بیشتر کسب و کارهای موفق به دنبال توسعه فعالیتهای خود از طریق افزایش عرضه محصول به بازار هدف خود یا گسترش شعب در موقعیتهای جغرافیایی مختلف هستند. فرایند تجزیه و تحلیل بازار برای بررسی میزان اثربخشی فعالیتهای انجام شده برای رشد سود نهایی کسب و کار است. انجام این کار نیاز به تحقیق و مطالعه در مورد جنبههای مختلف فعالیت اقتصادی و همچنین بازار فعلی محصول دارد. در این مطلب از مجله فرادرس ضمن یادگیری اینکه تجزیه و تحلیل بازار چیست، اهمیت و همچنین مراحل اصلی انجام آن مورد بررسی قرار میگیرند. از آنجا که دسترسی به دادهها و فرایند یادگیری از اصول اولیه آنالیز بازار دقیق است، در بخشی از مطلب منابع مربوط نیز برای علاقهمندان معرفی میشود.
تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
«تجزیه و تحلیل بازار» (Market Analysis)، فرایند بررسی عوامل مختلف و ارزیابی عمیق از بازار است تا به کمک آنها، مقبولیت یک محصول یا خدمت بررسی شود. این آنالیز شامل جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها برای درک اندازه بازار، پتانسیل رشد، مخاطبان هدف و چشم انداز رقابتی محصول است. برای آشنایی بیشتر با مراحل تجزیه و تحلیل بازار، پیشنهاد میکنیم فیلم آموزش محاسبه اندازه بازار برای استارتاپها در فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است:
با انجام تجزیه و تحلیل بازار میتوان موقعیت فعلی کسب و کار را بررسی کرد تا مشخص شود چالشها، چه تاثیری روی بازار جدید خواهند داشت. کمک به شناسایی فرصتها، تنظیم استراتژیهای موثر بازاریابی و گرفتن تصمیمهای آگاهانه بخشی از مزیتهای این کار هستند. در انجام این تحلیل، حداقل به سوالات زیر باید پاسخ داد.
- مشتری هدف کیست؟
- مشتریان از کجا، چرا و چگونه خرید میکنند؟
- اندازه بازار هدف چه میزان است؟
- مردم حاضر به پرداخت چه قیمتی برای خرید محصول هستند؟
- نقاط قوت و ضعف رقبا کدامند؟
لازم است توجه کنیم تجزیه و تحلیل بازار، تنها برای کسب و کارهای جدید انجام نمیگیرد، بلکه به دلیل ماهیت تغییر پذیر بازار در هر حوزه، کسب و کارهای قدیمی نیز از این ارزیابی برای تایید و اطمینان از عرضه محصول جدید دیگر به بازار یا نحوه روبرو شدن با چالشهای موجود استفاده میکنند.
شاخص های مهم برای انجام تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
تجزیه و تحلیل بازار شامل اطلاعاتی در مورد اهداف کسب و کار، صنعت، بازار هدف، عوامل خارجی تاثیرگذار بر آن است. هر ارزیابی بر این اساس برای پاسخ به سوالاتی خاص به شرح زیر مورد استفاده قرار میگیرد.
صنعت
در بخش صنعت، به پرسش های زیر پاسخ میدهیم.
- سهم کسب و کار از بازار چه اندازه است؟
- رقبای مستقیم کسب و کار چه کسانی هستند و سهم آنها از بازار چه اندازه است؟
- پیشبینی رشد کسب و کار در آینده چقدر است و چه دادههایی از این پیشبینی را در اختیار داریم؟
- کسب و کار در چرخه عمر کلی صنعت مورد فعالیت کجا قرار دارد؟
- کسب و کار مورد نظر در چه موقعیتی از چرخه عمر کلی کسب و کار قرار دارد؟
- آیا اتفاق یا روند جدیدی در صنعت هدف کسب و کار وجود دارد؟ این روند چه تاثیری بر فعالیت دارد؟
- صنعت و حوزه کلی فعالیت در آینده چه اندازه رشد میکند؟
بازار هدف
برای ارزیابی این شاخص در تجزیه و تحلیل بازار، به سوالات زیر پاسخ میدهیم.
