گرامر زبان متوسطه مباحث مهمی را به دانشآموزان این پایه میآموزد که یادگیری آنها نیازمند تمرین و تکرار فراوان است. در آموزشهای قبلتر گرامر هشتم و گرامر نهم را مرور کردیم. در این مطلب از «مجله فرادرس» مروری سریع بر تمام نکات گرامر زبان دهم خواهیم داشت تا بتوانیم شما را در آمادگی هر چه بهتر برای امتحانات یاری کنیم. ضمن ارائه مثال، تمرینهایی را نیز در انتهای هر بخش آوردهایم تا بتوانید درک خود را از نکات هر درس ارزیابی کنید.
گرامر زبان دهم در یک نگاه
گرامر زبان دهم شامل چهار درس است که ما در این مطلب تمام نکات گرامری آن را بهطور مفید و مختصر برای شما توضیح دادهایم تا بتوانید از آن به عنوان جزوه برای مرور تمام نکات مهم استفاده کنید. در انتهای هر درس نیز تمرینهایی ارائه شده است تا به کمک آنها یادگیری خود را از نکات مطلب بسنجید و درک کاملتری از آن داشته باشید.
در جدول زیر میتوانید فهرستی از عنوانهای مباحث گرامر زبان دهم را ببینید.
گرامر زبان نهم در یک نگاه | |
درس اول |
صحبت درمورد آینده: – گرامر Will – گرامر Going to |
درس دوم |
انواع صفت در انگلیسی: – «صفت توصیفی» (Descriptive Adjective) – «صفت برتر انگلیسی» (Comparative Adjective) – «صفات عالی در انگلیسی» (Superlative Adjective) – «صفت برابری» (Adjective of Equality) |
درس سوم |
– زمان گذشته استمراری -ضمایر انعکاسی (Myself و Yourself و …) |
درس چهارم |
افعال مُدال: Can و May و Should و Must |
گرامر زبان دهم درس اول
در درس اول گرامر زبان دهم یاد میگیریم چگونه با will و going to درباره آینده صحبت کنیم و با ساختار و کاربرد هر کدام آشنا میشویم. در انتهای درس نیز دو تمرین برای شما ارائه شده است.
گرامر will
زمان آینده در زبان انگلیسی انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین آن، زمان «آینده ساده انگلیسی» (Simple Future) است و ساختار سادهای هم دارد:
Subject + will + base form of verb
منظور از «base form of verb» همان ریشه فعل یا شکل ساده فعل انگلیسی است. به عبارتی، در زمان آینده ساده بعد از فعل پیشوندهایی مثل «s-» و «ed-» یا «ing-» نمیآوریم.
به مثال زیر توجه کنید.
Ted will fly to Australia next Monday.
«تد» دوشنبه آینده به استرالیا پرواز خواهد داشت.
همچنین، صرف فعل در زمان آینده ساده برای تمام ضمایر فاعلی انگلیسی یکسان است. در جدول زیر میتوانید صرف فعل go در زمان آینده ساده را ببینید.
صرف فعل Go در آینده ساده | ||
will go | I | |
You | ||
He/She/It | ||
We | ||
You | ||
They |
اصلیترین کاربردهای زمان آینده ساده نیز شامل موارد زیر است:
- توصیف وقایع آینده:
I will learn many things in Africa.
چیزهای زیادی در آفریقا یاد خواهم گرفت.
- اشاره به برنامهها و تصمیمات آینده:
Tomorrow, I will travel to Africa.
فردا، به آفریقا سفر خواهم کرد.
- بیان تمایل به انجام یک کار:
I will save nature.
من طبیعت را نجات خواهم داد.
منفی کردن Will
برای منفی کردن فعل در زمان آینده ساده، کافی است «Not» را بعد از Will اضافه کنیم. ساختار جملات منفی در آینده ساده را میتوانید در فرمول زیر ببینید.
Subject + will + not + base form of verb
میتوانیم «Will» را به شکل مخفف «Won’t» بنویسیم. معمولا در گفتوگوهای روزمره زبان انگلیسی از شکل مخفف و در زبان رسمی یا نوشتار از شکل کامل آن استفاده میکنیم.
در جدول زیر میتوانید صرف فعل Go در جملات منفی زمان آینده ساده را ببینید.
