نثر مسجع یا نثر آهنگین نوعی نثر است که در آن، کلمههای همقافیه و هموزن یا یکی از اینها به کار رفته است و به این دلیل حالتی شعرگونه پیدا کرده است. مانند «خزانه مروت و شفقت بود.» از «عطار» که در آن، دو کلمه «مروت» و «شفقت» هموزن و همقافیه هستند و سجع ساختهاند. در این مطلب از مجله فرادرس یاد میگیریم نثر مسجع چیست و پس از آشنایی با انواع مختلف آن، راه شناسایی انواع سجع و روش تشخیص آن را از جناس بررسی میکنیم. در انتها نیز پرسشهایی چهارگزینهای قرار دادهایم تا میزان یادگیری خود در مورد آرایه سجع در متنهای فارسی بسنجید.
نثر مسجع چیست؟
نثر مسجع نوعی نثر آهنگین است که در آن، کلمههای هموزن یا همقافیه یا هر دو اینها به کار رفتهاند و به همین دلیل، آهنگین و مانند شعر شده است. برای مثال، این عبارت از «خواجه عبدالله انصاری»، نمونهای از نثر مسجع است: «الهی هر که تو را شناخت و علم مهر تو افراخت هر چه غیر از تو بود بینداخت.». افعال جملههای موجود در این عبارت و برخی از دیگر کلمات آن، آرایه سجع را ساختهاند پس این نثر مسجع است. در کادر زیر نیز نمونه دیگری از نثر مسجع را میبینید.
مقدم مجاملت در کوی معاملت نهادی.» (حمیدالدین بلخی)
پیشنهاد میکنیم که برای آشنایی با سجع و یادگیری بهتر انواع آن، از فیلم آموزش رایگان آموزش سجع و انواع آن در علوم و فنون ۱ فرادرس استفاده کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر قرار دادهایم.
مثال نثر مسجع
در جدول زیر، نمونههایی از نثر مسجع را با هم بررسی میکنیم و در ادامه به معرفی انواع نثرهای موجود در زبان فارسی میپردازیم.
مثال | سجع |
«تا دیگر متهوّران بدو مالیده گردند و عبرت گیرند.» (بیهقی) | گردند و گیرند |
«و از کلام ربانی به شعر شیبانی نقل کردم.» (حمیدالدین بلخی) | ربانی و شیبانی |
«دو کس دشمن ملک و دینند: پادشاه بی حلم و زاهد بی علم.» (سعدی) | حلم و علم |
«دفترِ شکایتی باز کرده و ذمِّ توانگران آغاز کرده.» (سعدی) | باز و آغاز |
«امیر مسعود چون بار بگسست، خلوت کرد با اعیان و ارکان.» (بیهقی) | اعیان و ارکان |
«این همه مشکلاتی است مبهم و معضلاتی است محکم.» (حمیدالدین بلخی) | مشکلاتی و معضلاتی / مبهم و محکم |
«یکی علم آموخت و دیگر مال اندوخت.» (سعدی) | علم و مال / آموخت و اندوخت |
«اکنون که بر گرفتی مگذار و در سایهٔ لطف خود میدار.» (خواجه عبدالله انصاری) | مگذار و میدار |
انواع نثر مسجع
تا اینجا متوجه شدیم که نثر مسجع چیست و در جدول زیر میتوانید انواع سجع در سطح کلمه و در سطح جمله را ببینید. در ادامه این متن، هرکدام از این سجعها را بهطور جداگانه و با مثالهای بیشتری از نثر فارسی بررسی میکنیم.
