می‌دانیم نیروی جاذبه زمین به همه ما وارد می‌شود، اما آیا می‌دانستید شما هم زمین را به سمت خود می‌کشید؟ قانون سوم نیوتن یا قانون کنش-واکنش بیان می‌کند که هر زمان جسم اولی به جسم دومی نیرویی وارد کند، جسم دوم هم نیرویی برابر ولی در خلاف جهت به جسم اول وارد می‌کند. بنابراین نیروهای اطراف ما حاصل برهم‌کنش‌های متقابلی هستند که بین هر دو جسم با رعایت این قانون اتفاق می‌افتد. اگر زمین به ما نیرویی وارد می‌کند، ما هم نیرویی برابر و در جهت مخالف به زمین وارد می‌کنیم. در این مطلب از مجله فرادرس به شما در تشخیص این نیروها و اینکه مفهوم قانون سوم نیوتن چیست، کمک می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

در ادامه مطالب قبلی در مورد قانون اول نیوتن و قانون دوم نیوتن، ابتدا با تحلیل و بررسی چند مثال در مورد قانون سوم نیوتن بررسی می‌کنیم که آثار و کاربرد این قانون در زندگی روزمره چگونه است. همچنین خواهیم دید که در تحلیل مسائل دینامیکی چگونه از سایر قوانین نیوتن در کنار قانون سوم می‌توان استفاده کرد. در انتها پیشنهاد می‌کنیم حتما از بخش آزمون این مطلب استفاده کنید تا یادگیری خود را تکمیل کنید.

قانون سوم نیوتن چیست؟

طبق قانوم سوم نیوتن، برای هر نیروی «عمل» (Action) یک نیروی «عکس‌العمل» (Reaction) مساوی و در خلاف جهت آن وجود دارد. یعنی اگر جسم A نیروی FAB را به جسم B وارد ‌کند، جسم B نیز نیروی FBA را به A وارد می‌کند. برای اندازه این دو نیرو رابطه FAB=FBA برقرار است اما از نظر برداری این دو نیرو جهت‌های مخالف هم دارند. بنابراین نیروها از برهم‌کنش‌های متقابل ناشی می‌شوند. این دو نیرو یکدیگر را خنثی نمی‌کنند، چون هر کدام به یک جسم وارد می‌شود.

یک گوی آبی و یک گوی بنفش به یکدیگر نیرو وارد می‌کنند.

نیرو عامل حرکت است اما برای درک بهتر نیروهای اطراف، اولین قدم این است که تشخیص دهیم کدام جسم بر جسم دیگری نیرو وارد می‌کند و این نیرو در چه جهتی است. به‌طور کلی قوانین حرکت نیوتن رابطه بین یک جسم و نیروهای وارد بر آن را توضیح می‌دهند. «آیزاک نیوتن» (Isaac Newton) پس از توسعه تئوری گرانش، در سال ۱۶۸۶ قوانین حرکتی معروف خود را که شامل سه قانون نیوتن بودند، ارائه کرد.

قانون سوم نیوتن به بررسی نیروهای بین دو جسم می‌پردازد. در واقع در قانون اول و دوم نیوتن مجموع تمام نیروها یا نیروی برآیند «وارد بر یک جسم» بررسی می‌شد و با توجه به صفر شدن یا صفر نشدن این مجموع، وضعیت حرکتی جسم تعیین می‌شد. اما در این قانون با دو نیرویی کار داریم که به دو جسم مختلف وارد می‌شوند.

نقاشی از آیزاک نیوتن
آیزاک نیوتن

طبق قانون سوم نیوتن، در هر برهم‌کنشی یک جفت نیرو وجود دارد که هر کدام روی هر یک از دو جسم در حال برهم‌کنش عمل می‌کند. بنابراین نکته مهم در استفاده از این قانون این است که بتوانیم تشخیص دهیم کدام دو جسم در حال برهم‌کنش با هم هستند و جهت نیروی عمل یا کنش کدام است. قانون سوم، قانون عمل و عکس‌العمل هم نامیده می‌شود. سه ویژگی مهم نیروها در این قانون عبارت‌اند از:

  1. بین هر دو جسم، یک جفت نیروی کنش-واکنش داریم.
  2. نیروهای کنش-واکنش یکدیگر را خنثی نمی‌کنند.
  3. نیروهای کنش-واکنش همیشه از یک نوع هستند.

فرمول قانون سوم نیوتن

پیش از هر چیز ابتدا باید ببینیم نیرو چیست. نیرو همان برهم‌کنش بین دو جسم است. این برهم‌کنش می‌تواند در اثر تماس دو جسم با هم ایجاد شود (نیروهای تماسی) یا اینکه دو جسم در فاصله‌ای از هم قرار داشته باشند و بدون هیچ تماسی با هم برهم‌کنش داشته باشند (نیروهای غیرتماسی). طبق قواعد نیوتن تا زمانی که دو جسم باهم برهم‌کنش داشته باشند، به هم نیرو وارد می‌کنند. اگر تمایل دارید در سطوح پایه با مفهوم نیرو بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزشی علوم نهم فرادرس که لینک آن در ادامه قرار داده شده است رامشاهده کنید.

دو شخص با لباس سبز در هال هل دادن یک جعبه خاکستری هستند.
یک نمونه نیروی تماسی

برای مثال «نیروی اصطکاک» (Frictional Force)، «نیروی عمودی سطح» (Normal Force)، «نیروی مقاومت هوا» (Air Resistance Force) و هر نیرویی که جسمی از طریق تماس به جسم دیگر وارد می‌کند، شامل نیروهای تماسی می‌شود. اما نیروهایی مانند «نیروی گرانش» (Gravitational Force)، «نیروی الکتریکی» (Electric Force)، «نیروی مغناطیسی» (Magnetic Force) و «نیروی الکترومغناطیسی»‌ (Electromagnetic Force) نیروهای غیرتماسی‌اند. بنابراین دو جسم می‌توانند در شرایطی که حتی در فاصله‌ مشخصی از هم قرار دارند، باز هم با یکدیگر برهم‌کنش داشته باشند.