صرف فعل Go در جملات منفی آینده ساده | |
will not go / won’t go | I |
You | |
He/She/It | |
We | |
You | |
They |
برای درک بهتر، به دو مثال زیر توجه کنید.
The children will not play in the yard.
بچهها در حیاط بازی نخواهند کرد.
I won’t be here tomorrow.
فردا اینجا نخواهم بود.
سوالی کردن Will
بهطور کلی در زبان انگلیسی دو نوع جمله سوالی داریم:
- «سوالات بله یا خیر» (Yes/No Questions)
- «سوالات با کلمات پرسشی» (Wh-Questions)
Yes/No Question با فعل کمکی (در آینده ساده با Will) شروع میشود و همانطور که از اسمش پیداست، با بله یا خیر پاسخ داده میشود. در مقابل، Wh-Question با کلمات پرسشی انگلیسی مثل What و Where و When و… آغاز میشود و بهدنبال پاسخ با جزئیات بیشتری است و نمیتوان جواب آن را با بله یا خیر پاسخ داد.
برای ساختن Yes/No Question فقط کافی است تا جای فاعل و فعل کمکی Will را عوض کنیم و به جای نقطه در انتهای جمله از علامت سوال استفاده کنیم، مانند مثال زیر:
Reza will have an exam on Monday.
رضا دوشنبه امتحان دارد.
***
Will Reza have an exam on Monday?
آیا رضا دوشنبه امتحان دارد؟
برای ساختن Wh-Question علاوه بر عوض کردن جای فاعل با فعل کمکی Will لازم است مراحل دیگری را نیز دنبال کنیم. مراحل ساختن Wh-Questions در آینده ساده انگلیسی عبارتاند از:
- جای فاعل و فعل کمکی Will را عوض میکنیم.
- کلمه پرسشی را در ابتدای جمله قرار میدهیم.
- قسمتی از جمله که دربرگیرنده پاسخ سوال است را از جمله حذف میکنیم.
- در انتهای جمله بهجای نقطه، علامت سوال انگلیسی میگذاریم.
برای درک بهتر، مثال زیر را در نظر بگیرید.
Alfredo will travel to Iran next month.
«آلفردو» ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد.
در جدول زیر، مثال بالا را با کلمات پرسشی «What» (چه چیزی) و «Who» (چه کسی) و «Where» (کجا) و «When» (چه زمانی) سوالی کردهایم.
مثال با Wh-Question | |
سوال با Who | Who will travel to Iran next month? |
سوال با What | What will Alfredo do next month? |
سوال با Where | Where will Alfredo travel to? |
سوال با When | When will Alfredo travel to Iran? |
همانطور که در جدول بالا دیدید، حین تبدیل جمله خبری بالا به Wh-question، قسمتی از جمله که دربرگیرنده سوال بوده است را از آن حذف کردهایم. برای مثال، در سوالی کردن با When، زمان سفر کردن را حذف کردهایم. دقت داشته باشید از آنجا که در سوال با Who، خودِ فاعل مورد سوال است، بنابراین فاعل را حذف میکنیم. در سوال با What نیز، عمل جمله را با فعل «do» جایگزین میکنیم تا به نامعلوم بودن آن اشاره کنیم.
گرامر going to
یکی دیگر از مباحث گرامر دهم در درس اول، گرامر Going to است که در این بخش از مطلب، خلاصهای تمام نکات آن را به همراه مثال و فرمول توضیح میدهیم.
علاوه بر Will، یکی دیگر از راههای اشاره به زمان آینده، استفاده از Going to است که برای پیشبینی آینده بر اساس شواهد موجود یا اشاره به برنامههای از قبل تعیین شده استفاده میشود.
به مثالهای زیر توجه کنید.
Look at the sky! it is going to rain.
آسمان را نگاه کن! قرار است باران ببارد.
(پیشبینی بر اساس شواهد)
I am going to buy a house soon.
قصد دارم بهزودی خانهای بخرم.
(اشاره به برنامههای از قبل تعیین شده)
گرامر Going to در ساختار کلی «ریشه فعل + subject + be + going to» استفاده میشود. اما فعل کمکی be با توجه به فاعل جمله، صرف متفاوتی دارد؛ یعنی به شکل am یا is یا are صرف میشود.