- اندازه بازار کسب و کار در چه سطحی است و طی چند سال گذشته چگونه رشد کرده است؟
- مشتریان هدف چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند؟
- آیا بازار هدف به اندازه کافی بزرگ و رشد یافته است تا از ورود کسب و کار حمایت کند؟
اهداف کسب و کار
در بخش اهداف کسب و کار لازم است به سوالات زیر پاسخ دهیم:
- سوالات مورد نیاز برای بررسی این شاخص در ارزیابی بازار به شرح زیر است.
- میزان پیشبینی از رشد کسب و کار چه اندازه است؟ برای تخمین آن به چه دادههایی نیاز است؟
- میزان سود پیشبینی شده برای ورود به بازار جدید چه میزان است؟ اگر سود تخمینی در ابتدا کاهشی است، زمان مورد نیاز برای افزایش آن به سطح مطلوب چه اندازه است؟
- آیا رشد کسب و کار، امکان تولید و عرضه بیشتر محصول جدید را به بازار فراهم میکند؟
عوامل خارجی تاثیرگذار
برای ارزیابی شاخصهای تاثیرگذار بازار، توجه به پاسخ سوالات زیر ضروری است:
- پیشرفت فناوری، چه تاثیر مثبت یا منفی بر کسب و کار دارد؟ چه برنامهای برای تطابق با این تغییرات مد نظر است؟
- آیا تغییرات قوانین و سیاستگذاریهای کلی منطقهای تاثیری بر درآمد کسب و کار خواهند داشت؟
- رشد و کسب درآمد بیشتر فعالیت، چه تغییری در میزان مالیات پرداختی خواهد داشت؟
- آیا پایداری کسب و کار به اندازهای است که تغییر نرخ بهره تاثیری منفی بر آن نداشته باشد؟
- آیا تغییرات قوانین زیست محیطی منطقهای بر فعالیت کسب و کار تاثیرگذار است؟
مراحل انجام تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
برای انجام تجزیه و تحلیل بازار، شش مرحله اصلی به شرح زیر مورد استفاده قرار میگیرد که البته برای آشنایی بیشتر با آنها پیشنهاد میکنیم از مجموعه فیلمهای آموزش بازاریابی و تبلیغات فرادرس بهره ببرید که لینک آن هم در ادامه آورده شده است:
در فهرست زیر مراحل انجام تجزیه و تحلیل بازار را فهرست کردهایم:
- انجام تحقیق در صنعت حوزه فعالیت
- بررسی چشمانداز رقابتی
- شناسایی بازار هدف
- تعیین موانع مورد به بازار
- پیشبینی بازار
حال در ادامه برای بررسی اینکه مراحل مختلف تجزیه و تحلیل بازار چیست، هر یک از این موارد را به طور کامل تشریح میکنیم.
۱. در صنعت و حوزه فعالیت کسب و کار خود تحقیق کنید
هدف از انجام این بخش، بهدست آوردن درک کلی از صنعتی است که در آن فعالیت میکنیم. به این شکل میتوان پی برد که چگونه به حوزه فعالیت تخصصی خود وارد شویم، روندها را به درستی شناسایی کنیم و نحوه رقابت با سایر برندها را به طور دقیق تعیین کنیم. برای این منظور لازم است پاسخهایی دقیق برای سوالات زیر پیدا کرد.
