از میان تست‌های روان‌شناسی،‌ تست شخصیت‌شناسی MBTI یکی از مشهورترین آزمون‌های روانشناختی است که می‌توان برای شناخت تیپ شخصیتی افراد به کار برد. تیپ INFP، همان تیپ درونگرا، شهودی، احساسی و منعطف است و یکی از شانزده تیپ شخصیتی است که در تست MBTI معرفی می‌شود. در این مقاله از مجله فرادرس ابتدا توضیح می‌دهیم ویژگی‌های اصلی و کلیدی تیپ شخصیتی INFP چیست، سپس نقاط قوت و مشکلات این تیپ شخصیتی را بررسی می‌کنیم. طی ادامه به ویژگی‌های تیپ شخصیتی INFP در روابط فردی مثل دوستی و ازدواج می‌پردازیم و در گام بعدی خصوصیات شغلی و شغل‌های مناسب برای این تیپ شخصیتی را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم تفاوت INFP-a و INFP-t چیست.

فهرست مطالب این نوشته
997696

چهار ویژگی اصلی تیپ شخصیتی INFP چیست؟

تست شخصیت‌شناسی MBTI براساس روانشناسی شخصیت روانکاو مشهور، «کارل یونگ» ساخته شده است. این تست چهار ویژگی اصلی زیر را در هر فرد بررسی می‌کند.

  • درون‌گرایی (Introversion | I) یا برون‌گرایی (Extraversion | E)
  • حسی (Sensing | S) یا شهودی (Intuition | N)
  • احساسی (Feeling| F) یا متفکر (Thinking| T)
  • ساختارگرا (Judging| J) یا منعطف (Perceiving| P)

در تست شخصیت‌شناسی MBTI هر کدام از ویژگی‌های فوق بر روی یک پیوستار قرار دارند. برای مثال هر فرد تا حدی درون‌گرا و تا حدی برون‌گرا است اما یکی از این دو بر دیگری غالب است. تیپ شخصیتی INFP که به عنوان «میانجی» (Mediator) شناخته می‌شود، به طور غالب دارای چهار ویژگی درون‌گرا، شهودی، احساسی و منعطف است. در ادامه توضیح می‌دهیم معنی هر یک از چهار ویژگی کلیدی تیپ شخصیتی INFP چیست.

درون‌گرایی در تیپ شخصیتی INFP چیست؟

INFP-ها احساسات بسیار عمیقی را تجربه می‌کنند. آن‌ها جهان را مملو از شگفتی می‌دانند، همچنین، مهربانی و همدلی زیادی نسبت به دیگران دارند اما به علت درون‌گرایی، این احساسات را درون خود نگه می‌دارند و به دنیای بیرون بروز نمی‌دهند. آن‌ها انرژی خود را از دنیای درونی خود به دست می‌آورد. برای همین، ممکن است گاهی دیگران فکر کنند آن‌ها بیش از اندازه سرد و خشک هستند اما در واقع دنیای درون آن‌ها به این شکل نیست و پر از هیجان‌های گوناگون است. این افراد خلاق و خیال‌پرداز هستند، ذهن آن‌ها پر از داستان‌ها و گفت‌وگوهای خیالی است و گاه غرق رویاهای خود می‌شوند.

نقاشی انتزاعی از فردی نشسته بر صندلی در دنیای ذهنی خود - تیپ شخصیتی INFP چیست

شهودی بودن در تیپ شخصیتی INFP چیست؟

شهودی بودن یا حسی بودن به این موضوع اشاره می‌کند که فرد چگونه اطلاعات را از دنیای اطراف خود دریافت می‌کند. افراد حسی و واقع‌گرا، به کمک حواس و تجربه‌های عملی در مورد دنیای اطراف خود می‌آموزند اما افراد شهودی به دنیای احتمال‌ها و خیال‌پردازی علاقه بیشتری دارند. INFP-ها با استفاده از تخیل و سناریوهای مملو از «چه می‌شد اگر…؟» موقعیت‌های مختلف را بررسی می‌کنند و اغلب پیش از تصمیم‌گیری، به تمام احتمال‌های ممکن فکر می‌کنند. آن‌ها بر روی موقعیت کلی تمرکز می‌کنند که مسیر آینده آن‌ها را شکل می‌دهد. این توانایی‌ به آن‌ها کمک می‌کند تا تبدیل به رهبرانی شوند که برای ایجاد تغییرات مثبت در جهان هیجان‌زده هستند.

احساسی بودن در تیپ شخصیتی INFP چیست؟

احساسی بودن یا متفکر بودن مشخص می‌کند که انسان‌ها بر چه اساسی تصمیم می‌گیرند. افراد متفکر، منطقی‌ترند و تصمیم‌های عینی‌تر و غیرشخصی‌‌تری اتخاذ می‌کنند. در حالی که افراد احساسی، در تصمیم‌گیری‌های خود اغلب دیگران و عواطف را در نظر می‌گیرند. INFP-ها به حساس بودن مشهور هستند. آن‌ها به شدت احساساتی هستند و واکنش‌های عاطفی عمیقی نسبت به اطرافیان خود، موسقی، هنر و طبیعت دارند.

