بیش از ۵ بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، انجام و مجدد برای تایید ارسال شده است.
به گزارش «شایانیوز» و به نقل از روزنو؛ هیات مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت بار مالی، طرح ساماندهی را مجددا در کمیسیون اجتماعی مطرح و با رای قاطع به صحت علنی فرستاد. نمایندگان با اصرار بر تصویب این طرح، خواستار بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند.
دستگاههای اجرایی مشمول این طرح، موظف هستند با نیروهای شرکتی که بصورت غیرمستقیم و تمام وقت تا پایان سال ۱۴۰۱ در دستگاههای مربوطه مشغول به کار بوده و در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز در همان دستگاه مشغول به خدمت هستند و در صورتی که مازاد بر نیاز نباشند، قرارداد مستقیم بیواسطه موقت یک ساله بر اساس مقررات قانون کار یا قراردادکار معین منعقد و در صورت نیاز، به تمدید آن اقدام کنند.
طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، جهت ایجاد امنیت شغلی کارکنان در صحن علنی مجلس تصویب شد و به شورای نگهبان منتقل شده است. اصلاحیههای لازم طرح ساماندهی بیش از ۵ بار رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان، انجام و مجدد برای تایید ارسال شده است.هیات مجمع تشخیص مصلحت نظام به علت بار مالی، طرح ساماندهی را مجددا در کمیسیون اجتماعی مطرح و با رای قاطع به صحت علنی فرستاد. نمایندگان با اصرار بر تصویب این طرح، خواستار بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام شدند.
دستگاههای اجرایی مشمول این طرح، موظف هستند با نیروهای شرکتی کهبصورت غیرمستقیم و تمام وقت تا پایان سال ۱۴۰۱ در دستگاههای مربوطه مشغول به کار بوده و در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ نیز در همان دستگاه مشغول به خدمت هستند و در صورتی که مازاد بر نیاز نباشند، قرارداد مستقیم بیواسطه موقت یک ساله بر اساس مقررات قانون کار یا قراردادکار معین منعقد و در صورت نیاز، به تمدید آن اقدام کنند.
تبدیل وضعیت این کارکنان شرکتی با رعایت مقررات گزینش، پس از پایان مدت قراردادشان با شرکت تأمین نیروی انسانی طرف قرارداد، خواهد بود.
ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آن توضیحاتی ارائه داد.با اجرای این طرح ، کارمندان شرکتی به قراردادی تبدیل وضعیت خواهند شد و این طرح در انتظار تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام است و فعلا خبری از اجرای آن وجود ندارد.
پس از تصویب نهایی و اجرای آن شرکتهای پیمانکاری حذف خواهند شد که در اندیشه معاصر، به شرح کامل آن پرداخته ایم. استخدام دولتی همواره بهعنوان یکی از مهمترین خواستههای نیروهای شرکتی و قراردادی مطرح بوده است؛ اگرچه بسیاری از افراد در دستگاههای دولتی و اجرایی کشور شاغل هستند، اما تعداد قابلتوجهی از آنها بهشکل قراردادی یا پیمانی با سازمانهای مختلف همکاری میکنند و بالطبع امنیت شغلی این افراد بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی برای آنها مطرح است.
ولی اسماعیلی با بیان اینکه آن قراردادی و شرکتی را دو سال قبل در مجلس شورای اسلامی شروع کردیم، افزود: این طرح در راستای ایجاد امنیت شغلی کارکنان است و با ۲۰۰ رأی موافق در صحن علنی تصویب شد و به شورای نگهبان رفت.
وی اظهار کرد: در این دو سال طی رفت و برگشتهای بیش از ۵ بار که این طرح بین مجلس و شورای نگهبان داشت، اصلاحیهها و نظرات شورای نگهبان انجام و مجددا برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد.رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح در هیأت مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل بار مالی برای دولت و مخالفت با طرح چابکسازی دولت رد شد و مجددا در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح و با رأی قاطع به صحن علنی مجلس راه یافت.
سخنگوی شورای نگهبان ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ در نود و هفتمین گزارش از سلسله گزارشهای خود به مردم در کانال شخصیاش در «بله»، درباره « طرح ساماندهی کارکنان دولت » توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» که با عنوان « طرح ساماندهی کارکنان دولت » شناخته میشود، پس از تصویب در اول اسفندماه سال گذشته در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به ابهامات متعدد موجود در مصوبه، طرح برای رفع ابهامات و اعمال اصلاحات لازم به مجلس شورای اسلامی برگشت.
نهایتا مصوبه اصلاحی « طرح ساماندهی کارکنان دولت » در ۳۰ مردادماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این طرح با توجه به مطالبه عمومی کارکنان شرکتی دستگاههای اجرایی به عنوان بخشی از نیروی کار زحمتکش و خدوم دولت، مورد توجه و پیگیری ویژه اعضای شورای نگهبان قرار داشت و پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و نهادهای ذیربط و انجام بررسیهای فنی لازم در پژوهشکده شورای نگهبان، نهایتاً مصوبه مذکور در این شورا مجدداً مورد بررسی قرار گرفت.
با این حال علیرغم آنکه در مجلس، تغییراتی فراوانی نسبت به مصوبه ابتدایی صورت گرفته بود، میتوان گفت که بخشی از ابهامات قبل برطرف شده، ولی برخی همچنان باقی است، اما نکته مهم این است که ابهامات شورا در جهت روشن شدن متن و برای این است که جلوی اشکالات بعدی در اجرا گرفته شود.
دو مورد از ایرادات پیشین شورای نگهبان نیز در مصوبه اصلاحی کماکان به قوت خود باقی بودند که مجدداً مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفتند به عنوان نمونه بر اساس بند «۲» اظهارنظر پیشین شورا اطلاق ممنوعیت انعقاد قرارداد با شرکتهای تأمین نیروی انسانی و ممنوعیت برونسپاری تمام فعالیتهای دستگاه اجرایی مغایر با نظام اداری صحیح موضوع بند «۱۰» اصل سوم قانون اساسی شناخته شده بود.
پس از گذشت بالغ بر ۲ سال در نهایت نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم یکشنبه، ۸ بهمن ماه۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، جهت تأمین نظر این شورا با اصلاح برخی از مواد آن موافقت کردند.طرح ساماندهی کارکنان دولت در حالی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده که بارقهای از امید را در دل کارکنان ایجاد کرده است؛ کارکنانی که سالهاست بلاتکلیف هستند و علاوه بر عدم بهرهمندی از حقوق قانونی خود دچار ابهام درباره آینده شغلی خود هستند.مهمترین شاخصه طرح ساماندهی کارکنانحسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: لایحه ساماندهی استخدام کارکنان دولت از نظر مالی مشکلات چندانی ندارد اگر شرکتهای واسطه حذف شوند افراد هم به نیروی کار و تامین تبدیل میشود، مهمترین شاه بیت و شاخصه این لایحه این است که قراردادها مستقیم میشود و با حذف واسطهها اعتماد شغلی ایجاد خواهد شد.
source