- چه دادههای آماری در مورد صنعت از انجمنهای تخصصی یا سازمانهای دولتی فعال در این زمینه در دسترس است؟
- چه تعداد کسب و کار دیگر در این صنعت وجود دارد؟
- اندازه بازار از نظر تعداد مشتریان بالقوه چقدر است؟
- میزان درآمد میانگین این صنعت چقدر است؟
- استانداردهای صنعتی مورد استفاده و موجود در حوزه فعالیت کسب و کار چیست؟
- فرصتهای نوآوری موجود در حوزه صنعتی چیست؟
- چه عوامل محیطی خارجی مانند قوانین، مقررات، بحرانهای جهانی، تغییرات اقتصادی، اجتماعی یا فناوریهای جدید بر عملکرد صنعت تاثیر میگذارند؟
۲. چشمانداز رقابتی در حوزه فعالیت را بررسی کنید
در این گام، به شکلی هدفمند و خاص رقبا و شرکتهای تاثیرگذار بر جذب مشتریان بالقوه مورد ارزیابی قرار میگیرند. برای حرکت در این مسیر، چند سوال اصلی به شرح زیر را پاسخ میدهیم.
- برندها و رقبای شناخته شده در حوزه فعالیت چه کسانی هستند؟ چه شرکتهایی روندها را تعیین میکنند و در جذب مشتریان تاثیر دارند؟
- نحوه قیمت گذاری و ارزش پیشنهادی این برندها به مشتریان چیست؟
- این رقبا از چه تکنیکها، فناوریها یا پلتفرمهای فروش برای ایجاد تجربه بهتر در فرایند سفر مشتری استفاده میکنند؟
- رقیبان از چه نوع محتوایی برای آموزش و جذب مخاطب استفاده میکنند؟
- نظرات مشتریان درباره رقبای تاثیرگذار بازار چیست و از آنها چه چیزهایی را میتوان آموخت؟
۳. شکافهای بازار را شناسایی کنید
بعد از درک کامل عملکرد رقبا، میتوان با شناسایی شکافهای بازار محصولات یا خدمات متمایزی را به بازار عرضه کرد. این شکافها، نیازهایی هستند که در وضعیت فعلی، توسط سایر شرکتهای رقیب پوشش داده نشدهاند. پاسخ به سوالات زیر در شناسایی این موارد کمک میکند.
- شاخصهای محیطی خارجی مانند قوانین و مقررات منطقهای، چه تاثیر معناداری بر توسعه محصولات و خدمات کسب و کار خواهند داشت؟
- محصولات و خدمات رقیبان تا چه زمانی در بازار پایدار هستند؟ آیا دوام آن ها طولانی مدت است؟ به چه دلیل؟
- با توجه به تخصص و نقاط قوت کسب و کار، از چه روشهایی میتوان محصولات و خدمات بهتری را عرضه کرد؟
علاوه بر این میتوان با پرسش مستقیم از مشتریان توسط ارزیابیهای آنلاین، پرسشنامه یا مصاحبه در مورد نیازهای پاسخ داده نشده آنها در بازار تحقیق کرد.
۴. بازار هدف خود را شناسایی کنید
در این مرحله میتوان مشتریانی را که مخاطب اصلی کسب و کار هستند، دقیقتر ارزیابی کرد. بازار هدف بر اساس ویژگیهایی که باعث میشود مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید محصولات و خدمات کسب و کار داشته باشند، تعیین میشود. پاسخ به سوالات زیر راهنمای خوبی برای این منظور است.