نقاشی کسی که به دیگران فکر میکند - تیپ شخصیتی INFP چیست

منعطف بودن در تیپ شخصیتی INFP چیست؟

ساختارگرا یا منعطف بودن یک فرد به ما نشان می‌دهد که او چگونه با دنیای بیرون برخورد می‌کند. افراد ساختارگرا، ساختارهای مشخص و تصمیم‌های قاطع، برنامه‌ریزی‌شده و کامل را ترجیح می‌دهد اما پایبند بودن به برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده برای افراد منعطف مشکل است. در عوض آن‌ها خلاق‌تر، انعطاف‌پذیرتر و سازگارترند. INFP-ها جهان را با ذهنیتی باز در آغوش می‌گیرند و خودانگیختگی و انطباق‌پذیری را به برنامه‌ریزی‌های سخت ترجیح می‌‌دهند.

دیگر ويژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INFP چیست؟

افراد با تیپ شخصیتی INFP بسیار کمال‌گرا و همدل هستند. روابط فردی برای آن‌ها بسیار عمیق است و احساس می‌کنند همواره باید به دیگران کمک کنند. به خاطر ذات مهربانی که در میان جامعه‌ای پر از رقابت دارند، ممکن است گاهی احساس تنهایی و ناکافی بودن کنند، گویی که از ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها به قدر کافی قدردانی نمی‌شود. با این وجود، INFP-ها به علت حساسیت زیاد و خلاقیت بالای خود پتانسیل بی‌همتایی برای برقراری ارتباط‌های عمیق و ایجاد تغییرات مثبت دارند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های خاص INFP-ها اشاره می‌کنیم و توضیح می‌دهیم ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی INFP چیست.

۱. از موهبت همدلی برخوردارند

INFP-ها شخصیت‌هایی هستند که به شدت در مورد طبیعت انسان کنجکاوند. آن‌ها به خوبی می‌توانند متوجه افکار و احساسات خود باشند و یاد گرفته‌اند که به همان خوبی نیز به احساسات اطرافیان خود توجه کنند. بنابراین، انسان‌های مهربانی هستند که مشتاق شنیدن داستان دیگرانند و آن‌ها را قضاوت نمی‌کنند بلکه با صبر و حوصله به دیگران گوش می‌دهند تا فرصت کمک کردن به آن‌ها را داشته باشند.

شخصی در حال دلداری دادن دیگری - تیپ شخصیتی INFP چیست

«همدلی» (Empathy) بزرگ‌ترین موهبی است که افراد INFP دارند. آن‌ها قابل‌اعتماد و دغدغه‌مندند. برای همین، گاهی ممکن است سنگینی بار جهان را بر روی دوش خود حس کنند و گاه پیش می‌آید که احساسات منفی و مشکلات دیگر افراد را برای خود درونی می‌کنند. به همین خاطر، INFP-ها باید یاد بگیرند مرز مشخصی برای دغدغه‌های خود داشته باشند تا مشکلات بیش از حد آن‌ها را اذیت نکند.

۲. خود واقعی‌شان را به شکلی خلاقانه بیان می‌کنند

برای شخصیت‌های INFP سخت است تظاهر کنند کسی هستند که واقعا نیستند. در عوض، به خاطر حساسیت و خلاقیت بالایی که دارند از روش‌های خلاقانه برای بیان خود حقیقی‌شان استفاده می‌کنند. تعجبی ندارد که بسیاری از INFP-ها شاعر، نویسنده، بازیگر و هنرمند هستند. به کمک هنر و خیال،‌ آن‌ها می‌توانند طبیعت درونی خود و جایگاه خود در جهان را کشف کنند. البته گاه پیش می‌آید که این شخصیت‌ها در رویاپردازی‌های خود غرق می‌شوند. در نتیجه، برای جلوگیری از ناامیدی و سرخورده شدن، INFP-ها باید مطمئن شوند که گام‌های قاطعی برای تبدیل رویاها و ایده‌های خود به واقعیت برمی‌دارند.

۳. معنای زندگی آن‌ها به دیگران گره خورده است

INFP-ها تا زمانی که هدف زندگی خود را پیدا نکنند، احساس سردرگمی و گیر افتادن دارند. برای بسیاری از آن‌ها، هدف زندگی‌شان با نشاط بخشیدن به زندگی دیگران مرتبط است. خلاقیت و مهربانی INFP-ها حتی در سخت‌ترین و تاریک‌ترین شرایط ادامه دارد. آن‌ها می‌دانند که دنیا هرگز بی‌نقص نخواهد بود اما همچنان از هر طریقی که بتوانند به بهتر کردن آن اهمیت می‌دهند. این گروه افراد می‌خواهند به همه کس در همه‌ چیز کمک کنند. اگر شما دارای شخصیت INFP هستید، باید بدانید که بهتر است انرژی و تلاش خود را روی چند گزینه محدود متمرکز کنید، در غیر این صورت، ممکن است خیلی زود فرسوده شوید.

آموزش تست شخصیت‌شناسی MBTI با فرادرس

تا این بخش از این مقاله در مجله فرادرس، توضیح دادیم ویژگی‌های مهم و کلیدی تیپ شخصیتی INFP چیست، برای آشنایی بیشتر و اصولی با تست MBTI یا دیگر آزمون‌های شخصیت‌شناسی، می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس بهره بگیرید. در ادامه به فهرستی از این فیلم‌ها اشاره شده است.