به ساختارهای زیر توجه کنید.
I + am + going to + verb
***
We / You / They + are + going to + verb
***
He / She / It + is + going to + verb
همانطور که میبینید، در ساختار گرامر برای فاعل اول شخص (I) از am برای فاعلهای دوم شخص (We و You و They) از are و برای فاعلهای سوم شخص (He و She و It) از is استفاده میکنیم. همچنین، مانند Will بعد از going to نیز فعل به شکل ساده میآید.
در جدول زیر صرف فعل Stay را با استفاده از گرامر Going to میبینیم.
صرف فعل Stay با Going to | ||
stay | am going to | I |
are going to | We / You / They | |
is going to | He / She / It |
منفی کردن Going to
برای منفی کردن Going to، کافی است قبل از آن «Not» را اضافه کنیم. به ساختار جملات منفی در گرامر Going to توجه کنید.
Subject + am / is / are + not + going to + verb
دقت داشته باشید که «is not» و «are not» را میتوان به شکل مخفف «isn’t» و «aren’t» نوشت اما «am not» شکل مخفف ندارد.
در جدول زیر میتوانید صرف فعل Stay در جملات منفی با گرامر Going to را ببینید.
صرف فعل Stay با Going to در جملات منفی | ||
stay | am not going to | I |
are not going to | We / You / They | |
is not going to | He / She / It |
سوالی کردن Going to
همانطور که اشاره کردیم، جملات سوالی در زبان انگلیسی به دو دسته تقسیم میشوند ۱. جملات سوالی بله/خیر ۲. جملات سوالی با کلمه پرسشی.
برای ساختن Yes/No Question کافی است، جای فاعل را با am و is و are تغییر دهیم، مانند فرمول زیر:
Am/Is/Are + subject + going to + verb?
برای درک بهتر، به مثال زیر توجه کنید.
Sarah is going to visit a museum tomorrow.
او قرار است فردا از یک موزه دیدن کند.
***
Is Sarah going to visit a museum tomorrow?
آیا او قرار است از یک موزه دیدن کند؟
حال اگر بخواهیم با مثال بالا، Wh-question بسازیم، لازم است تا علاوه بر تغییر دادن جای فاعل با فعل کمکی، کلمه پرسشی مورد نظر را در ابتدای جمله قرار داده و قسمتی از سوال که شامل پاسخ است را از آن حذف کنیم.
بهعنوان مثال، در جدول زیر جمله «Sarah is going to visit a museum tomorrow» را با استفاده از کلمات پرسشی سوالی کردهایم.
مثال با Wh-question | |
What is Sarah going to do? | What |
Who is going to visit a museum tomorrow? | Who |
When is Sarah going to visit a museum? | When |
Where is Sarah going to visit tomorrow? | Where |
تمرین درس اول
جاهای خالی را با صرف مناسبی از آینده ساده انگلیسی پر کنید.
Q1: She ___ a message after lunch. (to send)
Answer: She will send a message after lunch.
Q2: She ___ him. (not / to forgive)
Answer: She will not forgive him.
Q3: Cindy ____ go to the party without me. (not/ to go)
Answer: Cindy will not go to the party without me.
Q4: What ___ you ___ for dinner? (to cook)
Answer: What will you cook for dinner? (to cook)
Q5: Where ___ we ___ tonight? (we/ meet)
Answer: Where will we meet tonight?
Q6: ___ it ___ tomorrow? (it/ to rain)
Answer: Will it rain tomorrow?
تمرین دوم
جاهای خالی را با صرف مناسبی از be going to پر کنید.
Q1: It ___ (rain) tomorrow tonight
Answer: It is going to rain tomorrow tonight.
Q2: I ___ (wear) blue shoes tonight.
Answer: I am going to wear blue shoes tonight.
Q3: I ___ (not/ spend) my holiday abroad this year.
Answer: I am not going to spend my holiday abroad this year.
Q4: They ___ (not / cook) dinner for their guests.
Answer: They are not going to cook dinner for their guests.
Q5: ___ (you/cook) dinner?
Answer: Are you going to cook dinner?
Q6: ___ (what/they/do) this weekend? Do they have any plans?
Answer: What are they going to do this weekend? Do they have any plans?