- از بین مشتریان بالقوه حوزه فعالیت، کدام گروه یا دسته خاص را میتوان به شکل موثرتری به عنوان هدف اصلی در نظر گرفت؟
- مشتریان هدف، با توجه به شاخصهایی مانند سن، قومیت، درآمد، موقعیت جغرافیایی زندگی، باورها، ارزشها، آرزوها، سبک زندگی و سایر موارد مشابه چگونه تعریف میشوند؟
- زندگی و روال روزمره مشتریان هدف کسب و کار به چه شکل است؟
- مشتریان هدف، چه مشکلات و چالش هایی را تجربه میکنند؟
- مخاطبان اصلی کسب و کار از چه کلمات یا مفاهیمی برای بیان و توصیف مشکلات و نیازهای خود در شبکههای اجتماعی متعلق به سایر رقبا استفاده میکنند؟
- ویژگیها و مزیت های محصول و خدمت عرضه شده کسب و کار به مخاطب هدف چیست؟ این ارزش چه راهحلی را برای برطرف کردن نیاز او ارائه میکند؟
- از چه پیامهای بازاریابی میتوان برای جذب مخاطبان در بازار هدف و نشان دادن همدلی و درک خود استفاده کرد؟
در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد بازار هدف و نحوه شناخت آن توضیح دادهایم:
۵. موانع ورود به بازار را شناسایی کنید
در حین فرایند بررسی بازار هدف، داشتن درک درست از عواملی که مانع ورود موفقیتآمیز به بازار هستند، اهمیت بسیاری در طراحی استراتژیهای لازم برای روبرو شدن با چالشها دارد. پاسخ به سوالات زیر، در شناسایی موانع ورود به بازار کمک بسیاری میکند.
- هزینههای راهاندازی کسب و کار مانند توسعه محصول، فناوری، ثبت اختراع، دریافت مجوز چه میزان است؟
- پیش از راهاندازی کسب و کار چه الزامات قانونی را باید رعایت کرد؟
- چه عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر رفتار مشتریان و احتمال خرید محصولات تاثیر میگذارد؟
- رقبای برتر بازار به چه میزان برای کسب وفاداری و اعتماد مشتریان در تبلیغات خود هزینه میکنند؟
- برای ارائه پیشنهادات بهتر به مشتری از لحاظ مواردی مانند قیمت یا سهولت خرید محصول چه کاری باید انجام گیرد؟
۶. فروش خود در بازار را پیشبینی کنید
این فرایند، تخمینی برای فروش آینده است تا بتوان تصمیمهایی مطمئنتر گرفت یا مسیر سرمایهگذاری برای توسعه فعالیت را به نحو مطلوبتری پیش برد. برای پیشبینی فروش بهتر است بازههای زمانی سه و شش ماهه یا یکساله را در نظر گرفت. جستجوی پاسخ سوالات زیر در این خصوص کمک بسیاری میکند.
- چه محصولات یا خدماتی به فروش میرسد؟
- با توجه به اندازه بازار و علائق مخاطبان هدف، چه میزان فروشی را در طول زمان میتوان انتظار داشت؟
- قیمت محصول یا خدمت چقدر است؟
منابع آموزشی فرادرس برای یادگیری تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
فیلمهای آموزشی فرادرس، مجموعهای کامل از اصول اولیه بازاریابی و آشنایی با نحوه تجزیه و تحلیل بازار است که علاقهمندان میتوانند به صورت پایهای نکات لازم را در این خصوص فرا بگیرند. منابع پیشنهادی زیر با سر فصلهایی جامع در حوزه بازاریابی، بخشی از آن چیزی است که کارآفرینان نیاز به فراگیری آن دارند. در هر یک از این منابع میتوانید با اصول تحلیل بازار مانند ترجیحات مشتریان، اندازه بازار، نکات مورد توجه در بازاریابی محصول، و در دیدگاهی جامعتر با مبانی مدیریت بازاریابی آشنا شوید.
همچنین برای مشاهده و شروع یادگیری کلیه فیلمهای آموزشی در حوزه بازاریابی میتوانید مجموعه فیلمهای آموزشی فرادرس به شرح زیر را مورد استفاده قرار دهید. ویژگی این مجموعهها قرار گرفتن کلیه دروس با محوریت بازار و آسان بودن دسترسی به همه موارد است.
