بر خلاف تصور، شرکت‌ها محصولات یا خدمات خود را نمی‌فروشند بلکه تجربیات، احساسات و باورهای خود را عرضه می‌کنند. در حقیقت راز ماندگاری شرکت‌های بزرگ در ذهن مشتریان، تجربه لذت‌بخشی است که هنگام مصرف محصول، دیدن وب‌سایت، لوگو، بسته‌بندی یا حتی لحن گفتگو در خاطر او به‌جای می‌گذارند. چیزی که در مفهوم کسب و کار، «برندسازی» نام دارد. طبق تعریف، برندسازی کنترل تجربه خرید مصرف‌کننده در جهت ترجیح یک کسب و کار به رقیب است. هدف از این کار قرار گرفتن در ذهن مخاطب و تبدیل شرکت به اولین انتخاب در نزد مشتری است. ایجاد یک برند موفق به‌عنوان هویت و داستان یک شرکت، نقش مهمی در متمایز کردن آن از رقبای خود دارد. با توجه به اهمیت این فعالیت در بازاریابی و فروش محصولات، در این مطلب از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم برند سازی چیست و چه مراحلی دارد. در ادامه نیز با کانال‌های موثر در برندسازی آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

برند سازی چیست؟

«برندسازی» (Branding) در کسب و کار، فرایند ایجاد هویت، شناخت، شهرت، اعتبار و داستان یک شرکت نزد مشتری است. در این فعالیت ویژگی‌های خاص یک کسب و کار از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه به شکلی ارائه می‌شود تا مشتریان نام شرکت را هنگام استفاده محصول یا خدمت به‌خاطر بیاورند. از طریق برندسازی موفق می‌توان مشتریان را تشویق کرد تا محصول یا خدمت کسب و کار را از بین مجموعه‌ای از گزینه‌های موجود در بازار انتخاب کنند.

برای آشنایی عمیق‌تر با مفهوم برندسازی، می‌توانید فیلم آموزش رایگان اصول و فن‌های برندسازی در فرادرس را مشاهده کنید.

اما مفهوم برندسازی در کسب و کارها بسیار عمیق است. شرکت‌هایی که این فعالیت را در اولویت قرار می‌دهند، به این موضوع باور دارند که داستان برند آن‌ها باید در ذهن و زندگی مصرف‌کننده جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. همه برندهای بزرگ می‌دانند نام شرکت چیزی بیشتر از یک برچسب بر روی محصول است و ایجاد شهرت و اعتبار از طریق برندسازی عامل مهمی در تشویق مخاطب به سمت انتخاب محصولات آن‌ها در میان سایر رقبا به‌حساب می‌آید.

برندسازی یک فرایند مداوم است که کلیه جنبه‌های کسب و کار مانند لوگو، شعار تبلیغاتی، لحن و هویت بصری برند را در بر می‌گیرد. زیرا برای ایجاد یک برند موفق لازم است ارتباط عمیق و ماندگاری با قلب و احساس مشتری برقرار شود.

اهمیت برند سازی چیست؟

برندسازی، کسب و کار را در ذهن‌ها ماندگار می‌کند و با تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات، نقش مهمی در حمایت آن‌ها از فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات و افزایش اعتبار شرکت دارد. در مرحله اول، برندسازی به‌دنبال درگیر کردن احساس مشتریان است. زیرا به این شکل می‌تواند بر تصمیم‌ خرید مشتری و در نهایت فعالیت‌های بازاریابی شرکت تاثیر بگذارد. به همین جهت برندسازی حسی به‌عنوان مفهومی ویژه در کسب و کارها مورد توجه است.

در صورت علاقه‌مندی به آشنایی با این مفهوم می‌توانید فیلم آموزش برندسازی حسی در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

حال ببینیم چگونه یک برندسازی موفق می‌تواند باعث تغییر در کسب و کار و حرکت رو به رشد آن شود. به طور کلی این فعالیت می‌تواند از چهار وجه زیر بر موفقیت هر شرکت تاثیر بگذارد.