چگونه با فرادرس گرامر زبان دهم را یاد بگیریم؟
زبان دهم چهار درس دارد که هر کدام این درسها از چند بخش اصلی زیر تشکیل شده است:
تمام این بخشها شامل نکات مهمی هستند که در مجموع به یادگیری ما از زبان انگلیسی کمک میکنند. اما ممکن است وقت کافی برای خواندن کل کتاب را نداشته باشیم یا از چند جلسه از کلاس درس جا مانده باشیم. یکی از راههایی که به ما کمک میکند تا در کمترین زمان ممکن به تمام این نکات تسلط پیدا کنیم، استفاده از فیلمهای آموزشی است.
خبر خوش آنکه در مجموعه فیلمهای آموزشی زبان انگلیسی دوره متوسطه فرادرس، تمام نکات مهم کتابهای زبان پایه هفتم تا دهم، از گرامر گرفته تا واژگان، در قالب فیلمهای آموزشی در اختیار دانشآموزان قرار گرفته است تا با توضیح این مباحث به زبان ساده، آنها را در مسیر یادگیری یاری دهد.
برای آشنایی کاملتر با زبان انگلیسی پایه دهم، فیلم آموزشی زیر از فرادرس را به شما توصیه میکنیم:
اگر هم میخواهید نکات کنکور زبان انگلیسی را فرا بگیرید، فیلم آموزشی زیر از فرادرس را به شما توصیه میکنیم که علاوه بر مرور نکات کنکوری دروس زبان متوسطه اول و دوم، تمام مباحث لازم دیگر برای کنکور تخصصی زبان انگلیسی را به شما میآموزد:
گرامر زبان دهم درس دوم
پیشتر در مجله فرادرس با انواع صفات در زبان انگلیسی بهطور کامل آشنا شدیم که برای خواندن آن میتوانید به لینک مطلب مربوطه مراجعه کنید. در این بخش از آموزش، کلیدیترین نکات درس دوم گرامر دهم درباره انواع صفتهای انگلیسی را برای شما خلاصه کردهایم.
قبل از هر چیز باید بدانیم که «صفت در زبان انگلیسی» (Adjective) چیست و چه کاربردی دارد. Adjective کلمهای است با ارائه اطلاعات در مورد یک اسم، آن را توصیف میکند. به اسمی که صفت آن را توصیف کند، موصوف میگوییم. جایگاه صفت در زبان انگلیسی، معمولا قبل از موصوف است.
صفتها در زبان انگلیسی با توجه به ساختاری که دارند، به انواع مختلفی تقسیم میشوند که در گرامر دهم به چهار نوع آنها اشاره شده است که عبارتاند از:
- «صفات توصیفی» (Descriptive Adjectives): سادهترین نوع صفتها هستند که از یک کلمه تشکیل شدهاند و قبل از یک اسم قرار میگیرند تا اطلاعاتی درمورد آن به ما بدهند:
kind
مهربان
***
beautiful
زیبا
- «صفات برتر» (Comparative Adjective): برای مقایسه دو اسم با هم بهکار میروند و معمولا ساختار آنها برای صفتهای تکهجایی از «adjective + -er + than» و برای صفتهای دو یا چندهجایی «more + adjective + than» تشکیل شده است:
kinder than
مهربانتر
***
more beautiful than
زیباتر
- «صفات عالی» (Superlative Adjective): برای اینکه بگوییم اسمی در مقایسه افراد یا چیزهای دیگر، یک ویژگی را بیشتر از همه دارد از این نوع صفات استفاده میکنیم که معمولا ساختار آن برای صفتهای تکهجایی از «adjective + -est» و برای صفتهای دو یا چند هجایی از «the most + adjective» تشکیل شده است:
kindest
مهربانترین
***
the most beautiful
زیباترین
- «صفات برابری» (Adjectives of Equality): برای مقایسه دو اسم و نشان دادن اینکه هر دو از یک ویژگی بهطور یکسان برخوردار هستند، کاربرد دارد و در ساختار «as + adjective + as» استفاده میشود:
as kind as
به مهربانیِ
***
as beautiful as
به زیباییِ
برای آشنایی بیشتر با کاربرد انواع صفات انگلیسی در گرامر زبان دهم به مثالهای زیر توجه کنید.