انواع سجع در نثر | توضیح | مثال |
سجع متوازی | همقافیه و هموزن | ماندند و خواندند |
سجع مطرف | همقافیه | شبگیر و اسیر |
سجع متوازن | هموزن | مراحل و ممالک |
ترصیع | سجع متوازی بین کلمات قرینه جملهها | به خانه رفتم و به آنه گفتم. |
موازنه | سجع متوازن بین کلمات قرینه جملهها | مراحل کامل شد و مطالب ناقص بود. |
تضمین المزدوج | رعایت قافیه در افعال آخر جملهها | دستش را گرفتند و او را بستند. |
مزدوج | تساوی نسبی هجایی در جملهها | «کارها به صبر برآید و مستعجل به سر در آید.» (سعدی) |
نکته: در مبحث وزن کلمات، شکل نوشتاری واژهها مورد توجه نیست و آنچه اهمیت دارد، تلفظ و خوانش واژهها است. به همین دلیل، دو واژه «ماندند» و «خواندند» در مثال اول جدول بالا، هموزن هستند. زیرا «و» موجود در فعل «خواندند»، خوانده نمیشود. در مطب زیر از مجله فرادرس، به طور مفصل درباره سجع و انواع آن، توضیح دادهایم.
یادگیری محاسبه تعداد و کیفیت هجا در سجع
هجا همان بخش است و هجابندی یا بخشبندی کلمهها را در سالهای ابتدایی ورود به مدرسه آموختهایم، هجاها از واجهای صامت و مصوتی ساخته میشوند که ترتیب قرار گرفتن آنها در کنار هم، کیفیت یا بلندی و کوتاهی آن هجا را تعیین میکند. در جدول زیر، توضیح دادهایم که هجاهای کلمات، تحت چه شرایطی کوتاه یا بلند هستند.
کیفیت هجا | ساختار | مثال |
هجای کوتاه | صامت + مصوت کوتاه | دَ / دِ / دُ |
هجای بلند | صامت + مصوت کوتاه + صامت | سَر / سُر / سِر |
صامت + مصوت بلند | ما / مو / می | |
هجای کشیده | صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت | بُرد / فَرش |
صامت + مصوت بلند + صامت | داد / دید | |
صامت + مصوت بلند + صامت + صامت | آرد / ماند |
نکته: صامتها، حروف الفبای فارسی و همزه (ء) هستند. مصوتهای کوتاه «-َ، -ِ، -ُ» و مصوتهای بلند نیز «آ، او، ای» هستند. هجای کشیده نیز در حکم هجای بلند است.
یادگیری نثر مسجع در فارسی هفتم
تا اینجا یاد گرفتیم نثر مسجع چیست و چه انواعی دارد اما برای شناسایی درست این آرایه ادبی در نثر و نظم فارسی، باید به مباحث دستور زبان چون انواع واج، واژهها و… آشنا باشیم. علاوه بر این، باید آرایههای دیگری چون جناس را نیز یاد گرفته باشیم تا در شناسایی این دو آرایه از یکدیگر، دچار مشکل نشویم. به همین دلیل در این بخش از مطلب، برخی از فیلمهای آموزشی فرادرس که در یادگیری مباحث مورد نیاز در سجع به شما کمک میکنند را آوردهایم.
فیلمهای آموزشی زیر، همراه با نمونه سؤالهای مختلف و پاسخ آنها هستند:
همچنین پیشنهاد میکنیم برای یادگیری کاملتر مباحث مختلف درس علوم و فنون ادبی، ادبیات فارسی و دیگر درسهای خود، از مجموعه آموزشهای زیر استفاده کنید.
انواع سجع در نثر مسجع
تا اینجا یاد گرفتیم نثر مسجع چیست اما باید با انواع سجع نیز آشنا بشویم تا بتوانیم سجع موجود در نثرهای مختلف را شناسایی کنیم. سجع از نظر اینکه تعداد و کیفیت هجاهای (کوتاهی و بلندی) واژهها، چگونه باشد یا چگونه در چند جمله به کار رفته باشند، به انواع زیر تقسیم میشود.
- متوازی
- مطرف
- متوازن
- ترصیع
- موازنه
- تضمین المزدوج
- مزدوج
در ادامه هرکدام از موارد بالا را با مثال بررسی میکنیم اما پیش از آن، پیشنهاد میکنیم که برای یادگیری بیشتر آرایه سجع و انواع آن از فیلم آموزش علوم وفنون ادبی ۱ پایه دهم فرادرس استفاده کنید. لینک این آموزش را در کادر پایین آوردهایم.