۱. بر تصمیم‌های خرید مشتریان تاثیر می‌گذارد

برندها نقش اصلی در تصمیم‌گیری برای خرید محصولات دارند. مطالعات نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از مصرف‌کنندگان، محصولات شرکت‌هایی را می‌خرند که نام و داستان آن‌ها در بازار هدف چیزی فراتر از سودآوری صرف است. ۶۲ درصد مشتریان نیز از برندهایی خرید می‌کنند که به آن‌ها ارزش، اعتبار و حس خوبی می‌بخشد و در حقیقت آن‌ها را به فرد بهتری تبدیل می‌کند.

۲. برای کسب و کار هویت ایجاد می‌کند

برند، چیزی بیشتر از محصول یا خدمت یک شرکت است. برندسازی با ایجاد هویت برای کسب و کارها به ایجاد ارتباط بهتر با مصرف‌کننده کمک بسیاری می‌کند.

۳. به تقویت فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات کمک می‌کند

برندسازی تکیه‌گاهی محکم برای پشتیبانی از فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغات است. در حقیقت این فرایند به شرکت کمک می‌کند تا فعالیت تبلیغاتی خود را به شکل تاثیرگذارتری انجام دهد.

۴. باعث همراهی بیشتر کارکنان شرکت می‌شود

برندسازی، علاوه بر ایجاد اعتبار و شهرت برای کسب و کار باعث وفاداری و همراهی بیشتر کارکنان شرکت نیز می‌شود. زیرا آن‌ها به این شکل اعتبار و جایگاه خاص شرکت در بازار را بیشتر درک می‌کنند.

یک بیزنس من که بلندگوی دستی دارد و در آن کلمه brand را فریاد می‌زند- برند سازی چیست

حالا که می‌دانید رمز موفقیت کسب و کارهای بزرگ در برند سازی چیست، در ادامه مراحل اجرایی برندسازی را توضیح می‌دهیم.

مراحل اجرایی برند سازی چیست؟

در ابتدای مسیر درک و یادگیری اینکه مراحل اصلی برند سازی چیست، باید بدانیم که در بسیاری از موارد برای اثربخشی بیشتر فعالیت‌های بازاریابی ممکن است برخی از گام‌های این فرایند تکرار شوند. بنابراین بازنگری هر یک بر اساس بازخوردها موضوعی طبیعی است. معمولا شش مرحله اصلی برای برندسازی به شرح زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تعیین مخاطبان هدف
  • تنظیم بیانیه ماموریت
  • تعیین ویژگی‌های خاص کسب و کار
  • طراحی هویت بصری
  • طراحی لحن برند
  • پیاده‌سازی برند

برای آشنایی با اصول اجرایی این موضوع پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش توسعه برند در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

حال در این مطلب برای یادگیری کامل اینکه مراحل اصلی برند سازی چیست، هر یک از گام‌ها را به‌طور کامل تشریح می‌کنیم.

۱. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید

برندسازی، باعث آگاهی، شناخت، اعتماد نزد مخاطب و ایجاد درآمد برای کسب و کار می‌شود. اما موفقیت‌آمیز بودن این مسیر بستگی زیادی به شناسایی کامل مشتری هدف دارد. یعنی در برندسازی بر همه مصرف‌کنندگان متمرکز نمی‌شویم، بلکه تنها مخاطبان و مشتریان هدف کسب و کار مورد توجه قرار می‌گیرند.

بنابراین قبل از هر کاری باید بدانیم که برند کسب و کار برای جذب و جلب اعتماد چه گروهی از افراد طراحی شده است. مشتری ایده‌آل شرکت کیست و کسب و کار برای عرضه محصول به چه کسانی راه‌اندازی شده است. به همین جهت شناخت بازار هدف و انجام تحقیقات بازار برای یک برندسازی موفق بسیار اهمیت دارد. در طی این فعالیت شناسایی و طراحی پرسونای مشتری باید در اولویت قرار گیرد.

در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد پرسونای مشتری و نحوه ساخت آن به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.