صفت توصیفی
I just watched an interesting movie.
بهتازگی فیلم جالبی تماشا کردم.
صفت برتر
Asia is bigger than Europe.
آسیا بزرگتر از اروپا است.
***
This problem is more difficult than that one.
این مسئله سختتر از آن یکی است.
صفت عالی
The Nile is the longest river on earth.
«نیل» بلندترین رودخانه کره زمین است.
***
Sharks are the most dangerous animals of the sea.
کوسهها خطرناکترین حیوانات دریا هستند.
صفت برابری
Our class is as big as your class.
کلاس ما به بزرگی کلاس شما است.
نکات تکمیلی
همانطور که اشاره کردیم، صفات برتر و عالی در زبان انگلیسی دو ساختار دارند که میتوانید آنها را در فرمولهای زیر ببینید.
ساختار صفات عالی | ساختار صفات برتر | تعداد هجا |
the + adjective + -est |
adjective + -er + than |
یک هجایی |
the + most + adjective | more + adjective + than | دو هجایی |
بنابراین، اگر صفت یک «هجا» (Syllable) داشته باشد، از ساختارهای اول و اگر دو یا چند هجا داشته باشد، از ساختارهای دوم استفاده میکنیم، اما این قانون شامل استثنائاتی هم میشود.
استثنائات مربوط به صفات عالی و برتر عبارتاند از:
- اگر صفت انگلیسی دو هجایی به «er» و «ow» و «le» ختم شوند از ساختار اول برای تبدیل آنها به صفات برتر و عالی استفاده میکنیم:
clever -> cleverer, cleverest
shallow -> shallower, shallowest
simple -> simpler, simplest
- صفتهای یک سیلابی که حروف آنها ترکیبی از «صامت + مصوت + صامت» باشند، با اضافه شدن پسوند er- و est- حرف صامت آخرشان دوتایی میشود:
big -> bigger, biggest
hot -> hotter, hottest
- اگر یک صفت به «y» ختم شده باشد، با اضافه شدن پسوند er یا est حرف y به ie تبدیل میشود:
easy -> easier, easiest
happy -> happier, happiest
- برخی از صفات انگلیسی نیز بیقاعده هستند و برای تبدیل آنها به صفات برتر و عالی نمیتوانیم از ساختارهای بالا استفاده کنیم:
صفات بیقاعده درس دوم | ||
برتری | مقایسهای | توصیفی |
The Best | Better | Good |
The Worst | Worse | Bad |
The Most | More | Many/Much |
The Farthest | Farther | Far |
در جدول زیر فهرستی از پرکاربردترین صفات باقاعده موجود در درس دوم گرامر زبان دهم را میبینیم.
پرکاربردترین صفات باقاعده درس دوم | ||
برتر | مقایسهای | توصیفی |
the longest | longer than | long |
the tallest | taller than | tall |
the biggest | bigger than | big |
the fastest | faster than | fast |
the kindest | kinder than | kind |
the nicest | nicer than | nice |
the youngest | younger than | young |
the oldest | older than | old |
the most important | more important than | important |
the most beautiful | more beautiful than | beautiful |
the most expensive | more expensive than | expensive |
the most dangerous | more dangerous than | dangerous |
تمرین درس دوم
جاهای خالی را با صفت مناسب پر کنید.
Q1: Australia is ___ (big) than England.
Answer: Australia is bigger than England.
Q2: A: how are you? B: I’m ___ (good) than yesterday.
Answer: A: how are you? B: I’m better than yesterday.
Q3: He thinks Chinese is ___ (difficult) language in the world.
Answer: He thinks Chinese is the most difficult language in the world.
Q4: ___ (hot) desert in the world is the Sahara, and it’s in Africa.
Answer: The hottest desert in the world is the Sahara, and it’s in Africa.
Q5: The blue car is fast, and the red car is fast, too. The blue car is ___ (fast) the red car.
Answer: The blue car is as fast as the red car.
Q6: Today the weather is ___ (bad) than yesterday.
Answer: Today the weather is worse than yesterday.
Q7: My brother is ___ (short) student in his class. Everyone is taller than him.
Answer: My brother is the shortest student in his class. Everyone is taller than him.
Q8: This book is interesting. That book is also interesting. This book is ___ (interesting) that book.