الکتریسیته بین موهای گربه و بادکنک قرمز
یک نمونه نیروی غیرتماسی

نیرو یک کمیت فیزیکی برداری است. یعنی دارای اندازه و جهت است و این مسئله در قانون سوم نیوتن کاملا اثر خود را نشان می‌دهد. خواهیم دید که فرمول قانون سوم دارای دو بخش است که یک بخش مربوط به اندازه نیروهای عمل و عکس‌العمل است و بخش دیگر رابطه برداری این دو نیرو را نشان می‌دهد. می‌دانیم در حالت کلی نیرو را با F نشان می‌دهیم و واحد اندازه‌گیری آن در سیستم بین‌المللی واحدها نیوتن (N) است.

حالا اگر بخواهیم مفهوم قانون سوم نیوتن را در قالب یک فرمول ریاضی خلاصه کنیم، ابتدا لازم است دو جسمی که موضوع قانون سوم هستند را در نظر بگیریم. فرض کنید مطابق شکل زیر جسم ۱ به جسم ۲ نیروی F۱۲ را به‌عنوان نیروی عمل و جسم ۲ به جسم ۱ نیروی F۲۱ را به‌عنوان نیروی عکس‌العمل وارد می‌کند. فرمول قانون سوم نیوتن برای این سیستم به شکل زیر است:

دو مربع سبز و صورتی به هم نیرو وارد می‌کنند.
نیروهای عمل و عکس‌العمل بین دو جسم ۱ و ۲

$$begin{cases}vec{F_{12}} =-vec{F_{21}} \ \{F_{12}} =F_{21} end{cases}$$

نکته مهم در مورد فرمول قانون سوم نیوتن این است که این دو نیرو، نیروهایی هستند که دو جسم مختلف به یکدیگر وارد می‌کنند. این دو نیرو هر دو به یک جسم وارد نمی‌شوند. پس اینکه بگوییم چون این دو نیرو با هم برابراند و در خلاف جهت هم، پس یکدیگر را خنثی می‌کنند، اشتباه است.

یادگیری قانون سوم نیوتن با فرادرس

پیش از اینکه کاربردهای قانون سوم در زندگی روزمره و اطراف خود را بررسی کنیم، چنانچه دانش‌آموز هستید و قصد دارید با مفاهیم قوانین نیوتن و کاربردهای آن در کنار سایر مباحث فیزیک مکانیک بیشتر آشنا شوید، مشاهده فیلم‌های آموزشی فرادرس به ترتیب زیر می‌تواند به شما کمک کند:

عنوان یک مجموعه آموزشی در تصویر دیده می‌شود.
  1. فیلم آموزش علوم پایه نهم فرادرس
  2. فیلم آموزش فیزیک پایه دوازدهم فرادرس
  3. فیلم آموزش فیزیک پایه دوازدهم مرور و حل تمرین فرادرس
  4. فیلم آموزش فیزیک پایه دوازدهم حل تست کنکور فرادرس

مثال قانون سوم نیوتن

تا اینجا یاد گرفتیم که قانون سوم نیوتن چیست و فرمول آن به چه صورت است. در این بخش می‌خواهیم ببینیم آثار این قانون در زندگی روزمره ما چگونه است. برای نمونه یکی از مهم‌ترین کاربردهای قانون سوم نیوتن این است که مباحث آئرودینامیکی بر پایه این قانون بنا شده‌اند و یک خلبان آگاه لازم است بداند قانون سوم نیوتن چگونه در پرواز هواپیما موثر است.

مثال اول قانون سوم نیوتن – ایرفویل

سطح مقطع بال هواپیما «ایرفویل» (Airfoil) نامیده می‌شود. قانون سوم نیوتن کمک می‌کند تا بتوانیم چگونگی بالا رفتن ایرفویل هواپیما را متوجه شویم. طبق شکل زیر یک ایرفویل را در آسمان در نظر بگیرید. ایرفویل نیرویی به هوای اطراف خود به سمت پایین وارد می‌کند. در مقابل، هوا به ایرفویل نیرویی به سمت بالا وارد می‌کند. می‌دانیم اندازه این دو نیرو باهم برابر است ولی در خلاف جهت هستند.

بال نارنجی رنگ هواپیما در جریان هوا
فلش قرمزرنگ: نیروی واردشده ایرفویل به هوا – فلش آبی‌زنگ: نیروی وارد شده توسط هوا به ایرفویل

در مبحث آئرودینامیک، این نیروها نیروی «انحراف» (Deflection) نامیده می‌شوند. چنین سازوکاری باعث می‌شود تا با پایین رفتن هوا، به ایرفول نیرویی به سمت بالا به نام نیروی لیفت (Lift) وارد شود و بالا برود.

مثال دوم قانون سوم نیوتن – حرکت ماهی‌

اگر بخواهیم در مورد «نیروی محرکه‌ای» (Driving Force) که باعث حرکت ماهی‌ها در آب می‌شود، اطلاعاتی داشته باشیم، لازم است نحوه عمل کردن قانون سوم نیوتن روی حرکت ماهی را بررسی کنیم. یک ماهی برای حرکت خود در آب از باله‌های خود استفاده می‌کند تا آب را به سمت عقب هل دهد. اما اگر فقط چنین نیرویی وجود داشت، این نیرو باعث می‌شد که آب شتاب پیدا کند. از آن‌جایی که طبق قانون سوم می‌دانیم نیروها از برهم‌کنش‌های متقابل ناشی می‌شوند، پس باید آب هم نیرویی به سمت جلو به ماهی وارد کند. این نیرو در حقیقت نیروی پیشران و محرک حرکت ماهی در آب است.

مثال سوم قانون سوم نیوتن – کشیدن طناب

در تصویر زیر، شخص ابتدا در حال کشیدن طنابی است که به دیواری متصل شده است. در حالت دوم، شخص طنابی را می‌کشد که دور یک فیل پیچیده شده است. می‌خواهیم بررسی کنیم در کدام حالت به شخص نیروی بیشتری وارد می‌شود.