۲. بیانیه ماموریت خود را تنظیم کنید

بیانیه ماموریت، دلیل اصلی ایجاد کسب و کار است و هدف فعالیت در قالب یک شرکت تجاری را مشخص می‌کند. برای تنظیم این بیانیه باید از خود بپرسیم که کسب و کار برای چه هدفی راه‌اندازی شده است و چرا مردم باید به آن اعتماد کنند. در مسیر برندسازی موفق و جلب اطمینان و اعتماد مشتری باید هر چیزی که کسب و کار برای ارائه به مخاطب خود دارد را شناسایی کنیم. بعد از تشخیص و شناسایی این موارد، هر بخش از برند مانند لوگو، شعار تبلیغاتی، تصاویر گرافیکی و لحن برند این ماموریت را منعکس می‌کند.

۳. ارزش‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد کسب و کار را مشخص کنید

در این مرحله بر روی ویژگی‌های خاصی از کسب و کار تمرکز می‌کنیم که نسبت به رقبای بازار برتری دارد. به عبارتی روی خصوصیات ویژ‌ه‌ای که ارزش‌ها و مزایایی که شرکت و محصولات کسب و کار را از دیگران متمایز می‌کند، متمرکز می‌شویم. برای درک بهتر این ویژگی‌ها می‌توانیم به سوالات زیر پاسخ دهیم.

  • کسب و کار یا محصول شرکت چه چیزی دارد که دیگران نمی‌توانند از آن تقلید کنند؟
  • چه نکته منحصر به فرد و خاصی در کسب و کار وجود دارد؟
  • محصولات یا خدمات کسب و کار به چه شکل کیفیت زندگی مخاطب هدف را بهبود می‌دهد؟

۴. هویت بصری برند را طراحی کنید

هویت بصری، نماد بیرونی کسب و کار و هر آن چیزی است که برای معرفی شرکت به مخاطب از طریق عناصر دیداری مانند لوگو، گرافیک بسته‌بندی، عکس، فونت، پالت‌های رنگی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام این کار به‌عنوان یکی از مراحل اصلی برندسازی نقش مهمی در افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب و جلب اعتماد وی دارد. هدف اصلی در فرایند طراحی هویت بصری یکپارچه کردن تصویری از کسب و کار در نزد مخاطب است.

به‌عنوان مثال تعیین رنگ سازمانی و فونت خاصی که مشتری همیشه آن را به خاطر بسپارد یا طراحی لوگو، شعار و المان‌های گرافیکی مشخص همگی بخشی از طراحی هویت بصری هستند. تنها در این حالت است که مشتری، کسب و کار را به عنوان هویتی قابل اعتماد و حرفه‌ای شناسایی می‌کند. بنابراین طراحی تخصصی هر یک از این المان‌ها بسیار اهمیت دارد.

به همین منظور برای آشنایی بیشتر با نکات طراحی یکی از اصلی ترین این المان‌ها می‌توانید فیلم آموزش طراحی لوگو در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

۵. لحن برند را طراحی کنید

لحن برند، نحوه انتقال و بیان پیام کسب و کار به مخاطب هدف و ارتباط با وی است. در هنگام طراحی لحن برند مشخص می‌کنیم که با چه سبک نوشتاری و چه کلماتی می‌خواهیم احساس و پیام خود را به مشتریان خود منتقل کنیم. همانند هویت بصری، این ویژگی در برندسازی، به‌عنوان هویت کلامی کسب و کار، در کلیه پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی باید یکپارچه باشد. به این معنی که لحن نوشتاری کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت یا کمپین‌های تبلیغاتی نباید در یک روز خشک و رسمی و در روز دیگر شوخ و صمیمانه به‌نظر برسند. بنابراین برای حرفه‌ای به‌نظر رسیدن و ماندگاری در ذهن مخاطب هدف، طراحی لحنی مشخص و البته جذاب برای برند بسیار اهمیت دارد.

۶. برند را در کلیه بخش‌های کسب و کار پیاده‌سازی کنید

مرحله آخر در برندسازی، پیاده‌سازی آن در کلیه بخش های کسب و کار است. در حقیقت از آنجا که هر گونه ارتباط بیرونی با مشتریان بر اساس برند شرکت انجام می‌گیرد، آموزش و آشنایی اعضای تیم با آن بسیار اهمیت دارد. به‌عنوان مثال بخش‌های بازاریابی و تبلیغات لازم است «لحن محتوا» (Content Tone of Voice) یا هویت بصری طراحی شده برای برند را در کلیه کمپین‌های تبلیغاتی، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی رعایت کنند. همچنین هر نوع ارتباط اعضای تیم فروش بر اساس لحن برند پیش می‌رود. این یکپارچگی موفقیت برندسازی را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

مسیر آموزشی یادگیری اصول برندسازی در فرادرس

مجموعه فیلم‌های آموزش برندسازی فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش برندسازی فرادرس روی عکس کلیک کنید.