Answer: This book is interesting. That book is also interesting. This book is as interesting as that book.
گرامر زبان دهم درس سوم
درس سوم گرامر زبان دهم به دو مبحث گرامری زیر اختصاص یافته است:
برای یادگیری کاملتر مباحث مربوط به زبان انگلیسی دوره متوسطه، میتوانید فیلم آموزش زبان انگلیسی دوره متوسطه از فرادرس را تماشا کنید که لینک آن را در ادامه آوردهایم.
در ادامه، نکات مربوط به هر کدام از مباحث فوق را بهطور مفید و مختصر توضیح میدهیم و برای درک هر چه بهتر شما از مطالب مربوط به آن، تمرینهایی را ارائه میکنیم.
آینده استمراری
زمان آینده استمراری که در زبان انگلیسی با نامهای «Past Progressive» و «Past Continuous» شناخته میشود، برای اشاره به عملی بهکار میرود که در گذشته شروع شده، برای مدت زمانی ادامه داشته است و در گذشته نیز پایان یافته است. به عبارت دیگر، در گذشته استمراری، یک عمل در گذشته شروع شده و قبل از به پایان رسیدن، تا مدتی ادامه داشته اشت.
به مثال زیر توجه کنید.
I was working on a difficult problem at 4 o’clock.
ساعت چهار مشغول کار کردن روی مسئله سختی بودم.
(عمل کار کردن روی مسئله، برای مدت زمانی در گذشته ادامه داشته است.)
ساختار کلی زمان گذشته استمراری را میتوانید در فرمول زیر ببینید.
Subject + was/were + verb + -ing
دقت داشته باشید که در این ساختار برای فاعلهای اول شخص مفرد (I) و سوم شخص مفرد (He/She/It) از «was» و برای سایر فاعلها از «were» استفاده میکنیم.
به نحوه صرف فعل «work» در زمان Past Progressive در جدول زیر توجه کنید.
صرف فعل work در گذشته استمراری | ||
working. | was | I He/She/It |
were | We You They |
برای منفی کردن آن کافی است، «not» را بعد از was یا were اضافه کنیم که میتوانیم به جای «was not» و «were not» آنها را به شکل مخفف «wasn’t» یا «weren’t» نیز بنویسیم.
به صرف فعل work در جملات منفی گذشته استمراری توجه کنید.
صرف فعل work در جملات منفی گذشته استمراری | ||
working. | was not / wasn’t | I He/She/It |
were not / weren’t | We You They |
برای سوالی کردن زمان گذشته استمراری نیز، جای فاعل با فعل کمکی was یا were را تغییر میدهیم و در انتهای جمله از علامت سوال استفاده میکنیم.
در جدول زیر فعل work را در جملات سوالی Past Progressive صرف کردهایم.
صرف فعل work در جملات سوالی گذشته استمراری | ||
working? |
I He/She/It |
Was |
We You They |
Were |
نکته: کاربرد when در گذشته استمراری، اشاره به همزمان شدن یک عمل طولانیتر با یک عمل کوتاهتر در گذشته است. عمل طولانی همیشه در زمان گذشته استمراری انگلیسی و عمل کوتاه در زمان گذشته ساده انگلیسی صرف میشود، مانند مثال زیر:
Newton was sitting under a tree when an apple hit his head.
وقتی «نیوتون» زیر درخت نشسته بود، یک سیب به سرش خورد.
(عمل نشستن در مقایسه با برخورد سیب، طولانی بوده است و برای مدت زمانی ادامه داشته است.)
ضمایر انعکاسی در انگلیسی
«ضمایر انعکاسی انگلیسی» (Reflexive Pronouns) به انجام کاری توسط فردی بهتنهایی و بدون کمک گرفتن از دیگران تأکید میکنند. ضمایر انعکاسی مفرد به «self» و ضمایر انعکاسی جمع به «selves» ختم میشوند.
همچنین از آنجا که این ضمایر در این کاربرد نقش تأکیدی دارند، به آنها ضمایر تأکیدی یا Emphatic Pronouns نیز گفته میشود.
به مثالهای زیر توجه کنید.
I myself did the experiment.
من بهتنهایی آزمایش را انجام دادم.
(از کسی کمک نگرفتم و خودم آن را انجام دادم.)