انواع سجع از نظر قافیه و وزن
واژههایی که سجع میسازند از نظر تعداد و کیفیت هجاهایشان و از نظر همقافیه بودن یا نبودن، با هم تفاوت دارند و به همین خاطر، سجعها در سطح کلمه به انواع زیر تقسیم میشوند.
- متوازی
- مطرف
- متوازن
در ادامه هرکدام از این موارد را با مثال توضیح میدهیم.
سجع متوازی
اگر واژههای مسجع در یک نثر، هموزن و همقافیه باشند، بین آنها سجع متوازی برقرار است. برای مثال کلمههای «رحمت» و «غفلت» میتوانند سجع متوازی بسازند. این نوع سجع نسبت به دو نوع دیگر، ارزش ادبی بیشتری دارد. مثال زیر را ببینید.
مثال
در جدول زیر، سجع متوازی را در یک نثر، بررسی کردهایم.
«اسبِ فصاحت در میدانِ وقاحت جهانید.» (سعدی)
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
فصاحَت | ۳ | کوتاه / بلند / بلند |
وقاحَت | ۳ | کوتاه / بلند / بلند |
سجع مطرف
اگر واژههای سجعساز، از نظر تعداد یا بلندی و کوتاهی هجاهایشان با هم تفاوت داشته باشند و فقط با یکدیگر همقافیه باشند، سجع مطرف وجود دارد. برای مثال واژههای «رحمت (دوهجا)» و «شقاوت (سه هجا)» سجع مطرف میسازند. مثال زیر را ببینید.
مثال
در جدول زیر، نثر مطرف را در یک نثر نمونه بررسی کردهایم تا بیشتر آن را درک کنید.
«برتر از همه نشینند و خود را به از همه بینند.» (سعدی)
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
نشینَند | ۳ | کوتاه / بلند / بلند |
بینَند | ۲ | بلند / بلند |
سجع متوازن
اگر کلمههای سجعساز در یک متن، حروف آخر یکسانی نداشته باشند و فقط تعداد و کیفیت هجاهایشان یکی باشد، سجع متوازن ساختهاند. مانند دو واژه «علم» و «رحم» که میتوانند نثر مسجع متوازن بسازند. مثال زیر را ببینید تا این نوع سجع را بهتر بشناسید.
مثال
در جدول زیر، سجع متوازن موجود در این نثر را بررسی کردهایم. همانطور که میبینید، واژههای مسجع، هم قافیه نیستند و فقط تعداد و کیفیت هجاهایشان با هم برابر است.
«مأمون در حلم و عقل و فضل و مروّت و هر چه بزرگان را بباید از هنرها یگانه روزگار بود.»
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
حلم | ۱ | بلند |
عقل | ۱ | بلند |
نکته: بین کلمههای «عقل» و «فضل» در مثال بالا، سجع متوازی برقرار است زیرا این دو کلمه، همقافیه و هموزن هستند.
انواع سجع در جمله
هرکدام از سجعهای متوازی، مطرف و متوازن، متناسب با نحوه قرارگیری در جملههای مختلف، انواع مختلفی از سجع را میسازند که در این بخش، آنها را با مثال بررسی میکنیم.
- ترصیع
- موازنه
- تضمین المزدوج
- مزدوج
در ادامه همه موارد فهرست بالا را با مثال بررسی میکنیم اما پیش از آن پیشنهاد میکنیم برای یادگیری بهتر سجع و دیگر آرایههای ادبی از فیلم آموزش رایگان آرایههای ادبی فرادرس که لینکش را در کادر زیر آوردهایم، استفاده کنید.
ترصیع
اگر بین کلمههای قرینه حداقل دو جمله، سجع متوازی (هموزن و همقافیه) برقرار باشد، سجع به کار رفته در نثر، ترصیع است و به آن نثر نیز، مرصّع (جواهر نشان شده) میگویند. مثال زیر را ببینید.
مثال
در جدول زیر، نمونهای از ترصیع موجود در جملهها را با هم بررسی میکنیم. همانطور که میبینید، حروف آخر و تعداد و کیفیت هجاهای کلمههای قرینه در این دو جمله، با هم یکسان است.