تا این مرحله یاد گرفتیم که اجزای اصلی برند سازی چیست، اما پیش از اجرایی کردن این موارد در کسب و کار، اولین قدم آشنایی عمیق‌تر با مفاهیم مربوط است. زیرا به دست آوردن دانش کافی، برای کاهش خطا در فرایند پیاده‌‌سازی برندسازی بسیار اهمیت دارد. برای این منظور فیلم‌های تهیه شده در فرادرس نقطه آغاز مناسبی برای حرکت در این مسیر هستند. برای آشنایی علاقه‌مندان، این موارد را در سه بخش معرفی می‌کنیم.

بخش اول فیلم‌‌های آموزشی فرادرس، متمرکز بر آشنایی با اصول اولیه و مفاهیم برند، برندسازی و نحوه مدیریت یا استفاده آن در تبلیغات است. لینک این آموزش‌ها به شرح زیر هستند.

البته اگر در حوزه پوشاک یا مد فعال هستید، مشاهده دو فیلم آموزش فرادرس به شرح زیر درک عمیق‌تری از مفهوم برندسازی تخصصی را فراهم می‌کند.

اما بخش دوم فیلم‌های آموزش فرادرس، به نحوه ثبت برند ایجاد شده برای کسب و کار می‌پردازد. زیرا بدون توجه به حفظ قانونی برند ایجاد شده در صحنه رقابت، امکان سوء استفاده از نام و هویت کسب و کار وجود دارد. از طریق آموزش‌های زیر می‌توانید با مسیر ثبت قانونی برند آشنا شوید.

در نهایت می‌توانید کلیه آموزش‌های مرتبط با برندسازی را در مجموعه فیلم‌های آموزش فرادرس در این حوزه به شرح زیر مشاهده کنید. البته توجه به یادگیری اصول بازاریابی و تبلیغات هم به‌عنوان آموزش تکمیلی بسیار کمک کننده است.

کانال‌های اصلی موثر در برند سازی چیست؟

برای موفقیت در مسیر معرفی نام و هویت کسب و کار به مخاطب هدف، باید کاملا درک کنیم که کانال‌های اصلی موثر در برند سازی چیست. بدون توجه به این موضوع و عدم یکپارچگی برای معرفی برند ایجاد شده در بخش‌های مختلف، جلب اعتماد و وفادار کردن مشتری با چالش روبرو خواهد شد.

از میان انواع مسیرهای ارتباطی با مشتری، پنج کانال به شرح زیر در برندسازی اهمیت بالاتری دارند.

۱. وب‌سایت

طبق آمار، ۵۰ درصد از مشتریان اعتقاد دارند که طراحی یک وب‌سایت برای معرفی حرفه‌ای یک برند تجاری بسیار اهمیت دارد. بنابراین ضمن در نظر گرفتن اصول اولیه طراحی، لازم است لوگو، پالت رنگی و فونت‌های خاص تعیین شده در هویت بصری برند را برای این منظور استفاده کنیم. همچنین تطابق مطالب وب‌سایت یا توضیحات محصول با لحن برند نیز ضروری است. اگر این موارد را در طراحی وب‌سایت لحاظ نکنیم، به طور قطع تجربه ناخوشایندی در ذهن مشتری بجای خواهیم گذاشت. برای آشنایی با اصول طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای، مجموعه فیلم‌های آموزش طراحی سایت در فرادرس مرجع خوبی برای مراجعه و یادگیری است.

۲. شبکه‌های اجتماعی

افزایش آگاهی از برند، هدف اصلی در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است. بنابراین به منظور برندسازی مناسب، لازم است همه موارد تصویری، عکس‌ها و لحن محتوا با هویت بصری و لحن برند هماهنگ باشند. قرار دادن لوگو بر روی تصاویر نیز به شناخت بهتر از کسب و کار نزد مخاطبان کمک می‌کند.