فیلم آموزش روانشناسی در فرادرس

نقاط قوت تیپ شخصیتی INFP چیست؟

هر کدام از تیپ‌های شخصیتی موجود در تست شخصیت‌شناسی MBTI، نقاط قوت خود را دارد. برخی در ارتباط‌های اجتماعی بهتر عمل می‎‌کنند، برخی در رهبری و مدیریت، برخی خلاق‌ترند و… .در ادامه توضیح می‌دهیم ویژگی‌های مثبت تیپ شخصیتی INFP چیست.

۱. همدلی

همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم، افراد با تیپ شخصیتی INFP نه تنها به مشکلات اطرافیان خود اهمیت می‌دهند، بلکه می‌توانند واقعا احساسات دیگران را حس کنند. چه اطرافیان آن‌ها در شوق و لذت باشند و چه در پشیمانی و سوگواری، INFP-ها با تمام وجود متوجه آن هستند. آن‌ها شخصیت‌هایی حساس، خوش‌قلب و باملاحظه هستند که از رنجاندن دیگران حتی به شکل غیرعمدی بیزارند.

۲. کمک به دیگران

IFNP-ها چندان اهل رقابت با دیگران نیستند، بلکه دوست دارند خوشحالی و موفقیت خود را با دیگران تقسیم کنند. آن‌ها دوست دارند به دیگران کمک کنند تا موقعیت بهتری داشته باشند و آرزو دارند که در جهان، همه انسان‌ها مورد توجه قرار بگیرند و نیازهای مهم همه انسان‌ها برطرف شود. چنین ویژگی‌هایی، از INFP-ها انسان‌هایی بخشنده و یاری‌رسان می‌سازد.

مردی در حال کمک کردن به یک پیرمرد - تیپ شخصیتی INFP چیست

۳. پذیرش

INFP-ها تلاش می‌کنند که تا عقاید، سبک زندگی و تصمیم‌های دیگران را قضاوت نکنند و در مقابل دیگران صبر و پذیرش داشته باشند. آن‌ها گذشت را به پیدا کردن مقصر ترجیح می‌دهند و حتی در مقابل کسانی که کار اشتباهی انجام داده‌اند، همدلی دارند. به خاطر پذیرش بالایی که دارند، معمولا شخصیت مورد اعتماد بین دوستان خانواده و حتی غریبه‌ها هستند.

۴. خلاقیت

INFP-ها علاقه دارند تا چیزها و اتفاقات را از جنبه‌هایی غیر مرسوم بررسی کنند، جنبه‌هایی که دیگر افراد به ندرت به آن‌ها فکر می‌کنند. وقتی که آن‌ها به ذهن خود اجازه می‌دهند در میان ایده‌ها و احتمال‌های گوناگون سیر کند، لذت بسیاری را تجربه می‌کنند. به همین علت، INFP-ها بسیار خلاق هستند و از فعالیت‌های هنری لذت می‌برند.

۵. شوق بسیار

INFP-ها معمولا بسیار پر شوق و شور هستند. این ویژگی آن‌ها ریشه در همدلی، ارزش‌های درونی قوی و کنجکاوی دائمی آن‌ها در مورد تجربه‌های انسانی دارد. وقتی که یک ایده به ذهن آن‌ها خطور می‌کنند، آن‌ها دوست دارند تمام انرژی خود را به آن اختصاص دهند و به شکل کامل به آن رسیدگی کنند. بنابراین، اغلب مشوق، پر شور و شوق و پر انرژی به نظر می‌رسند.

۶. کمال‌گرایی

شخصیت‌های INFP تلاش می‌کنند تا حتی زمانی که انجام کار درست آسان نیست، از وجدان و ارزش‌های درونی خود پیروی کنند. آن‌ها تمایل دارند نقص‌های کنونی دنیا را از بین ببرند و به ندرت تمایل خود برای داشتن یک سبک زندگی پرمعنا و هدفمند را از دست می‌دهند،‌ سبکی از زندگی که به دیگران کمک می‌کند و دنیا را جای بهتری می‌سازد.

مشکلات تیپ شخصیتی INFP چیست؟

همان‌طور که هر تیپ شخصیتی نقاط قوت منحصر به فرد خود را دارد، نقاط ضعف و مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد. INFP-ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در ادامه توضیح می‌دهیم مشکلات تیپ شخصیتی INFP چیست.

۱. واقع‌گرا نبودن

هیچ‌چیز در این دنیا کامل نیست اما پذیرش این حقیقت برای INFP-ها می‌تواند سخت باشد. آن‌ها معمولا در خیال‌های خود در مورد اینکه زندگی باید چگونه باشد، غرق هستند. این ویژگی باعث می‌شود که هنگامی که به شکلی ناگزیر با واقعیت‌های زندگی روبه‌رو می‌شوند، افسرده و ناامید شوند.

فکر کردن به دنیای خیالی

۲. انزوا و تنهایی

شخصیت‌های INFP دوست دارند با دیگران ارتباط برقرار کنند اما همیشه نمی‌دانند که چگونه باید این کار را انجام دهند. به ویژه هنگامی که به محیط جدیدی وارد می‌شوند، ممکن است نتوانند دوستان تازه پیدا کنند. در نتیجه، گاه احساس انزوا و تنهایی می‌کنند.