در را بست و سر را خست.
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
دَر و سَر | ۱ | بلند |
را و را | ۱ | بلند |
بَست و خَست | ۱ | بلند |
موازنه
اگر بین کلمههای قرینه در حداقل دو جمله، سجع متوازن وجود داشته باشد، موازنه (مماثله) شکل میگیرد. اگر سجعهای متوازی و متوازن بهصورت مخلوط در دو یا چند جمله استفاده شوند نیز، موازنه پیش میآید. مثال زیر را ببینید.
مثال
در جدول زیر، وجود موازنه در یک نثر نمونه را با هم برسی میکنیم.
«اسبابِ معیشت ساخته و به اورادِ عبادت پرداخته.» (سعدی)
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
اسباب و اوراد | ۲ | بلند / بلند |
معیشَت و عبادَت | ۳ | کوتاه / بلند / بلند |
ساخته و پرداخته | ۲ و ۳ | بلند / کوتاه | کوتاه / بلند / کوتاه |
تضمین المزدوج
اگر فعلهای موجود در انتهای دو یا چند جمله در یک نثر، همقافیه باشند، تضمین المزدوج یا اعنات القرینه ساخته شده است. ممکن است که سجعهای بیشتری در این نثر وجود داشته باشد اما تفاوت این نوع سجع با ترصیع و موازنه در این است که سجعهای به کار رفته در آن، به صورت نظیر به نظیر و قرینه نیستند.
مثال
در جدول زیر میتوانید نمونهای از تضمین المزدوج را در نثر فارسی ببینید.
«امید باشد تو را به وصول دَرَجات و نجات از دَرَکات.» (ابوالفتوح رازی)
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
درجات | ۳ | کوتاه / کوتاه / بلند |
نجات | ۲ | کوتاه / بلند |
درکات | ۳ | کوتاه / کوتاه / بلند |
مزدوج
مزدوج یا قرینه نوعی از سجع است که در آن، بین کلمههای قرینه دو یا چند جمله، تساوی نسبی هجایی برقرا باشد. یعنی لازم نیست که هجاهای کلمههای قرینه جملهها از نظر تعداد و کیفیت، کاملاً یکسان باشند. مثال زیر را ببینید تا این نوع سجع را بهتر درک کنید.
مثال
در جدول زیر، نمونهای از سجع مزدوج را در یک نثر نمونه بررسی کردهایم.
«درویش را دستِ قدرت بسته است و توانگر را پایِ ارادت شکسته (است).» (سعدی)
یکسان بودن حروف آخر | تعداد هجا | کیفیت هجا |
درویش و توانگر | ۲ و ۳ | بلند / بلند | کوتاه / بلند / بلند |
را و را | ۱ | بلند |
دستِ و پایِ | ۲ | بلند / کوتاه |
بسته و شکسته | ۲ و ۳ | بلند / کوتاه | کوتاه / بلند / کوتاه |
است و است | ۱ | بلند |
تفاوت نثر مسجع با نثر دارای جناس
جناس در نظم و نثر، آرایهای ادبی است که از آمدن دو واژه با ظاهر کاملاً یکسان و تفاوت در معنا، یا تفاوت بسیار جزئی در ظاهر کلمهها، ساخته میشود و انواع آن را در جدول زیر آوردهایم.
پیشنهاد میکنیم برای یادگیری روش شناسایی جناس و انواعش از فیلم آموزش رایگان درس دهم از ادبیات فارسی پایه هشتم فرادرس که لینکش را در کادر زیر آوردهایم، استفاده کنید.