۳. بسته‌بندی

بهترین راه برای ارتباط و تعامل با مشتریان در کسب و کارهایی که محصول فیزیکی دارند، بسته‌بندی آن است. بنابراین طراحی بسته‌بندی باید از نظر طراحی، رنگ، اندازه و حس همه ویژگی‌های برند را به مخاطب منتقل کند.

۴. کاربرد تبلیغات در برند سازی چیست؟

تبلیغات دیجیتال یا چاپی برای ایجاد آگاهی از برند و معرفی بهتر کسب و کار به مخاطب مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل لازم است نام و هویت شرکت از طریق برندسازی به شکل مناسب و اصولی نمایش داده شود. معمولا برای این کار راهنمایی از سبک برندسازی در اختیار اعضای تیم تبلیغات قرار می‌گیرد تا کلیه فعالیت‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند.

دست و یک بلندگوی قرمز و زرد

۵. فروش و خدمات مشتری

قدرت یک برند به شکل مستقیم به اعضای تیم و نحوه فعالیت موثر آن‌ها در کسب و کار بستگی دارد. در میان بخش‌های مختلف شرکت، اعضای فروش و خدمات مشتریان به دلیل ارتباط مستقیم خود با مخاطب هدف، نقش مهمی در برندسازی دارند. بنابراین لازم است این افراد با راهنما و دستورالعمل‌های تهیه شده برای نحوه ارائه برند کاملا آشنا باشند. به عنوان مثال، اشتراک‌گذاری نسخه نمایشی محصول یا پاسخگویی به مشتریان همگی باید مطابق لحن و هویت بصری برند انجام گیرد.

چند نکته برای برندسازی موفق در کسب و کارهای کوچک

هر چند برند سازی فعالیتی ضروری برای همه شرکت‌ها است، اما این فرایند، برای کسب و کارهای کوچک اهمیت بیشتری دارد زیرا این دسته برای شناخته شدن و ماندگاری در نزد مشتری نسبت به سایر رقبا کار سخت‌تر و پر چالش‌تری را دارند. در این میان ایجاد یک برند قوی کمک بسیاری به شناخته شدن و ماندن در صحنه رقابت می‌کند. در این بخش به بررسی پنج نکته مهم و قابل توجه برای برندسازی در کسب و کارهای کوچک می‌پردازیم.

پیش از ورود به بحث خلق یک برند موفق، اگر در حال شروع راه‌اندازی کسب و کاری کوچک هستید، پیشنهاد می‌کنیم به شکل عمیق‌تر نحوه تدوین استراتژی، تحلیل رقبا، آنالیز مالی و موارد قانونی مرتبط با این نوع شرکت‌ها را در فیلم آموزش مدیریت کسب و کارهای کوچک در فرادرس مشاهده کنید. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

۱. برند کسب و کار خود را همانند یک شخص شبیه‌سازی کنید

برای آسان‌تر کردن فرایند برندسازی و پرداختن به همه جوانب آن، بهترین کار، شبیه‌سازی برند کسب و کار در قالب یک شخص است. بر همین اساس همه نکاتی که عامل به‌خاطر سپردن یک فرد در ذهن است را در مورد برند شرکت مرور می‌کنیم. یعنی تصور می‌کنیم شخصی روبروی ما قرار گرفته است و می‌خواهیم او را بشناسیم و ارتباط برقرار کنیم. به طور حتم اولین سوالات در مورد نام، شکل ظاهری، نحوه رفتار و تجربه او است. همین پرسش‌ها در مورد یک کسب و کار به ترتیب نشان‌دهنده نام برند، هویت بصری، لحن برند و ویژگی خاص آن خواهد بود. به همین دلیل و برای حرکت در مسیر برندسازی سوالات زیر می‌توانند کمک کننده باشند.