۳. عدم تمرکز

INFP-ها شخصیت‌های خیال‌پرداز و درون‌نگر هستند، چنین ویژگی‌هایی اغلب منتهی به اثرات واقعی در دنیای بیرونی نمی‌شود. تمرکز بر روی انجام یک کار عینی و عملی برای آن‌ها بسیار سخت است. ذهن آن‌ها چنان در ایده‌ها و احتمال‌های مختلف غرق است که تمرکز کردن روی یک ایده و عمل به آن را برای آن‌ها مشکل می‌سازد.

۴. آسیب‌پذیری عاطفی

حساسیت عاطفی INFP-ها یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن‌ها است ولی زمانی که نتوانند برای خود مرز تعیین کنند، تبدیل به نقطه ضعف آن‌ها می‌شود. آن‌ها ممکن است به سادگی نگرش و احساسات منفی دیگران را درونی کنند و آرامش درونی خود را به آسانی از دست بدهند. این کار به بهره‌وری آن‌ها صدمه می‌زند زیرا احساسات منفی مانع قدرت تفکر آن‌ها می‌شود.

۵. تمایل بیش از حد برای راضی نگه داشتن دیگران

هنگامی که کسی INFP-ها را نمی‌پذیرد یا آن‌ها را تایید نمی‌کند، این شخصیت‌ها ممکن است برای جلب پذیرش او بیش از حد تلاش کنند. حتی ممکن است مسئولیت‌های اشتباهی را بر عهده بگیرند و برای چیزهایی که اصلا تقصیر آن‌ها نیست، عذرخواهی کنند تا مطمئن شوند که از نظر همه محبوب هستند. این تمایل INFP-ها برای راضی نگه داشتن همه، می‌تواند تمام انرژی آن‌ها را بگیرد و باعث شود که نیازهای خود را فراموش کرده یا نادیده بگیرند.

۶. انتظارات غیرواقعی از خود

INFP-ها به ویژگی‌های منحصر به فرد خود آگاه هستند و به شدت تمایل دارند که همه توانایی‌های خود را به عمل در بیاورند. چنین چیزی می‌تواند باعث شود که انتظارات غیرواقعی از خود داشته باشند و وقتی نتوانند به تمام خواسته‌های خود عمل کنند، خودشان را بی‌فایده و ناکافی بدانند. این ویژگی INFP-ها می‌تواند آن‌ها را دلسرد کند و باعث شود حتی مهم‌ترین رویاهای خود را رها کنند.

دوستی با تیپ شخصیتی INFP

وقتی صحبت از زندگی اجتماعی می‌شود، INFP-ها ممکن است احساس کنند میان خواسته‌های متضاد خود گیر افتاده‌اند. برای مثال، آن‌ها تمایل به تنهایی دارند اما در برابر تنهایی آسیب‌پذیر هستند یا تمایل دارند محبوب نظر دیگران باشند اما از اینکه تظاهر کنند کسی هستند که نیستند، متنفرند. در واقع، این شخصیت‌ها در جلب نظر دیگران به خود دودل و مردد هستند اما از سوی دیگر دوست ندارند احساس نامرئی بودن کنند.

برای شخصیت‌های INFP دوستی واقعی یک هدیه گران‌بها است که آن‌ها را از این تضادها نجات می‌دهد. از نظر آن‌ها دوستی فرصتی است تا دو نفر باعث رشد یکدیگر بشوند و زندگی همدیگر را در راستای مثبت تغییر دهند. به خاطر سرمایه‌گذاری شدیدی که INFP-ها روی روابط دوستانه دارند، حلقه کوچکی از دوستان صمیمی را به دایره بزرگی از دوستی‌های سطحی ترجیح می‌دهند. آن‌ها دوست دارند روابط آن‌ها چنان دلگرم‌کننده و صمیمی باشد که بتوانند بدون نگرانی از قضاوت شدن، در مورد امیدها و ترس‌های خود صحبت کنند. همچنین، وقتی INFP-ها با کسی دوست می‌شوند، امیدوارند که بتوانند تا آخر عمر با آن شخص صمیمی بمانند.

در جستجوی دوستان

اگرچه INFP-ها از درون گرم و پذیرنده هستند اما همیشه دوست‌یابی برای آن‌ها آسان نیست. روابط سطحی و گاه به گاه باعث می‌شود که این شخصیت‌ها احساس پوچی کنند زیرا آن‌ها به دنبال دوستی‌های پایدار و واقعی با افرادی هستند که بتوانند میل خود برای بهبود جهان را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. همچنین،‌ آن‌ها از کاوش در بحث‌های عمیق و فلسفی و صحبت در مورد ایده‌های مختلف لذت می‌برند.

نیاز به تنهایی

اگرچه شخصیت‌های INFP برای دوستی‌های خود ارزش زیادی قائل هستند اما برای احیای انرژی خود به فضای شخصی و تنها نیاز دارند. گاهی اوقات، افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است حتی از نزدیک‌ترین دوستان خود نیز کناره‌گیری کنند تا بتوانند برای مدتی با خود ارتباط برقرار کنند و مثل دیگر درون‌گراها، انرژی خود را بازیابی کنند. این کناره‌گیری‌ها معمولا موقتی هستند. INFP-ها نیاز دارند مطمئن باشند که دوستان آن‌ها از این غیبت آن‌ها احساس ناراحتی نمی‌کنند، پس اگر با شخصیت‌های INFP در ارتباط هستید،‌ سعی کنید نیاز آن‌ها به تنهایی را درک کنید و در این مورد به آن‌ها دلگرمی بدهید.