انواع | توضیح | مثال |
جناس تام | ظاهر یکسان و تفاوت در معنا | شیر (نوشیدنی) و شیر (حیوان) |
جناس ناقص حرکتی | تفاوت در «-َ، -ِ و -ُ» | مُهر و مِهر |
جناس ناقص اختلافی | تفاوت در یک صامت | ماست و راست |
جناس ناقص افزایشی | تفاوت در یک صامت اضافه | شیر و شیره |
مقایسه نثر مسجع با نثر دارای جناس
همانطور که در جدول بالا دیدید، بزرگترین تفاوت ممکن بین کلمههای سازنده جناس، تفاوت در یک حرف اضافه در یکی از آنها است و این کلمهها ظاهر بسیار مشابهی دارند اما برای ساخت آرایه سجع نیازی به این حد از شباهت بین واژهها نیست و هموزن یا همقافیه بودن آنها با هم کافی است. پس بین دو یا چند کلمه، میتواند هم آرایه جناس و هم آرایه سجع برقرار باشد اما این دو آریه لزوماً همراه همدیگر نیستند. مثالهای جدول زیر را ببینید.
مثال | سجع | جناس |
عاقل و عادل | آری | آری |
نشست و گسست | آری | خیر |
مراحل و ممالک | آری | خیر |
دست و رست | آری | آری |
تشخیص نوع سجع در نثر مسجع
تا اینجا یاد گرفتیم که نثر مسجع چیست و انواع مختلف آن را نیز با مثال بررسی کردیم. در جدول زیر، نکتههای مورد نیاز برای تشخیص نوع سجع در نثر مسجع را قرار دادهایم تا بتوانید با استفاده از آن، بهراحتی نوع سجع را تشخیص دهید.
پیشنهاد میکنیم که برای یادگیری بهتر سجع و انواع آن، از فیلم آموزش رایگان سجع و انواع آن در فارسی فرادرس استفاده کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آوردهایم.
نکتهها | نوع سجع |
هموزن | متوازی و متوازن |
همقافیه | متوازی و مطرف |
هموزنی کلمههای قرینه جملهها | ترصیع و مزدوج |
همقافیه بودن کلمههای قرینه جملهها | ترصیع و موازنه و تضمین المزدوج |
نمونه سؤال نثر مسجع
حالا که یاد گرفتیم نثر مسجع چیست و چه انواعی دارد، میتوانید با پاسخ دادن به پرسشهای چهارگزینهای زیر، تمرین کنید. برای این کار، کافی است روی گزینه صحیح مورد نظر خود کلیک کنید و سپس گزینه «مشاهده جواب» را بزنید تا پاسخ درست را ببینید. در ضمن با ثبت هر جواب درست، یک امتیاز میگیرید که در پایان تمرین و بعد از پاسخ دادن به همه سؤالها، میتوانید امتیاز خود را ببینید.
۱. در کدام گزینه سجع وجود ندارد؟
«آن گمشده عشق و مودت آن سوخته شوق و محبت» (عطار)
«این همه جزع بی حکمتی و این همه فزع بی مصلحتی نیست.» (قاآنی)
زحمت همه در نهاد آب و گل ماست
پیش از دل و گل چه بود آن منزل ماست
(سنایی)
«و گفت: وقتی بیمار بودم مرا آرزوی نشابور بگرفت.» (عطار)
گزینه ۱: «گمشده و سوخته: سجع مطرف»، «عشق و شوق: سجع متوازن» و «مودت و محبت: سجع متوازی»
گزینه ۲: «جزع و فزع: سجع متوازی» و «حکمتی و مصلحتی: سجع مطرف»
گزینه ۳: «آب و گل: سجع متوازن» و «دل و گل: سجع متوازی»
۲. کدام گزینه درست است؟
آرایه سجع فقط در نثر به کار میرود.
سجع، آوردن کلمههای هموزن یا همقافیه یا هردو اینها در یک یا چند جمله است.
اگر سجع در جمله به کار برود، نثر مسجع ساخته میشود.
واژههای سجعساز باید با یکدیگر هموزن و همقافیه باشند.