  • برند کسب و کار در بازار، خود را به چه عنوانی معرفی می‌کند؟
  • اگر قرار باشد برند کسب و کار ظاهر خود را توصیف کند، به چه شکل این کار را انجام می‌دهد؟
  • برند کسب و کار با چه لحنی (رسمی، جدی، صمیمانه) محصولات یا خدمات را معرفی می‌کند؟
  • چطور می‌توان برند کسب و کار را در چند جمله توصیف کرد؟

در حقیقت این پرسش‌ها را با هدف برقراری ارتباط بهتر با مشتریان مطرح می‌کنیم. به این ترتیب نکته‌هایی که ممکن است در اولین برخورد مخاطب با برند به ذهن او خطور کنند را کاملا شفاف و ساده‌سازی می‌کنیم.

۲. ثبات و پایداری را در اولویت قرار دهید

۸۸ درصد از مصرف‌کنندگان محصولات یا خدمات، طرفدار برندهای اصیل و با ثبات هستند. ثبات در برندسازی حس اعتماد را در مشتری ایجاد می‌کند و بدون آن مشتری دچار سردرگمی می‌شود. به عنوان مثال اگر برندی در فواصل کوتاه هویت بصری یا لحن خود را تغییر دهد، پیام‌های متناقضی را به مشتری منتقل می‌کند که در اثر آن تجربه ناخوشایندی در وی ایجاد می‌‌شود. ثبات و انسجام در فعالیت برندسازی در کلیه کانال‌های ارتباطی با مخاطب، عامل اصلی آشنایی و ارتباط راحت مشتری با برند و ایجاد حس وفاداری در وی است.

بیزنس من پشت میز نشسته و با خودکار خود برند را بر کاغذ طراحی می‌کند-what is branding

۳. برای برند خود استراتژی بسازید

استراتژی برند، برنامه‌ای با اهداف مشخص و بلند مدت است که اعضای تیم با پیروی از آن به توسعه برند کمک می‌کنند. معمولا این برنامه پیرامون هدف کسب و کار، سطح انعطاف‌پذیری در واکنش به تغییرات بازار، میزان رقابت و مشارکت کارکنان تنظیم می‌شود. از آنجا که برندسازی فعالیتی همیشگی و مداوم است، تدوین استراتژی کمک می‌کند تا به شکلی موثر برند را به سمت شناخته شدن بیشتر در بازار هدایت کنیم.

مشاهده فیلم آموزش رایگان استراتژی کسب و کار در فرادرس در این مسیر به شما کمک زیادی خواهد کرد.

۴. تقلید نکنید

تجزیه و تحلیل رقابتی اطلاعات مناسبی را در مورد جایگاه سایر کسب و کارها و مزیت خاص آن‌ها در بازار در اختیار قرار می‌دهد. اما با توجه به این داده‌ها می‌توان به ایده‌هایی در مورد بهبود برند و متمایز کردن آن نسبت به رقبا نیز دست پیدا کرد. با این وجود باید توجه کنیم که این تحلیل به سمت تقلید حرکت نکند. یعنی برندسازی خاص یک رقیب به این معنی نیست که کسب و کار ما نیز باید به همان شکل عمل کند. بلکه در این مسیر تنها الهام از رقبا، شناسایی نقاط ضعف کسب و کار و حرکت به سمت بهبود به شکلی متمایز اهمیت دارد. این نکته را باید به خاطر بسپاریم که برندهای ماندگار، منحصر به فرد هستد.

۵. از برندسازی برای استخدام افراد استفاده کنید

برندسازی قوی عامل وفاداری و حفظ کارکنان در شرکت است. از آنجا که در کسب و کارهای کوچک جذب و ماندگاری درازمدت افراد با استعداد اهمیت بیشتری دارد، لازم است مدیران آن، برندسازی قوی را اولویت خود قرار دهند. به این شکل می‌توان حس اعتماد بالاتری را برای افراد جویای کار و همچنین حفظ پرسنل فعلی در شرکت انتقال داد.

بررسی چند مثال از برندسازی‌‌های قدرتمند در سطح بین‌المللی

شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان این سوال مطرح شود که رمز موفقیت شرکت‌های بزرگ در برند سازی چیست. برای پاسخ به این سوال با بررسی سه مثال از برندهای بین‌المللی موفقی که توانسته‌اند نام و هویت خود را در یاد مخاطبان خود ماندگار کنند، دلایل این موفقیت را بررسی می‌کنیم. فیلم آموزش مدیریت تبلیغات و برند در فرادرس نکات مهمی را در مورد برندسازی پیشرفته بیان می‌کند. لینک این فیلم آموزشی در زیر آورده شده است.