در بالای شکل، شخصی طناب وصل شده به دیوار را می‌کشد و در پایین طناب وصل شده به یک فیل

در شکل اندازه نیرو توسط نیروسنج متصل به طناب نشان داده شده است. این نیرو برای هر دو حالت برابر است با ‎۱۰۰ N. بنابراین در هر دو حالت نیرویی که شخص به طناب وارد می‌کند، برابر است. نیرویی که شخص به طناب وارد می‌کند طبق قانون سوم با نیرویی که طناب به شخص وارد می‌کند، برابر است. پس در هر دو حالت نیروی وارد بر شخص ‎۱۰۰ N است.

مثال چهارم قانون سوم نیوتن – سفر در فضا

تا سال‌ها تصور بر این بود که سفر در فضا غیرممکن است. چون طبق قانون سوم نیوتن و با توجه به مثال‌هایی که تا اینجا توضیح دادیم، انتظار داریم موشک هم هوا را به عقب هل دهد تا در مقابل، نیرو محرکه لازم برای حرکت به سمت جلو و شتاب گرفتن را داشته باشد. اما می‌دانیم در فضا هوایی وجود ندارد.

پرتاب موشک به فضا

اما واقعیت این است که موشک می‌تواند با استفاده از سوخت مناسب و فشار گازهای خروجی در جهت مخالف، در فضا شتاب بگیرد. با خروج این گازها از انتهای موشک و نیرویی که موشک به گازها وارد می‌کند، گازها به موشک نیروی محرکه‌ای به سمت بالا وارد می‌کنند و در نتیجه پرتاب موشک به فضا بر اساس قانون سوم نیوتن انجام می‌شود.

مثال پنجم قانون سوم نیوتن – موتور جت

یکی دیگر از سیستم‌های مهمی که بر اساس قانون سوم نیوتن و شبیه موشک بالا کار می‌کند، «موتور جت» (Jet Engine) هواپیما است. موتور جت از طریق سازوکار نیروهای عمل و عکس‌العمل نیرویی به نام نیروی «تراست یا رانش» (Thrust)‌ را معرفی می‌کند، به این صورت که ابتدا داخل موتور، گازهای داغی که به سمت بیرون از موتور خارج می‌شوند، تولید می‌شود.

تصویری از داخل یک موتور جت
با خروج گاز از انتها، موتور جت به سمت جلو شتاب می‌گیرد.

به این ترتیب نیروی موتور به گازها، نیروی عمل در این سیستم است. در مقابل، نیروی گازها به موتور نیروی عکس‌العمل در این سیستم است که در خلاف جهت وارد می‌شود. هر دوی این نیروها، نیروی تراست محسوب می‌شوند. بنابراین خارج شدن گازها یا نیروی تراست به سمت عقب، باعث می‌شود موتور جت به سمت جلو حرکت کند.

مثال ششم قانون سوم نیوتن – پرواز پرنده

اگر پرواز یک پرنده در آسمان را در نظر بگیریم، پرنده با حرکت دادن بال‌های خود هوا را به سمت پایین هدایت می‌کند. طبق قانون سوم نیوتن می‌دانیم نیروها از برهم‌کنش‌های متقابل ناشی می‌شوند، پس انتظار داریم هوا هم نیرویی به سمت بالا به بال پرنده وارد کند. این دو نیرو اندازه برابری دارند. اما جهت نیروی وارد بر هوا به سمت پایین و جهت نیروی وارد بر پرنده به بالا است. در نتیجه این نیرو باعث حرکت پرنده به سمت آسمان خواهد شد. بنابراین پرواز پرنده در آسمان بر اساس قانون عمل و عکس‌العمل انجام می‌شود.

مثال هفتم قانون سوم نیوتن – راندن قایق

اگر در قایقی باشید و بخواهید آن را به حرکت درآورید، به وسیله‌ای به نام پارو نیاز دارید. پارو به شما کمک می‌کند تا با حرکت دادن آن در جهت مخالف درون آب، قایق را به جهتی که مدنظرتان است برانید. طبق قانون سوم نیوتن، نیروی پارو به آب نیروی کنش و نیروی آب به قایق، نیروی واکنش است. به این ترتیب به کمک قانون سوم نیوتن موفق شده‌اید قایق را در آب برانید.

شخصی در حال راندن یک قایق با پارو است.
نیروهای عمل و عکس‌العمل بین پارو و آب

مثال هشتم قانون سوم نیوتن –  حرکت بالن

حرکت بالن به سمت آسمان زمانی اتفاق خواهد افتاد که هوای داخل آن خارج شود. در واقع با خالی شدن بالنی که پر از هوا است، نیروی بالن به هوا نیروی کنش و به سمت پایین است. این نیرو با نیرویی که هوا به بالن وارد می‌کند برابر است اما در جهت مخالف آن است. پس بالن بالا می‌رود.

از انتهای یک بالن رنگارنگ هوا خارج می‌شود.

مثال نهم قانون سوم نیوتن –  قانون کولن

دو بار الکتریکی نقطه‌ای را در نظر بگیرید که در فاصله مشخصی از هم قرار دارند. نیروی بین این دو بار نیروی الکتریکی نامیده می‌شود که در بخش‌های قبلی گفتیم جز نیروهای غیرتماسی است. در الکتریسیته، برای محاسبه نیرویی که این دو بار متقابلا به هم وارد می‌کنند از «قانون کولن» (Coulomb’s Law) استفاده می‌شود. طبق قانون کولن اندازه این دو نیرو با هم برابر است و بسته به نوع بار الکتریکی می‌تواند نیروی جاذبه یا دافعه باشد. چون همیشه این دو نیرو در دو جهت مخالف هم هستند، پس برای قانون کولن قانون سوم نیوتن همواره برقرار است.

چهار دایره با رنگ‌ها و علامت‌های مختلف به هم نیروهایی وارد می‌کنند.
نیروهای عمل و عکس العمل بین دو بار الکتریکی نقطه‌ای

سایر قوانین نیوتن

می‌دانیم که قوانین نیوتن شامل سه قانون هستند. در ادامه می‌خواهیم جهت مرور و بررسی تفاوت قانون سوم با سایر قوانین نیوتن، اشاره مختصری به دو قانون اول داشته باشیم. اگر تمایل دارید اطلاعات کامل‌تری در مورد دو قانون اول نیوتن داشته باشید، می‌توانید از مطالب قبلی مجله فرادرس مانند مطلب «قانون اول نیوتن چیست» و «قانون دوم نیوتن چیست» استفاده کنید.