دادههای آماری مورد نیاز برای انجام تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
دادهها جزئی اصلی از فرایند تحلیل بازار هستند. در حقیقت بعد از آگاهی از مسیر یادگیری و مراحل این ارزیابی، لازم است جستجوی لازم برای جمعآوری منابع و دادههای مورد نیاز را انجام دهیم. به طور کلی پنج داده اصلی یعنی اطلاعات جمعیت شناختی مشتریان، اطلاعات رقبا، تحقیقات بازار و دادههای مالی برای این منظور نیاز است. در این مرحله از یادگیری پیشنهاد میکنیم از فیلم آموزش محاسبه اندازه بازار برای کارآفرینی و استارتاپ در فرادرس کمک بگیرید که لینک آن هم در ادامه آورده شده است:
اطلاعات جمعیت شناختی
در اینجا دادههای مورد نیاز در خصوص مشتریان هدف و مخاطبان بالقوه بر اساس ویژگیهای مشترک آنها را جمعآوری میکنیم. برخی از مهمترین دادهها به شرح زیر هستند.
- محدوده سنی
- محل زندگی و منطقه جغرافیایی
- نوع شغل و میزان درآمد
- نوع نیازمندیها و محصول یا خدمت خواستهشده
- میزان هزینه آنها برای خرید نیازمندیهای خود
- تکنولوژی مورد استفاده برای تهیه محصول
- نحوه تعامل آنها با بازار
- نقاط درد و چالشهای مشتری
جمعآوری این دادهها در بسیاری موارد ممکن است دشوار به نظر بیاید. برای تسهیل کار میتوان از وبسایتهای مرکز آمار، اداره کار، مراجعه به انجمنهای تخصصی مرتبط در حوزه فعالیت یا مطالعه تحقیقات و گزارشهای دولتی در دسترس استفاده کرد.
اطلاعات رقبا
برای این منظور اطلاعات مورد نیاز در مورد ساختار شرکتهای رقیب و اعضای تیم آنها را جمعآوری میکنیم. این اطلاعات از طریق وبسایتها، فعالیت رقبا در شبکههای اجتماعی یا حتی بازدید حضوری از شعب یا مکانهای خرده فروشی محصولات قابل دستیابی است. در برخی موارد خاص نیز دادههای مالی شرکتهای رقیب با ساختار حقوقی سهامی عام را میتوان از طریق سازمان بورس و اوراق بهادر بهدست میآید. این اطلاعات نقاط تمایز کسب و کار از سایر رقبا را مشخص میکند و با شناسایی دقیق آن میتوان مشتریان را به انتخاب محصول تشویق کرد. برای درک بهتر موقعیت کسب و کار در بازار و نحوه متمایز کردن کسب و کار نیز میتوان از تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها یا آنالیز SWOT استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با نحوه تجزیه و تحلیل به این روش میتوانید فیلم آموزش ماتریس SWOT برای تحلیل استراتژیک کسب و کار در فرادرس را مشاهده کنید.
بهطور کلی برای جمعآوری دادههای رقبا بهتر است حداقل هفت شرکت دارای محصول مشابه را مورد بررسی قرار داد. با بررسی نکاتی مانند اینکه رقیبان چه محصولی با چه مزیت خاصی را به بازار عرضه میکنند، مردم چگونه آنها را درک میکنند، نحوه بازاریابی، قیمتگذاری و ارسال محصول رقیب چگونه است، دادههای مفیدی برای تجزیه و تحلیل بازار در اختیار خواهیم داشت.
تحقیقات بازار
دادههای مربوط به تحقیقات بازار از روشهای مختلفی مانند نظرسنجی آنلاین، مصاحبه و گفتگوی مستقیم با مشتری در منطقه مورد نظر بازار هدف قابل دسترسی است. همچنین میتوان گروههای متمرکز پنج یا شش نفره از مشتریان را برای دریافت اطلاعات بیشتر تشکیل داد یا از مشتریان فعلی شرکت در قالب نظرسنجی، بازخوردهای لازم را گرفت. بررسی نظرات مردم و مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی و ارزیابی کلمات یا عباراتی که در موتورهای جستجو بکار میبرند نیز در شناسایی علاقهمندیهای آنها بسیار مفید است.