ازدواج با تیپ شخصیتی INFP

INFP-ها خیال‌پرداز و کمال‌گرا هستند، به خصوص وقتی که بحث روابط عاطفی در میان باشد. آن‌ها به قدرت و زیبایی عشق حقیقی باور دارند و به چیزی کمتر از آن‌ قانع نمی‌شوند. این گروه از افراد از روابط عاطفی خود انتظار بالایی دارند و ممکن است سال‌های سال در مورد رابطه ایده‌آل خود رویاپردازی کنند. رابطه ایده‌آل برای آن‌ها رابطه‌ای است که هر دو نفر بتوانند به راحتی خصوصی‌ترین رویاها، ترس‌ها، رازها و آسیب‌پذیری‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند.

رمانتیک‌های کمال‌گرا

شخصیت‌های INFP تنها به دنبال پیدا کردن یک شریک ظاهری نیستند، بلکه دوست دارند با طرف مقابل خود ارتباط روحی عمیقی برقرار کنند. آن‌ها ممکن است در تلاش برای یافتن فرد ایده‌آل خود با شخصیت‌های مختلفی صحبت کنند اما این اشتباه است که فکر کنیم هیچ معیار از پیش تعیین شده‌ای ندارند، اتفاقا شخصیت‌هایی که چنین تخیل و ذهن فعالی دارند، همواره تصوری از شریک عاطفی ایده‌آل خود را با خود حمل می‌کنند. چنین چیزی باعث می‌شود که اکثر شخصیت‌هایی که در دنیای واقعی با آن روبه‌رو می‌شوند، غیرقابل مقایسه با ذهنیت کمال‌گرای آن‌ها باشد.

تلاش کردن برای عشق

با گذر زمان، بسیاری از INFP-ها متوجه می‌شوند که عشق واقعی به شکل جادویی اتفاق نمی‌افتد و نیازمند سازش، درک متقابل و تلاش است. همچنین، درک می‌کنند که هیچ شریکی کامل نیست و حتی زیباترین روابط نیز چالش‌های خاص خود را دارند. خوشبختانه، افراد با تیپ شخصیتی INFP از انجام تلاش‌هایی که برای تقویت یک رابطه سالم نیاز است،‌ لذت می‌برند.

وقتی که یک INFP وارد دنیای عشق بشود، می‌تواند به خوبی نشان بدهد که چقدر شور و شوق زیر پوسته آرام بیرونی او نهفته است. آن‌ها اغلب محبت خود را از طریق کلمات نوشته شده مثل نامه یا پیام، هدیه‌های دست‌ساز، قرارهای به‌خوبی برنامه‌ریزی شده و… ابراز می‌کنند. همچنین، این گروه تمایل دارند که به استقلال شریک زندگی خود احترام بگذارند و او را همان‌گونه که هست، بپذیرند.

مردی با هدیه در دستانش - تیپ شخصیتی INFP چیست

INFP-ها تمایل دارند به شریک زندگی خود در یادگیری، رشد و دستیابی به اهداف خود کمک کنند. آن‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود خود و دنیای اطراف خود هستند و آخرین چیزی که می‌خواهند این است که شریک عاطفی‌شان احساس ناراحتی کند. برای همین، حتی ممکن است خود را وقف کمک به شریک زندگی خود کنند. اگر شما یک شخصیت INFP هستید، در کنار تلاش برای این موضوع، مطمئن شوید که نیازهای خودتان را هم در نظر بگیرید.

فراموش نکنید صراحت ضروری است…

شخصیت‌های INFP صلح و تفاهم را به اختلاف و جدل ترجیح می‌‌دهند. اگرچه این موضوع به روابط آن‌ها ثبات می‌بخشد اما می‌تواند منجر به مشکلاتی نیز شود. مثلا برای دوری از تعارض ممکن است از صحبت آشکار در مورد چیزهایی که آن‌ها را آزار می‌دهد اجتناب کنند و در عوض تلاش کنند به تنهایی مشکلات را حل کنند.

از سوی دیگر، تمایل آن‌ها به درونی کردن احساسات‌شان می‌تواند آن‌ها بسیار آسیب‌پذیر کند. ناامیدی و دل‌شکستگی به شدت به آن‌ها ضربه می‌زند و آن‌ها را به سمت انفعال در پوسته تنهایی خود سوق می‌دهد. برای افراد با تیپ شخصیتی INFP واجب است که به خود یادآوری کنند ارتباط باز و صادقانه در یک رابطه ضروری است، حتی اگر همیشه آسان نباشد. در واقع، صراحت می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت زیادی در رابطه کمک کند.

روابط تیپ شخصیتی INFP با سایر تیپ‌های شخصیتی

از آن‌ جا که INFP-ها برای خلاقیت، کمک به دیگران و کاوش جهان ارزش زیادی قائلند، اغلب جذب دوستانی با روحیه‌های برون‌گرا می‌شوند. تیپ‌های شخصیتی ESFJ، ENFJ و ENFJ از این نظر با INFP-ها به خوبی کنار می‌آیند. همچنین، تیپ شخصیتی INFJ به خاطر درک و همدلی بالایی که دارد، به INFP نزدیک است. از سوی دیگر، تیپ‌های شخصیتی ISTJ، ESTJ، ENTJ و INTJ سلیقه بسیار متفاوتی نسبت به INFP-ها دارند و کمترین سازگاری INFP با این گروه‌ها دیده می‌شود.