۱. شرکت Tesla

شرکت «تسلا» نمونه عالی یک برند قدرتمند است. دلیل اصلی ماندگاری و تاثیرگذاری این برند در ذهن‌ها، فروش خودروهای الکتریکی خود نیست. بلکه پیام عمیق آن یعنی تعهد به نوآوری، حفظ محیط زیست و مشتری مداری است. این شرکت با تعهد مستمر خود به نوآوری و ایجاد ویژگی‌های متمایز به دنبال حفظ برتری رقابتی در بازار، جلب رضایت مشتریان و وفاداری آن‌ها است. مدل فروش مستقیم به مصرف کننده و رهبری کاریزماتیک «ایلان ماسک»، مدیر عامل این شرکت، هم به شکل قابل توجهی در قدرت برند موثر بوده است. به شکلی که عموم مردم، تسلا را به عنوان برندی آینده‌نگر با ایده‌های نو و هیجان انگیز در صنعت خودرو به خاطر دارند. البته در حال حاضر رویکرد برندسازی این شرکت به حدی جامع و منحصر به فرد است که تسلا به عنوان شرکتی پیشرو در صنعت حمل و نقل بین‌المللی شناخته می‌شود.

لوگوی شرکت تسلا در پس زمینه ساده کرم و طوسی رنگ- برند سازی چیست

۲. شرکت Apple

در حال حاضر برند «اپل» با عرضه محصولات متنوع و نوآورانه خود در دنیای دیجیتال بی رقیب است. این شرکت با برندسازی موفق خود توانسته‌ است این فکر را در ذهن مصرف‌کننده القا کند که اگر از محصولات اپل استفاده کنید، فردی خلاق، نوآور و خاص هستید. دلیل این موفقیت تمرکز شرکت بر ایجاد ارزش برای مشتری خود با عرضه محصولات زیبا، با کیفیت و دارای عملکرد سطح بالا است. در حقیقت اپل با این کار، پیام منحصر به فرد بودن را به مخاطب خود منتقل می‌کند.

۳. شرکت Coca Cola

شرکت «کوکاکولا» به‌عنوان نماد بین‌المللی طعم نوشابه‌های آمریکایی شناخته می‌شود. این نوشیدنی با برندسازی و تبلیغات قدرتمند به خصوص در هویت بصری مانند رنگ، لوگو و فونت محصول کاملا متمایز است. از طرفی ایده اولیه تبلیغاتی آن در شادی‌بخش بودن نوشابه‌های کوکاکولا هم اکنون در فرهنگ‌های مختلف جهان پذیرفته شده است. این شرکت در دوران پاندمی کرونا و حین انجام یکی از کمپین‌های بازاریابی خود در اقدامی جسورانه، لوگوی کوکاکولا را با عبارات مثبت و الهام‌بخش جایگزین کرد. این ابتکار نشان داد که چگونه یک برند قدرتمند حتی بدون لوگوی خود هم می‌تواند در بازار نمایشی تاثیرگذار داشته باشد.

جمع‌بندی پایانی

برندسازی عاملی مهم برای موفقیت همه کسب و کارهای نوپا و قدیمی است. برند یک شرکت نمایشی از داستان و هویت آن با هدف ماندگاری طولانی مدت در ذهن و خاطره مشتریان به حساب می‌آید. با ایجاد یک برند موفق می‌توان اولویت انتخاب محصول در بازار و تصمیم وی برای خرید را تحت تاثیر قرار داد. موضوعی که مسیر کسب و کار را هدایت می‌کند. با توجه به اهمیت برندسازی در دنیای رقابتی، در این مطلب از مجله فرادرس تلاش کردیم بعد از بررسی اینکه مفهوم برند سازی چیست، اصول اولیه ایجاد یک برند قوی همراه با مثال‌های کاربردی از برندهای قدرتمند در بازار را تشریح کنیم. علاقه‌مندان می‌توانند در صورت تمایل از فیلم‌های آموزشی فرادرس برای آشنایی با اصول اولیه این حوزه استفاده کنند.

source

توسط expressjs