قانون اول نیوتن

قانون اول نیوتن بیان می‌کند یک جسم یا همیشه ساکن می‌ماند و یا به حرکت خود با سرعت ثابت در یک مسیر مستقیم ادامه می‌دهد مگر اینکه نیرویی به آن وارد شود. در واقع این قانون به بررسی وضعیت حرکتی جسم در شرایطی که مجموع نیروهای وارد بر آن صفر است، می‌پردازد. اگر بخواهیم فرمولی برای این قانون در نظر بگیریم، به شکل زیر خواهد بود:

$$sum vec{F} = 0$$

در این رابطه F نشان‌دهنده نیرو و علامت Σ بیان‌گر مجموع است. بنابراین با صفر شدن برآیند نیروهای وارد بر جسم، اگر جسم ساکن است، ساکن می‌ماند و اگر در حال حرکت با سرعت ثابت است، به حرکت خود با همان وضعیت ادامه خواهد داد. از آن‌جایی که موضوع قانون اول نیوتن حفظ وضعیت حرکتی جسم است، به آن «قانون اینرسی» (Law of Inertia) هم گفته می‌شود.

طرحی از اتوبوس در حال ترمزی که چند نفر در آن قرار دارند.
اینرسی در اتوبوس در حال حرکت

در شکل بالا اتوبوسی را مشاهده می‌کنید که با سرعت ثابتی در حال حرکت بوده است. پس از اینکه اتوبوس ناگهان ترمز می‌کند، نیروی ترمز به مسافرین وارد می‌شود و به آن‌ها شتابی در خلاف جهت حرکت اولیه اتوبوس می‌دهد. اما پیش از اینکه مسافرین به عقب حرکت کنند، ابتدا رو به جلو پرتاب می‌شوند. علت آن اینرسی است. در واقع آن‌ها تمایل به حفظ وضعیت حرکت قبلی به‌صورت حرکت رو به جلو را دارند. بنابراین با ترمز گرفتن اتوبوس، مسافرین ابتدا به علت اینرسی به جلو پرتاب می‌شوند و سپس به عقب در جهت شتابی که گرفته‌اند، بر‌می‌گردند.

قانون دوم نیوتن

قانون دوم نیوتن وضعیت حرکتی جسم را در شرایطی بررسی می‌کند که دیگر مجموع نیروهای وارد بر جسم صفر نیست. در این حالت حرکت جسم بر اثر نیروهایی که به آن وارد می‌شود، شتاب‌دار خواهد بود. شتابی که جسم در این شرایط به‌دست می‌آورد با جرم آن نسبت معکوس دارد و رابطه بین این دو کمیت در قالب فرمول معروف قانون دوم نیوتن به شکل زیر است:

$$sum vec{F} = m vec{a}$$

همان‌طور که می‌دانید در این فرمول F نشان‌دهنده نیرو بر حسب نیوتن (N) است، m جرم جسم بر حسب کیلوگرم (kg) و a بر حسب m/s2 شتابی است که جسم بر اثر نیرویی که به آن وارد شده است، به دست می‌آورد. در شکل زیر می‌توانید ارتباط بین جرم جسم و نیروی لازم برای به حرکت در آوردن آن را به‌خوبی متوجه شوید. هر چه جرم جسم بیشتر باشد، طبق قانون دوم نیوتن به نیروی بیشتری برای جابجایی آن نیاز داریم و در نتیجه شتابی که خواهد داشت، کمتر است.

در تصویر دو شخص در حال هل دادن دو جسم دایره ای هستند.
هر چه جرم جسم بیشتر باشد، طبق قانون دوم نیوتن برای حرکت دادن آن به نیروی بیشتری نیاز داریم.

مثال ترکیب قوانین نیوتن

در حل مسائل دینامیکی اغلب به‌ نظر می‌رسد با قانون دوم نیوتن مواجه هستیم و از فرمول آن استفاده می‌کنیم. اما واقعیت این است که باید به مفاهیم قانون اول و سوم نیز کاملا مسلط باشیم تا بتوانیم مسائل را درک کنیم. در قالب چند مثال نشان می‌دهیم که چگونه سه قانون نیوتن در تحلیل و تفسیر مسائل دینامیکی کاربرد دارند.

مثال قانون اول و سوم نیوتن

اگر ماشینی در وسط طنابی قرار گرفته باشد که از دو طرف به یک فیل قرمز و یک فیل آبی رنگ وصل است، حداقل پنج جفت نیروی عمل-عکس‌العمل را مشخص کنید:

پاسخ

طبق قانون سوم نیوتن، نیروها همیشه به صورت جفت ظاهر می شوند. برای درک بهتر نیروهای اطراف لازم است ابتدا دو جسمی را که با هم در حال برهم‌کنش کردن هستند را پیدا کنیم و سپس جهت نیروهایی که به یکدیگر وارد می‌کنند، را مشخص کنیم.

  1. از فیل قرمز شروع می‌کنیم. با توجه به اینکه فیل در حال کشیده شدن با طناب است، برای حفظ تعادل خود نیرویی را توسط پاهایش به زمین به سمت پایین وارد می‌کند. از قانون سوم نتیجه می‌گیریم که زمین هم متقابلا نیرویی به سمت بالا به پاهای فیل اعمال خواهد کرد. پس جفت اول، فیل قرمز و زمین است.
  2. در سمت راست، طناب در حال کشیدن فیل قرمز است. پس طناب به فیل نیرویی به سمت چپ وارد می‌کند. طبق قانون سوم، باید فیل هم نیرویی به سمت راست به طناب وارد کند. زوج دوم، فیل قرمز و طناب است.
  3. حالا اگر ماشین را در نظر بگیریم، از هر دو طرف توسط طناب کشیده می‌شود. از سمت راست نیروی طناب به ماشین باعث می‌شود نیروی عکس‌العمل ماشین به طناب را داشته باشیم. همین‌طور از سمت چپ هم، نیروی طناب به ماشین آن را به سمت چپ می‌کشد. در مقابل، نیروی ماشین به طناب به سمت راست نیروی واکنش است. زوج سوم، ماشین و طناب هستند.
  4. نیروی طناب از سمت راست فیل آبی را می‌کشد و فیل آبی نیرویی برابر و در خلاف جهت به طناب وارد می‌کند. پس زوج چهارم، فیل آبی و طناب است.
  5. فیل آبی در حال کشیده شدن به سمت راست است و برای حفظ تعادل خود، توسط پاها نیرویی به زمین وارد می‌کند تا باعث شود اصطکاک بین پاها با زمین زیاد شود و ساکن بماند. از طرفی، نیروی زمین به پاهادر مقابل باعث می‌شود قانون سوم نیوتن برقرار بماند. پس زوج آخر، فیل آبی و زمین است.