شغل مناسب تیپ شخصیتی INFP چیست؟

بسیاری از افرادی که تیپ شخصیتی INFP دارند، در آرزوی شغلی هستند که هم درآمد مالی کافی داشته باشد، و هم رضایت فردی آن‌ها را هم شامل شود. آن‌ها می‌خواهند روزهای خود را با انجام کاری که واقعا دوست دارند، بگذارند و معمولا شغل‌هایی را ترجیح می‌دهند که استرس یا هیجان زیادی نداشته باشد.

کمال‌گرایی INFP-ها روی انتخاب شغل آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و ممکن است مدت‌ها در تلاش برای یافتن شغل ایده‌آل خود باشند اما باید درک کنند که شغل کامل وجود ندارد و به انتخاب شغل‌های تقریبا خوب رضایت دهند. البته خلاقیت، استقلال و میل صادقانه آن‌ها برای ارتباط با دیگران و کمک به آن‌ها، به INFP-ها کمک می‌کند تا تقریبا در هر رشته کاری بدرخشند و به موفقیت برسند.

کمک به دیگران

INFP-ها تمایل دارند که مطمئن باشند هر کاری که انجام می‌دهند، به دیگران کمک می‌کند. در نتیجه، جای تعجب نیست که بسیاری از آن‌ها مشاغلی را انتخاب می‌کنند که بر خدمات متمرکز است. از جمله این مشاغل می‌توان به مشاوره، روانشناسی، تدریس، مددکاری اجتماعی و توانبخشی‌های فیزیکی اشاره کرد.

نقاشی زن پرستار در حال کمک به یک پیرزن

هیچ چیز بیش از این به زندگی این شخصیت‌های دلسوز و حامی معنا نمی‌بخشد که بتواند به تغییر زندگی دیگران کمک کنند. همچنین، افراد با تیپ شخصیتی INFP به طور ذاتی به سمت شغل‌هایی تمایل پیدا می‌کنند که ارتباط‌های عمیق انسانی و عاطفی را تقویت می‌کند. ظرفیت عظیم آن‌ها برای همدلی و درک، آن‌ها را در کمک به درمان و رشد دیگران ماهر می‌سازد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آرزوی همیشگی خود برای یاری رساندن به دیگران را برآورده سازند.

دنیای هنر

با اینکه INFP-ها تقریبا در اکثر شاخه‌های شغلی موفق هستند، به نظر می‌رسد برخی از مشاغل بیش از دیگران برای آن‌ها جذابیت دارد. عشق INFP-ها برای ابراز وجودهای خلاقانه باعث می‌شود بسیاری از INFP-ها رویای نویسنده شدن داشته باشند. آن‌ها ممکن است رمان بنویسند، وارد هنرهای نمایشی شوند یا در دنیای موسیقی بدرخشند چراکه دنیای درونی INFP-ها به آن‌ها کمک می‌کند تا دیدگاه‌هایی نو و خلاقانه نسبت به دنیا داشته باشند. خلاقیت آن‌ها به حدی است که می‌توانند حتی ساختارمندترین محیط‌های شغلی مثل مدیریت مالی یا بازاریابی را با هیجان‌های جدیدی همراه کنند.

هنرمند خوشحال

احساس معنا در کار

افراد با تیپ شخصیتی INFP به شرایط ایده‌آل کاری برای پیشرفت نیاز ندارند. آن‌ها در هر شرایطی ارزش‌های درونی خود را دنبال می‌کنند و می‌توانند با چالش‌های بسیاری کنار بیایند. چیزی که آن‌ها واقعا نیاز دارند این است که شغل آن‌ها به آن‌ها احساس معنا و ماموریت بدهد، یعنی با ارزش‌های درونی‌شان سازگار باشد و بتوانند نیازهای ذاتی خود مثل کمک به دیگران را درون این شغل برآورده کنند.

محیط کاری مناسب برای تیپ شخصیتی INFP چیست؟

INFP-ها افراد بسیار سازگاری هستند اما محیط‌های کاری پر از استرس و شلوغ آن‌ها را بی‌انگیزه می‌سازد. از سوی دیگر، محیط‌های کاری به شدت رقابتی نیز باعث ناامیدی آن‌ها می‌شود. برعکس، محیط‌هایی که از داشتن کارمندهای مستقل استقبال می‌کنند، برای INFP-ها مناسب هستند. البته باید در نظر داشت که خلاقیت بیش از حد آن‌ها می‌تواند باعث سردرگمی آن‌ها شود و بد نیست اگر ساختارها و نظارتی از سوی کارفرماها و محیط کار وجود داشته باشد که بتواند آن‌ها را راهنمایی کند.

رفتار تیپ شخصیتی INFP در محیط کار چگونه است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، INFP-ها دوست دارند در شغل خود احساس هدفمندی داشته باشند. آن‌ها در هر شغلی که باشند، باید اطمینان پیدا کنند که تلاش‌هایشان به شکلی به دیگران کمک می‌کند. همین نگرش، نحوه برخورد آن‌ها با همکارانشان را نیز شکل می‌دهد.