***
They themselves did the experiment.
ما بهتنهایی آزمایش را انجام دادم.
جایگاه ضمایر انعکاسی انگلیسی میتواند بعد از فاعل یا در انتهای جمله باشد، مانند مثال زیر:
Marie Curie herself found uranium.
***
Marie Curie found uranium herself.
«ماری کوری» بهتنهایی اورانیوم را کشف کرد.
در جدول زیر لیستی از تمام ضمایر انعکاسی انگلیسی را میبینیم.
ضمایر انعکاسی در انگلیسی | ||
myself | I | مفرد |
yourself | You | |
himself | He | |
herself | She | |
itself | It | |
ourselves | We | جمع |
yourselves | You | |
themselves | They |
تمرین درس سوم
در این بخش از مطلب برای هر کدام از مباحث گرامری درس سوم، تمرینی ارائه کردهایم تا به درک هر چه بهتر شما از نکات آن کمک کند.
تمرین اول
جاهای خالی را با صرف مناسبی از زمان گذشته استمراری پر کنید.
Q1: I ___ (sit) on the bench for a long time.
Answer: I was sitting on the bench for a long time.
Q2: Carol and I ____ (have) dinner when he arrived.
Answer: Carol and I were having dinner when he arrived.
Q3: I tried to tell them the truth, but they ___ (listen/not).
Answer: I tried to tell them the truth, but they were not listening.
Q4: What ___ (you /do) yesterday?
Answer: What were you doing yesterday?
Q5: ___ on the beach? (he/relax)
Answer: Was he relaxing on the beach?
تمرین دوم
جاهای خالی را با ضمیر انعکاسی مناسب پر کنید.
Q1: I wrote this poem ___.
Answer: I wrote this poem myself.
Q2: Emma, did you take this photo ____?
Answer: Emma, did you take this photo yourself?
Q3: Lisa did her homework ____.
Answer: Lisa did her homework herself.
Q4: Robert ____ made this T-shirt.
Answer: Robert himself made this T-shirt.
Q5: The students did their homework ___.
Answer: The students did their homework themselves.
گرامر زبان دهم درس چهارم
گرامر زبان دهم در درس چهام به ما کاربرد و ساختار افعال برخی از پرکاربردترین افعال کمکی وجهی انگلیسی یا مُدال را میآموزد. افعال مُدال در این درس شامل Can و May و Must و Should هستند.
در ادامه کاربرد هر کدام از این افعال مُدال را همراه مثال توضیح میدهیم.
- Can: فعل مُدال Can برای بیان توانایی و شکل منفی آن ( Cannot یا Can’t ) برای بیان عدم توانایی بهکار میرود:
I can speak English but I can’t speak Japanese.
من میتوانم انگلیسی صحبت کنم اما نمیتوانم به ژاپنی صحبت کنم.
- May: فعل مُدال May برای اشاره به احتمال و شکل منفی آن (May not) برای اشاره به عدم احتمال استفاده میشود:
There are many clouds in the sky. It may rain.
ابرهای زیادی در آسمان است. شاید باران ببارد.
نکته: May در جملات پرسشی برای بیان درخواست مؤدبانه بهکار میرود، مانند مثال زیر:
May I sit down?
میتوانم بشینم؟
- Must: فعل مُدال Must برای بیان الزام به انجام کاری یا توصیه اکید کاربرد دارد. همچنین، شکل منفی آن Must not است:
They must get a passport first.
آنها اول باید گذرنامه بگیرند.
(بیان الزام)
Children must not eat fast food. It is not good for their health.
بچهها نباید غذای آماده بخورند. برای سلامتشان خوب نیست.
(توصیه اکید)
- Should: فعل مُدال Should برای نصحیت و توصیه به انجام کار درست استفاده میشود که شکل منفی آن را بهصورت Shouldn’t یا Should not میتوان نوشت:
Everyone should respect other people’s culture.
همه باید به فرهنگ مردم دیگر احترام بگذراند.
کلیدیترین نکات درمورد افعال مُدال را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
- افعال مُدال بهتنهایی در جمله بهکار نمیروند و همیشه همراه با فعل اصلی میآیند.
- بعد از افعال مُدال، فعل به شکل ساده میآید.