همچنین در مورد اثر قانون اول نیوتن در این مثال می‌توانیم صحبت کنیم، چون کل مجموعه در شکل ثابت است و حرکتی ندارد. بنابراین مجموع نیروهای وارد شده به هر کدام از اجزا صفر است. برای مثال اگر ماشین را در نظر بگیریم، نیرویی که طناب از دو طرف به ماشین وارد می‌کند با هم برابر است. در مورد فیل‌ها، تا زمانی که نیروی طناب با نیروی اصطکاک بین زمین و فیل برابر باشد، فیل‌ها در تعادل و بدون حرکت باقی می‌مانند.

مثال اول قانون دوم و سوم نیوتن

کلیه نیروهای وارد بر یک کتاب روی میز را بررسی کنید:

پاسخ

یکی از نیروهایی که در نظر می‌گیریم نیروی عمودی سطح (N) است که از طرف میز به کتاب وارد می‌شود. این نیرو برای سیستم کتاب و میز، نیروی عمل محسوب می‌شود که عکس‌العمل آن نیرویی است که کتاب بر میز وارد می‌کند. اما در این سوال تنها نیروهای وارد بر کتاب خواسته شده است. بنابراین نیروی عکس‌العمل را در نظر نمی‌گیریم، چون بر میز وارد می‌شود.

کتابی روی یک میز است و نیروهای وارد بر آن نشان داده شده است.

نیروهای وارد بر یک کتاب روی میز

این توضیح برای نیروی وزن (W)‌ نیز برقرار است. نیروی وزن نیروی عملی است که زمین به کتاب وارد می‌کند. عکس‌العمل آن نیرویی است که کتاب به زمین وارد می‌کند و در این سوال با این نیرو هم کاری نداریم. پس دو نیرو به کتاب روی میز وارد می‌شود که هر دوی این نیروها خودشان جزئی از سیستم‌ نیروهای عمل و عکس‌العمل هستند. بنابراین برای شناسایی نیروهای وارد بر کتاب لازم بود با قانون سوم کاملا آشنا باشیم.

همچنین طبق سوال، کتاب روی میز ساکن است و در صورت سوال نیز راجع‌به حرکت آن یا نیروی احتمالی دیگری صحبتی نشده است. پس باید مجموع نیروهای وارد بر آن طبق قانون اول نیوتن صفر باشد تا کتاب روی میز ساکن بماند. بنابراین برای برقراری فرمول قانون اول لازم است نیروی وزن با عمودی سطح برابر باشد:

$$sum vec{F} =0$$

$$ N-W=0 Rightarrow N=W$$

مثال دوم قانون دوم و سوم نیوتن

هنگامی که تفنگی را شلیک می‌کنید، به سمت عقب کشیده می‌شوید. این عقب رفتن یا به اصطلاح «پس‌زدن» (Recoil) در نتیجه تاثیر جفت نیروهای عمل و عکس‌العمل است. در واقع انفجار پودر داخل تفنگ، گازهای داغی را ایجاد می‌کند که به سمت بیرون حرکت می‌کنند و به تفنگ اجازه می‌دهند که به گلوله نیرویی به سمت جلو وارد کند. در مقابل، طبق قانون سوم نیوتن می‌دانیم که باید گلوله هم نیرویی به تفنگ به سمت عقب وارد کند. همین نیرو باعث پس‌زده شدن تفنگ خواهد شد و شما آن را حس می‌کنید. آیا شتاب پس‌زده شدن تفنگ با شتاب گلوله برابر است؟

شلیک گلوله از تفنگ
نیروهای عمل و عکس‌العمل بین گلوله و تفنگ

پاسخ

طبق قانون سوم نیوتن باید اندازه نیرویی که گلوله به تفنگ وارد می‌کند با اندازه نیرویی که تفنگ به گلوله وارد کرده است، برابر باشد. پس انتظار داریم دو نیروی برابر شتاب مساوی هم ایجاد کنند. اما طبق قانون دوم نیوتن، شتاب علاوه بر نیرو، به جرم جسم هم بستگی دارد. پس برای پاسخ به چنین سوالی، تنها دانستن مفهوم قانون سوم نیوتن کافی نیست. رابطه شتاب و جرم معکوس است، بنابراین چون جرم گلوله از جرم تفنگ کمتر است، پس شتاب گلوله از شتاب تفنگ بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر، شتاب پس‌زده شدن تفنگ از شتاب گلوله کمتر است.

به‌دست آوردن فرمول قانون سوم نیوتن

در این قسمت می‌خواهیم نحوه استخراج فرمول قانون سوم نیوتن را با استفاده از قانون دوم نیوتن، توضیح دهیم. یک سیستم ایزوله شده که هیچ نیروی خارجی به اجزای آن وارد نمی‌شود را در نظر بگیرید. دو جسم A و B که به‌طور متقابل در حال برهم‌کنش با هم هستند، در این سیستم قرار دارند، به گونه‌ای که نیرویی که جسم A به جسم B وارد می‌کند برابر با FAB و نیرویی که جسم B به A وارد می‌کند، FBA است.