کارمندان INFP

INFP-ها به عنوان کارمند، وفادار، خوش‌بین و باملاحظه هستند. آن‌ها به صادق بودن و انجام کار درست تحت هر شرایطی افتخار می‌کنند و با جلب رضایت دیگران، از رئیس گرفته تا مشتری‌ها، احساس خشنودی می‌کنند. زمانی که شخصیت‌های INFP بدانند که در حال کمک به دیگران هستند، بیشترین انگیزه را از خود نشان می‌دهند و با شوق بیشتری به انجام وظایف خود می‌پردازند. به همین علت، ارائه بازخورد مثبت به INFP-ها در محل کار، آن‌ها را شکوفا می‌کند.

از سوی دیگر، انتقادهای زیاد می‌تواند این شخصیت‌ها را به انفعال و ناامیدی بکشاند. INFP-ها به خاطر ماهیت کمال‌گرای خود از معیارهای شخصی بسیار بالایی برخوردارند اما هنگامی که با انتظارات نامعقول از سوی کارفرما روبه‌رو شوند یا کارفرما نسبت به آن‌ها برخورد منفی داشته باشد، انجام کارها برایشان سخت می‌شود. در چنین شرایطی، ایستادن در مقابل کارفرما و به چالش کشیدن نظرات او یا دیگر همکاران نیز برای شخصیت INFP بسیار دشوار است و معمولا از چنین کاری صرف نظر می‌کنند.

کارمند خوشحال در محل کار

به‌طور کلی، کارمندان INFP از داشتن آزادی و انعطاف لذت می‌برند. خلاقیت آن‌ها را قادر می‌سازد تا روش‌های قدیمی و ناکارآمد انجام کارها را کنار بگذارند و تغییرات مثبتی در محیط ایجاد کنند. مدیران و همکاران باید نسبت به این موضوع آگاه باشند و اجازه انجام این تغییرات را به این افراد بدهند. همچنین، به علت انعطاف بالا، آزادی بیش از حد ممکن است به سردرگمی INFP-ها منجر شود. یعنی در چنین شرایطی از یک ایده به ایده دیگر می‌پرند و درگیر اهمال‌کاری کمال‌گرایانه می‌شود. در نتیجه، ارائه ضرب‌الاجل‌های مشخص و انتظارات روشن به بالا بردن بازده آن‌ها کمک می‌کند.

همکاران INFP

INFP-ها برای برابری و عدالت ارزش قائلند، بنابراین جای تعجب نیست که افراد با این تیپ شخصیتی در محیط‌های کاری که سلسله مراتب زیادی دارند، احساس خفقان می‌کنند. آن‌ها محیط کاری را ترجیح می‌دهند که در آن همه، فارغ از مرتبه شغلی‌شان احساس ارزشمندی کنند و تشویق بشوند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. آن‌ها هر کاری بتوانند انجام می‌دهند تا این آرمان را به واقعیت تبدیل کنند.

این شخصیت‌ها به علت متانتی که دارند، می‌توانند تبدیل به چسبی شوند که اعضا محل کار را در کنار یکدیگر نگاه می‌دارد. اگرچه ممکن است زیاد اظهار نظر نکنند اما اغلب به علت بینش خود مورد تحسین دیگران قرار می‌گیرند و همکاران مرتب برای دریافت مشاوره به آن‌ها مراجعه می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌های وجود INFP-ها به عنوان همکار، سبک ارتباطی همدلانه آن‌ها است. این شخصیت‌ها به گونه‌ای صادقانه و مهربان صحبت می‌کنند که می‌توانند فضای مثبتی در کل محل کار ایجاد کنند.

نقاشی همکاران در حال صحبت با یکدیگر - تیپ شخصیتی INFP چیست

INFP-ها از تعارض، سیاست‌های خصمانه و نمایش در محیط کار بیزارند. در عوض، تلاش می‌کنند به گونه‌ای عمل کنند که همکاری و هماهنگی بین اعضا را تقویت کنند. همچنین، وقتی کسی به کمک نیاز داشته باشد، INFP-ها بدون هیچ گونه انتظاری از تمجید یا جبران وارد عمل می‌شوند و به او کمک می‌کنند.

مدیران INFP

به عنوان مدیر، INFP-ها نسبت به دیگر تیپ‌های شخصیتی بیشترین میزان دوستی و صمیمیت را با کارکنان خود دارند. آن‌ها به کارکنان خود به عنوان یک انسان تمام عیار احترام می‌گذارند. مدیران INFP به جای اینکه خودشان همه تصمیم‌ها را بگیرند، اغلب می‌خواهند افکار و نظر کارمندان خود را نیز بشنوند. آن‌ها کلی‌بین هستند و وظیفه خود را حمایت از کارمندان خود می‌دانند، نه اینکه به کارکنان دستور دهند دقیقا چه کاری را چگونه انجام دهند. همچنین، در صورت امکان کارمندان خود را تشویق می‌کنند که ایده‌های خود را توسعه دهند و بهترین آن‌ها را به کار گیرند.

نباید غافل باشیم که این شیوه مدیریتی یک نقطه ضعف دارد. گاهی ممکن است مدیران INFP برای تعیین مرزها، بالا بردن بازده یا ارائه انتقادها تقلا کنند. انجام چنین کارهایی ممکن است برای آن‌ها راحت نباشد. این ویژگی آن‌ها ممکن است به کند شدن روند کاری یا استرس زیاد در محیط کار منجر شود. اگر شما یک مدیر با تیپ شخصیتی INFP هستید بدانید که گاه لازم است در محیط کار بیشتر سختگیر و قاطع باشید.

افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFP

بسیاری از شخصیت‌های مشهور و تاریخی در دسته INFP-ها جای می‌گیرند. در ادامه فهرستی از آن‌ها آورده شده است.

  1. «ونسان ون گوک» (Vincent Can Gogh) نقاش پرآوازه
  2. «کرت کوبین» (Kurt Cobain) خواننده مشهور موسیقی راک
  3. «ویلیام شکسپیر» (William Shakespeare) نمایشنامه نویس و شاعر
  4. «آدری هیپبورن» (Audrey Hepburn) بازیگر محبوب
  5. «ادگار آلن پو» (Edgar Allan Poe) شاعر و نویسنده آمریکایی
  6. «جرج اورول» (George Orwell) نویسنده انگلیسی
  7. «آنتوان دو سنت اگزوپری» (Antoine de Saint-Exupéry) نویسنده فرانسوی
  8. «جانی دپ» (Johnny Dep) بازیگر پراستعداد آمریکایی
  9. «ویرجینا ولف» (Virginia Woolf) نویسنده انگلیسی
  10. «جی. آر. تالکین» (J. R. Tolkien) نویسنده انگلیسی

تفاوت INTP-a با INTP-t چیست؟

تا این بخش از این مقاله در مجله فرادرس، توضیح دادیم ویژگی‌های اصلی و مهم تیپ شخصیتی INFP چیست و رفتار افراد با این تیپ شخصیتی در روابط دوستی، روابط عاطفی و محیط کار را بررسی کردیم. برای شناخت بهتر افراد در محیط کار می‌توان از آزمون‌ شخصیت‌شناسی MBTI یا آزمون‌های دیگری مثل آزمون شخصیت‌شناسی NEO، تست هالند، تست DiSC و… استفاده کرد. جهت آشنایی بیشتر و اصولی با تمامی این آزمون‌ها می‌توانید از مجموعه فیلم‌های آموزش روانشناسی فرادرس استفاده کنید.

پیش از این گفتیم که INFP-ها افرادی آرام، کم‌حاشیه و آزاد هستند که زندگی را به شکل مجموعه‌ای از رویاهایی در انتظار تحقق می‌دانند. آن‌ها معمولا سعی می‌کنند با دیگران کنار بیایند و هر کجا که می‌روند، هماهنگی و همدلی را ترویج کنند. با این حال، این که چگونه این کار را انجام می‌دهند بستگی دارد که آن‌ها «INFP اظهارکننده» (Assertive INFP | INTP-a) باشند یا «INFP آشفته» (Turbulent INFP | INTP-t).

سخت‌گیری یا آسان‌گیری

تیپ‌های شخصیتی INFP-t معمولا از زندگی کنونی خود احساس رضایت و راحتی ندارند و از این نارضایتی به عنوان انگیزه‌ای برای تبدیل شدن به انسانی بهتر استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است عیب‌های کوچک خود را بسیار بزرگ بدانند. این ویژگی و کمال‌گرایی آن‌ها باعث می‌شود که به خود سخت بگیرند و به شدت در این راستا تلاش کنند.

مردی در حال بالا رفتن از پله ها

از سوی دیگر، تیپ شخصیتی INFP-a به احتمال بیشتری اشتباهات را نتیجه تصادف یا یک بی‌احتیاطی ساده می‌داند. با اینکه کمال‌گرایی آن‌ها از افراد INFP-t کمتر نیست، آن‌ها چندان به خود سخت نمی‌گیرند و ترجیح می‌دهند از زمان خود برای فکر کردن به احتمال‌های مثبت استفاده کنند تا ایده‌های منفی. این گروه با تکیه بر خوش‌بینی و اعتمادبه‌نفس، انرژی زیادی را به اهداف انسان‌دوستانه خود اختصاص می‌دهند. آن‌ها معمولا در تشویق و امید دادن به دیگران خوب هستند. البته، به همان مقدار که INFP-t-ها ممکن است بیش از حد به خود سخت بگیرند، INFP-a-ها نیز ممکن است بیش از حد مثبت‌نگر و آسان‌گیر باشند.

ارتباط با دنیای بیرونی

افراد INFP-t آسان‌تر از INFP-a-ها احساس خود را به دنیای بیرون بروز می‌دهند. آشنا بودن با چگونگی بروز احساسات به آن‌ها در ارتباط با دیگران کمک می‌کند و باعث می‌شود هیجان‌های دیگران را بهتر درک کنند. همچنین، افراد INFP-t نسبت به آن‌چه که دیگران در مورد آن‌ها فکر می‌کنند، حساس هستند و همواره نظر دیگران را در زندگی خود در نظر می‌گیرند.

از سوی دیگر افراد INFP-a بیان احساسات کمتری دارند. همچنین، کمتر از اعمال خود پشیمان می‌شوند و کمتر عذرخواهی می‌کنند. آن‌ها خود را همان‌طور که هستند نشان می‌دهند و از اینکه خودشان باشند، نمی‌ترسند. نسبت به INFP-t-ها اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و شنیدن نظرات دیگران را برای تصمیم‌گیری کمتر ضروری می‌دانند. این ویژگی بیان‌گر استقلال بیشتر آن‌ها است اما می‌تواند منجر به این شود که حتی زمانی که به کمک نیاز دارند، در درخواست کمک و مشورت با دیگران تردید کنند.

source

توسط expressjs