۳. در کدام گزینه، نثر مسجع وجود دارد؟
هر که شد مَحرمِ دل در حرمِ یار بِمانْد
وان که این کار ندانست در انکار بِمانْد
(حافظ)
«وقتی پیری را دیدم در مسجدی خراب خون میگریست.» (عطار)
«حکایت کرد مرا دوستی که در سر وفائی داشت و در سر صفائی.» (حمیدالدین بلخی)
یک زمان کارست بگزار و بتاز
کار کوته را مکن بر خود دراز
(مولانا)
گزینه اول و چهارم این سؤال، نظم یعنی شعر هستند بنابراین نمیتوانند نثر مسجع باشند. گزینه دوم و سوم این سؤال، نثر هستند که در گزینه دوم، هیچ کلمههایی وجود ندارند که وزن یا حروف آخر یکسانی داشته باشند اما در گزینه سوم، کلمههای «وفائی» و «صفائی» وزن و حروف آخر یکسانی دارند و بین آنها، نثر متوازی برقرار است.
۴. منظور از هموزن و همقافیه بودن کلمهها برای ساخت سجع، در کدام گزینه درست آمده است؟
تساوی تعداد و کمیت هجاها / یکسان بودن حروف آخر
تساوی کمیت و کیفیت هجاها / یکسان بودن حروف آخر
تساوی تعداد و کمیت هجاها / یکسان بودن دو حرف آخر
تساوی کیفیت و بلندی و کوتاهی هجاها / یکسان بودن حروف آخر
۵. نوع سجع موجود در این نثر از «عطار» چه نوعی است؟ «در کرامت و فراست از اندازه بیرون بود و در معارف و حقایق انگشت نما بود.»
کرامت و فراست: سجع متوازن
کرامت و فراست: سجع متوازی
کرامت و فراست: سجع متوازی / معارف و حقایق: سجع متوازن
کرامت و فراست: سجع متوازن / معارف و حقایق: سجع مطرف
۶. آیا این دو واژه با یکدیگر تساوی هجایی دارند؟ چه نوع سجعی میسازند؟ «دانشگاه» و «پرورشگاه»
وجود تساوی هجایی / سجع متوازی
عدم وجود تساوی هجایی / سجع مطرف
وجود تساوی هجایی / سجع متوازن
عدم وجود تساوی هجایی / سجع ترصیع
۷. تعداد و کیفیت هجاهای واژههای مسجع عبارت زیر و نوع سجع آنها در کدام گزینه درست آمده است؟
«حق تعالی قهرها را در لطف پنهان کرد و لطفها را در قهر پنهان کرد.» (مولانا)
۱ هجای کشیده (بلند) / سجع متوازن
۲ هجای کوتاه و بلند / سجع متوازی
۱ هجای بلند / سجع مطرف
۱ هجای کوتاه / سجع متوازی
واژههای «لطف» و «قهر» در این عبارت، سجع ساختهاند.
۸. در جملههای زیر، چه نوع سجعی وجود دارد؟
«این همه جزع بی حکمتی و این همه فزع بی مصلحتی نیست.» (سعدی)
تضمین المزدوج
۹. نوع سجع درست را از بین گزینهها انتخاب کنید.
«دلهای شکسته را فراهم میکند و سینههای خسته را مرهم مینهد.» (حمیدالدین بلخی)
تضمین المزدوج
۱۰ . در کدام گزینه، آرایه سجع و جناس با هم وجود ندارند؟
«تا بعد از تحمل شداید و تجرع مکاید خبر یافتم که در بیمارستان اصفهان مردیست که در طب روحانی، قدمی مبارک و دمی متبرک دارد.» (حمیدالدین بلخی)
«منم آنکه خبایای ضمیر بر خوانم و زوایای اثیر بدانم مغیبات اوهام دریابم و مستحیلات ایام بشناسم.» (حمیدالدین بلخی)
«حکایت کرد مرا دوستی که در مقالت صفت عدالت داشت و در معاملت نعت مجاملت.» (حمیدالدین بلخی)
معرصه بس تنگ است و چندین مناز که این حرف مایه ننگ.» (حمیدالدین بلخی)
جمع بندی
در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم نثر مسجع چیست، چه انواعی از سجع در نثر به کار میروند و چگونه میتوانیم آنها را تشخیص بدهیم. بعد از آن نیز به توضیح تفاوت جناس و سجع در نثر پرداختیم و در انتهای مطلب، پرسشهایی چهارگزینه ای قرار دادیم تا با استفاده از آنها میزان یادگیری خود را بسنجید.
source