مربع سبز رنگ A و مستطیل نارنجی B به هم نیروهایی به‌طور متقابل وارد می‌کنند.
نیروهای کنش-واکنش بین دو جسم A و B

با توجه به وجود این دو نیرو در سیستم، انتظار داریم برای هر کدام از این دو نیرو بتوانیم شکل تکانه‌ای قانون دوم نیوتن را بنویسیم. فرمول قانون دوم نیوتن بر حسب تکانه سیستم به صورت زیر است:

$$vec{F}=frac{dvec{p}}{dt}$$

با استفاده از این فرمول برای هر کدام از این دو نیرو، داریم:

$$vec{F}_{BA}=frac{dvec{p}_1}{dt}$$

$$vec{F}_{AB}=frac{dvec{p}_2}{dt}$$

اگر این فرم از این دو نیرو را با هم جمع کنیم:

$$vec{F}_{AB}+ vec{F}_{BA}=frac{dvec{p}_2}{dt}+frac{dvec{p}_1}{dt}=frac{d(vec{p}_2+vec{p}_1)}{dt}$$

چون در ابتدا فرض کرده بودیم که هیچ نیروی خارجی به سیستم وارد نمی‌شود، پس باید تغییرات مجموع تکانه دو جسم با زمان برابر با صفر شود. این تعریف قانون دوم نیوتن یا همان قانون پایستگی تکانه در سیستم است. پس حاصل عبارت بالا به این صورت است:

$$vec{F}_{AB}+ vec{F}_{BA}=frac{d(vec{p}_2+vec{p}_1)}{dt}=0$$

$$Rightarrow vec{F}_{AB}+ vec{F}_{BA}=0 Rightarrow vec{F}_{AB}=- vec{F}_{BA} $$

بنابراین فرمول قانون سوم نیوتن با استفاده از قانون دوم نیوتن به‌دست آمد.

تکمیل یادگیری قوانین نیوتن با فرادرس

اگر علاقه‌مندید مباحث فیزیک مکانیک و مفاهیم کاربردی قوانین نیوتن را در سطوح دانشگاهی دنبال کنید، مسیر یادگیری زیر را با فیلم‌های آموزشی فرادرس می‌توانید دنبال کنید:

عنوان یک مجموعه آموزشی در تصویر نوشته شده لست.
  1. فیلم آموزش رایگان بردارها در فیزیک فرادرس
  2. فیلم آموزش فیزیک پایه ۱ فرادرس
  3. فیلم آموزش حل مساله فیزیک پایه ۱ فرادرس
  4. فیلم آموزش حل مساله فیزیک ۱ دانشگاهی فرادرس
  5. فیلم آموزش مرور و حل تست فیزیک پایه ۱ فرادرس

آزمون قانون سوم نیوتن

در انتهای این مطلب آزمونی را جهت بررسی میزان یادگیری شما تهیه کرد‌ه‌ایم که با پاسخ به سوالات آن می‌توانید دانش خود را بیازمایید. در انتهای آزمون با کلیک کردن روی قسمت «دریافت نتیجه آزمون»، می‌توانید نمره نهایی خود را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از طریق بخش «شرح پاسخ»، جواب تشریحی برای هر سوال را ببینید.

کدام گزینه در مورد قانون سوم نیوتن صحیح است؟

نیروهای کنش و واکنش در یک جهت عمل می‌کنند.

نیروهای کنش و واکنش همیشه برابر و در خلاف جهت هم هستند.

نیروهای کنش و واکنش همیشه بر هم عمود هستند.

نیروهای کنش و واکنش از نظر برداری باهم برابر هستند.

گزینه دوم درست است. در گزینه یک گفته شده این دو نیرو هم‌جهت‌اند، در حالی که طبق قانون سوم این دو نیرو جهتی مخالف هم دارند. همچنین این دو نیرو بر هم عمود نیستند.

در گزینه آخر نیز بیان شده است که این دو نیرو از نظر برداری با هم برابر‌اند و این اشتباه است. چون وقتی دو بردار برابراند که هم اندازه و هم جهت یکسانی داشته باشند. در حالی که جهت این دو نیرو فرق دارد.

کدام گزینه اشتباه نیست؟

نیرو نتیجه برهم‌کنش‌ متقابل بین اجسام است.

نیروهای عمل و عکس‌العمل با هم برابر و در خلاف جهت هم هستند، پس نیروی برآیند وارد بر جسم صفر است.

اگر مجموع نیروهای وارد بر جسمی صفر شود، نیروهای عمل و عکس‌العمل با هم برابر خواهند شد.

اگر جسم ۱ به جسم ۲ نیروی F را وارد کند، جسم ۲ به جسم ۱ نیروی ۲F را وارد خواهد کرد.

تنها گزینه درست، گزینه اول است. در گزینه دوم بخش اول جمله درست است، اما دو نیروی عمل و عکس‌العمل را نمی‌توان برای برآیندگیری در نظر گرفت. نیروی برآیند مجموع برداری تمام نیروهایی است که بر یک جسم وارد می‌شود، در حالی که نیروهای کنش-واکنش هر کدام به یک جسم مختلف وارد می‌شوند.

در مورد گزینه سوم هم می‌دانیم همیشه نیروهای عمل و عکس‌العمل با هم برابر هستند و برای این برابری، هیچ شرطی در قانون سوم وجود ندارد. در گزینه چهارم نیز تعریف قانون سوم بیان شده است، اما اشتباه در اندازه نیروی واکنش است که باید برابر با F باشد نه دو برابر آن.

کدام گزینه بیان‌گر نیروهای عمل و عکس العملی که از نوع نیروهای غیرتماسی محسوب می‌شوند، نیست؟

نیروی جاذبه زمین به توپی وارد می‌شود. توپ هم متقابلا نیرویی برابر و در خلاف جهت به زمین وارد می‌کند.

دو بار الکتریکی نقطه‌ای با بار منفی در فاصله مشخصی از هم یکدیگر را دفع می‌کنند.

شخصی در حال کشیدن یک طناب است. طناب نیرویی برابر و در خلاف جهت به شخص وارد می‌کند.

نیروهای عمل و عکس‌العمل همیشه تماسی هستند.

گزینه آخر، گزینه درست است. در گزینه اول نیروی جاذبه زمین را داریم که یک نیروی غیرتماسی است و قانون سوم نیوتن بین زمین و توپ به‌درستی بیان شده است. در گزینه دوم نیروی الکتریکی بین دو بار نقطه ای را داریم که این نیرو هم غیرتماسی است. همان‌طور که در بخش مثال‌ها گفتیم، نیروها در قانون کولن مصداق قانون سوم نیوتن هستند.