- افعال مُدال برای تمامی ضمایر فاعلی به یک شکل صرف میشوند و پسوندهایی مثل s سوم شخص یا ed- نمیگیرند.
- علاوهبر اینکه مانند افعال کمکی به منفی کردن و سوالی کردن جملات کمک میکنند، معنای جدیدی به جمله اضافه میکنند، برای مثال مفهوم احتمال، توانایی، اجبار یا نصیحت را به آن اضافه میکنند.
برای سوالی کردن افعال مُدال نیز کافی است تا جای آنها را با فاعل تغییر دهیم و در انتهای جمله از علامت سوال استفاده کنیم و برای منفی کردن آنها کلمه «Not» را بعد از آنها استفاده کنیم. دقت داشته باشید که May not شکل مخفف ندارد و کاربرد شکل مخفف Must چندان رایج نیست.
به جدول زیر توجه کنید تا با ساختار افعال مُدال در جملات مثبت، منفی و سوالی بیشتر آشنا شوید.
افعال مُدال در جملات مثبت، منفی و سوالی | ||
جملات منفی | جملات منفی | جملات مثبت |
Can he speak Korean? | He cannot/can’t speak Korean. | He can speak Korean. |
May I watch TV? | I may not watch TV. | I may watch TV. |
Must we finish our English book? | We must not finish our English book. | We must finish our English book. |
Should I learn Spanish? | I should not/shouldn’t learn Spanish. | I should learn Spanish. |
تمرین درس چهارم
جاهای خالی را با فعل مُدال مناسب پر کنید.
Q1: Jack ___ play tennis very well. (can/must)
Answer: Jack can play tennis very well.
Q2: You ___ talk loudly in a classroom. (must not/may not)
Answer: You must not talk loudly in a classroom.
Q3: Excuse me, ___ I use this computer? (must/may)
Answer: Excuse me, may I use this computer?
Q4: It’s quite late. My parents ___ be sleeping. I guess. (can/may)
Answer: It’s quite late. My parents may be sleeping. I guess.
Q5: You ___ drink more water. It’s good for your skin. (must/should)
Answer: You should drink more water. It’s good for your skin.
یادگیری گرامر متوسطه با فرادرس
علاوه بر گرامر زبان دهم، فرادرس برای زبان انگلیسی تمامی پایههای دوره متوسط فیلمهای آموزشی را منتشر کرده است که تمام نکات آن از جمله گرامر را به زبان ساده و همراه با مثالهای کاربردی آموزش میدهد.
دیدن فیلمهای آموزشی روشی نوین است که به شما کمک میکنند در کمترین زمان ممکن به زبان انگلیسی دوره متوسطه تسلط کامل پیدا کنید. از جمله مزایای دیگر آن میتوان به امکان دسترسی همیشگی به محتوای آموزشی برای مرور و تمرین اشاره کرد.
برای دیدن فیلمهای آموزشی زبان انگلیسی متوسطه از جمله پایه دهم، میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.
جمعبندی
در این مطلب از مجله فرادرس، مروری سریع بر تمام نکات گرامر زبان دهم را در چهار درس داشتیم که خلاصهای از آن را میتوانید در ادامه بخوانید.
- درس اول: گرامر Will و گرامر Going to برای اشاره به آینده به ترتیب در ساختار «فاعل + will + شکل ساده فعل» و «فاعل + going to + be + شکل ساده فعل» بهکار میروند.
- درس دوم: انواع صفت در انگلیسی شامل صفت مقایسهای (مثل taller than)، صفت عالی (مثل the tallest) و صفت برابری (مثل as tall as) را آموختیم که هر کدام ساختار خود را دارند.
- درس سوم: گرامر Past Progressive که در ساختار کلی «فاعل + was/were + فعل ingدار» استفاده میشود و معرفی ضمایر تأکیدی در انگلیسی که به دو نوع مفرد (مختوم به پسوند «self-» مانند myself) و جمع (مختوم به پسوند «selves-» مثل ourselves) تقسیم میشوند.
- درس چهارم: با رایجترین افعال مُدال در زبان انگلیسی شامل can (برای بیان توانایی) و may ( برای نشان دادن احتمال) و shoud (جهت توصیه) و must (برای بیان الزام) آشنا شدیم.
مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، میتوانید فهرست این مطالب را ببینید:
source