در مورد گزینه سوم نیرویی که شخص به طناب وارد می‌کند، یک نیروی تماسی است. با اینکه در این گزینه قانون سوم نیوتن به درستی بیان شده است اما چون در سوال نیروهای غیرتماسی مد‌نظر هستند، پس پاسخ این تست گزینه آخر است.

فرض کنید شما و دوست‌تان در حال کشیدن یک طناب در دو جهت مختلف هستید. اگر نیرویی که شما با دستان خود به طناب وارد می‌کنید را نیروی عمل در نظر بگیریم، کدام گزینه نیروی عکس‌العمل این نیرو محسوب می‌شود؟

نیرویی که دوست‌تان به طناب وارد می‌کند و آن را در جهت مخالف می‌کشد.

نیرویی که طناب به دست دوست شما وارد می‌کند.

نیرویی که طناب به دست شما در جهت مخالف وارد می‌کند.

نیروی اصطکاک بین زمین و کفش‌های شما

پاسخ صحیح گزینه سوم است. در صورت سوال از جفت نیروهای عمل و عکس‌العمل به یک مورد اشاره شده است و نیروی دوم مجهول سوال است. طبق قانون سوم نیوتن، نیروهای عمل و عکس‌العمل بین دو جسم مشابه رد و بدل می‌شوند. پس اگر نیروی عمل، نیرویی بین دستان شما و طناب است، نیروی عکس‌العمل هم باید بین دستان شما و طناب باشد.

گزینه اول و دوم نیروی بین دستان دوست شما و طناب را بیان کرده است که در حقیقت جفت نیروی عمل و عکس‌العمل دیگری هستند. گزینه آخر جفت نیروی بین زمین و کفش شما است. تنها گزینه سوم نیرویی را بیان می‌کند که بین دستان شما و طناب است و نیروی عکس‌العمل برای عمل گفته شده در صورت سوال، محسوب می‌شود.

فضانوردی را فرض کنید که به هر علتی به آهستگی در حال رانده شدن یا دور شدن از ایستگاه فضایی است، کدام گزینه به فضانورد کمک می‌کند تا به ایستگاه بازگردد؟

جسمی به جرم ‎۵ kg را در همان جهتی که در حال حرکت است، پرتاب کند.

جسمی به جرم ‎۵ kg را در خلاف جهتی که در حال حرکت است، پرتاب کند.

هر دو گزینه یک و دو صحیح است.

امکان بازگشت وجود ندارد.

گزینه صحیح گزینه اول است. فرض کنید رانده شدن فضانورد در جهت مثبت محور x‌ها است. اگر فضانورد جسمی را در این جهت پرتاب کند، نیروی کنش نیروی فضانورد به جسم در جهت مثبت محور x است. پس طبق قانون سوم، نیروی واکنش برای این کنش، نیرویی مساوی با آن اما در جهت منفی محور x خواهد شد.

در واقع نیروی واکنش نیرویی می‌شود که جسم به فضانورد وارد می‌کند و او را به سمت ایستگاه بازمی‌گرداند. پس برای بازگشت به سمت ایستگاه، لازم است فضانورد جسم را در جهت حرکت خودش پرتاب کند. لذا گزینه دو اشتباه است.

کدام گزینه صحیح نیست؟

اگر کامیونی ماشین کوچکی را با نیروی مشخصی هل دهد، ماشین هم نیرویی مساوی و در خلاف جهت به کامیون وارد می‌کند.

اگر کامیونی ماشین کوچکی را با نیروی مشخصی هل دهد، ماشین هم نیرویی مساوی و در خلاف جهت به کامیون وارد می‌کند و باعث حرکت آن می‌شود.

هر دو گزینه یک و دو اشتباه هستند.

هر دو گزینه یک و دو درست هستند.

گزینه دوم، گزینه اشتباه است. کامیون و ماشین دو جسم در حال برهم‌کنش‌اند که بین آن‌ها جفت نیروی عمل و عکس‌العمل وجود دارد. این دو نیرو با هم برابراند ولی در خلاف جهت هم هستند. طبق قانون دوم نیوتن ($$F = m a$$)، نیرو با جرم جسم رابطه مستقیم و با شتاب آن رابطه معکوس دارد. فرض کنید اندازه نیروی عمل و نیروی عکس‌العمل برابر با F باشد.

اگر جرم ماشین کوچک $$m_1$$ باشد، شتابی که بر اثر دریافت نیروی عمل از کامیون خواهد داشت برابر است با $$a_1 = frac{F}{m_1}$$. از طرفی اگر جرم کامیون $$m_2$$ باشد، شتابی که بر اثر دریافت نیروی عکس‌العمل از ماشین خواهد داشت برابر است با $$a_2 = frac{F}{m_2}$$.

چون جرم ماشین نسبت به کامیون خیلی خیلی کمتر است، بنابراین در شرایط دریافت نیروی برابر، شتاب بیشتری می‌گیرد. در نتیجه نیروی کامیون باعث حرکت ماشین می‌شود. ولی کامیون خیلی سنگین‌تر از ماشین است، طوری که با یکسان بودن نیرو عملا شتاب کامیون مقدار خیلی خیلی کمی خواهد شد. پس کامیون در واقع حرکتی ندارد.

اسبی را در نظر بگیرید که به یک گاری بار بسته شده است و آن را به جلو می‌کشد. طبق قانون سوم نیوتن، انتظار داریم متقابلا گاری بار هم به اسب نیرو وارد کند. کدام گزینه درست است؟

گاری به اسب نیرویی مساوی وارد می‌کند، در نتیجه دو نیرو یکدیگر را خنثی می‌کنند و امکان ندارد اسب و گاری حرکتی داشته باشند.

نیرویی که اسب به گاری بار وارد می‌کند، خیلی بزرگ است. بنابراین بر نیرویی که گاری بر اسب وارد می‌کند غلبه کرده و در نهایت باعث می‌شود اسب و گاری هر دو به جلو حرکت کنند.

گاری هم به اسب نیرویی برابر و در خلاف جهت وارد می‌کند.

تمام گزینه ها درست هستند.

گزینه سوم صحیح است. گزینه یک به اینکه دو نیروی عمل و عکس‌العمل می‌توانند هم را خنثی کنند، اشاره کرده است. در متن گفتیم که این بیان کاملا اشتباه است. چون این دو نیرو به دو جسم مختلف وارد می‌شوند، پس نمی‌توانند هم را خنثی کنند.

در گزینه دوم هم بیان شده که اندازه نیروی عکس‌العمل از نیروی عمل بزرگ‌تر است. این بیان هم با قانون سوم نیوتن هم‌خوانی ندارد و اشتباه است.

آیا تفسیر زیر صحیح است؟

می‌دانیم نیروی جاذبه زمین به اندازه وزن‌مان در حال کشیدن ما به سمت پایین است. علت اینکه وقتی روی سطحی ایستاده‌ایم به سمت زمین شتاب نمی‌گیریم، این است که نیرویی برابر و در خلاف جهت جاذبه از سمت آن سطح به سمت بالا به ما وارد می‌شود. پس در واقع قانون سوم نیوتن باعث می‌شود به سمت زمین شتاب نگیریم.

با در نظر نگرفتن قانون اول درست است.

با در نظر گرفتن قانون اول درست است.

این تفسیر اشتباه است. نیروی جاذبه زمین (W) به ما وارد می‌شود. ما نیز به زمین نیرویی برابر با جاذبه وارد می‌کنیم. پس یک جفت نیروی عمل و عکس‌العمل بین ما و زمین وجود دارد. از طرفی وقتی که ما روی سطحی ایستاده‌ایم، ما و سطح هم نیروهایی برابر و در خلاف جهت، به هم وارد می‌کنیم. نیرویی که سطح به ما وارد می‌کند، همان نیروی عمودی سطح (N) است.

حالا اگر بخواهیم علت شتاب نگرفتن خودمان به سمت زمین را بررسی کنیم باید ببینیم چه نیروهایی فقط به ما وارد می‌شود. نیروی جاذبه از سمت زمین و نیروی عمودی سطح از سمت سطح، دو نیرویی هستند که به ما وارد می‌شوند. طبق قانون اول نیوتن چون ایستاده‌ایم و ساکن هستیم، پس باید مجموع نیروهای وارد برما صفر شود. یعنی N و W باید با هم برابر باشند. پس قسمت اول این توضیح درست است.

اما جمله آخر اشتباه است. این تفسیر در واقع برقراری قانون اول نیوتن و تا حد کمی قانون دوم نیوتن را بیان می‌کند. پس علت شتاب نگرفتن ما به سمت زمین، مربوط به برقراری قانون سوم نیست.

همه ما می‌توانیم با لمس کردن اجسام آن‌ها را حس کنیم. علت این پدیده به کدام قانون نیوتن مربوط است؟

قانون اول نیوتن

قانون دوم نیوتن

قانون سوم نیوتن

این پدیده با قانون‌های نیوتن ارتباطی ندارد.

گزینه سوم درست است. وقتی که جسمی را لمس می‌کنیم به آن نیرویی وارد می‌کنیم. جسم هم متقابلا به ما نیرویی وارد می‌کند و همین باعث می‌شود بتوانیم آن جسم را حس کنیم.

کودکی در حال راندن یک اسکوتر است. می‌دانیم که برای راندن اسکوتر لازم است پای خود را روی زمین به سمت عقب هل دهیم. این عقب دادن پا باعث می‌شود کودک شتابی برابر با $$8 frac{m}{s^2}$$ داشته باشد. اگر وزن کودک $$600 N$$ باشد، نیرویی که کودک به اسکوتر وارد کرده است، کدام گزینه است؟ (فرض کنید شتاب جاذبه زمین برابر با $$10 frac{m}{s^2}$$ است)

چون کودک می‌تواند با سرعت زیادی اسکوتر را حرکت دهد، پس نیرویی که کودک به اسکوتر وارد کرده است از ‎۴۸۰ N بیشتر است.

مقدار این نیرو را نمی‌توان محاسبه کرد. فقط می‌توانیم بگوییم مقدار این نیرو با نیرویی که اسکوتر به کودک وارد می‌کند، برابر است.

گزینه سوم درست است. کودک در اثر نیرویی که از اسکوتر دریافت کرده است، شتاب دارد. طبق قانون دوم نیوتن $$F = m a$$ است. پس اگر جرم کودک را بدانیم، با توجه به مقدار شتابی که در صورت سوال داریم می‌توانیم نیروی اسکوتر به کودک را محاسبه کنیم.

برای محاسبه جرم می توانیم از نیروی وزن که در صورت سوال داده شده است، استفاده کنیم. می‌دانیم برای وزن یا جاذبه زمین داریم:

$$ W=mg Rightarrow m=frac{W}{g}= frac{600}{10}= 60 kg$$

حالا با داشتن جرم، آن را در فرمول قانون دوم نیوتن قرار می‌دهیم:

$$F = m a= 60times 8=480 N$$

پس نیروی اسکوتر به کودک ‎۴۸۰ N به دست آمد. طبق قانون سوم، نیروی کودک به اسکوتر نیز همین مقدار و در جهت مخالف است. پس اطلاعات کافی برای محاسبه نیرو در این سوال وجود دارد و گزینه ۴ اشتباه است.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم که قانون سوم نیوتن بیان می‌کند هرگاه جسم اولی به جسم دومی نیرویی وارد کند، جسم دوم نیز به جسم اول نیرویی برابر ولی در خلاف جهت وارد می‌کند. ماهیت اصلی این قانون، بررسی برهم‌کنش بین دو جسم است. بنابراین در این قانون قدم اول، تشخیص دو جسمی است که در حال برهم‌کنش با هم هستند. سپس باید تعیین کنیم جهت نیرویی که یک جسم به دیگری وارد می‌کند، کدام است.

دو نیرویی که در قانون سوم بررسی می‌شوند، هرگز یکدیگر را خنثی نمی‌کنند. بنابراین در تعیین نیروهای برآیند وارد بر یک جسم یا تشخیص نحوه حرکت آن، باید در تحلیل مسئله و اینکه از کدام قانون نیوتن استفاده می‌کنیم، بسیار دقت شود.

source

توسط expressjs