دادههای مالی شرکت
اطلاعات مالی کسب و کار فعلی بخش مهمی از تحلیل بازار است. بنابراین لازم است با توجه به صورتهای مالی، جریان نقدی و بهخصوص درآمدی پیشین و موجود شرکت، برای برنامهریزی آینده استفاده کرد.
مزایای انجام تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
تجزیه و تحلیل بازار چشماندازی دقیق از دوام و پایداری کسب و کار در اختیار مدیران قرار میدهد. اینکه آیا حرکت به سمت بازار جدید امکانپذیر است، فعالیت موجود در مقایسه با سایر رقبا چگونه عمل میکند و نحوه عملکرد آن در دراز مدت به چه شکل خواهد بود. اما به طور دقیق میتوان فواید این ارزیابی را به شرح زیر تقسیمبندی کرد.
کاهش ریسک
انجام تجزیه و تحلیل بازار دانش لازم برای اینکه چگونه بازار میتواند ریسکها را کاهش دهد و باعث موفقیت کسب و کار شود، در اختیار میگذارد. تخمین میزان کاهش ریسک به این شکل میتواند استراتژیهای لازم برای فعالیتهای مطلوب را به شکل موثرتری تنظیم کند.
طراحی و عرضه محصولات و خدمات هدفمند
با این ارزیابی میتوان از طریق کسب آگاهی لازم از نیاز اصلی مشتریان، محصولات یا خدماتی متناسب با چالشهای آنها به بازار عرضه کرد.
بررسی روندهای جدید بازار
شناسایی روندهای جدید بازار مزیت دیگر این تجزیه و تحلیل است. زیرا به این شکل امکان ترکیب و در نظر گرفتن مسیر نوآورانه در فروش یا تنظیم استراتژیهای مناسب کسب و کار فراهم خواهد شد.
پیشبینی درآمد
با بررسی روندهای بازار و شناسایی شرایطی که میتواند بر فروش تاثیر بگذارد، اطلاعاتی در خصوص پیشبینی درآمدهای کسب و کار بهدست میآید.
شناسایی شاخصهای ارزیابی موفقیت
از دادههای تجزیه و تحلیل بازار میتوان برای تعیین معیارها و شاخصهایی که باعث موفقیت در بازار میشود، استفاده کرد.
شناسایی اشتباهات پیشین
نتایج ارزیابی بازار، کمک بزرگی برای یافتن اطلاعات در مورد خطاهای گذشته انجام گرفته در حین فعالیت است. به این شکل میتوان از دادههای دریافتی برای توسعه استراتژیهای مشخص در جهت جلوگیری از تکرار اشتباهات یا جبران آنها در آینده استفاده کرد.
چالشهای انجام تجزیه و تحلیل بازار چیست؟
هر چند انجام تحلیل بازار یکی از ابزارهای ضروری برای هر کسب و کار جدید به شمار میآید، با این حال فرایندی چالش برانگیز است. بیشتر این چالشها مربوط به جمعآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز است و کمتر به نحوه و روش انجام مربوط میشود. بر همین اساس متداولترین موارد در بخشهای زیر قابل دستهبندی هستند.
تجزیه و تحلیل بازار هزینهبر است
در بیشتر موارد انجام این آنالیز میتواند برای کسب و کارها هزینه نسبتا بالایی را داشته باشد. بهخصوص اگر با مفاهیم بازاریابی مانند حجم و اندازه بازار یا دستهبندی مشتریان آشنا نباشیم. زیرا در این حالت نیاز به برونسپاری فعالیت به خارج از شرکت و استفاده از مشاوران و متخصصان مربوط خواهد بود. هر چند انجام کار به این شکل کیفیت تحلیل را بالاتر میبرد، اما در عین حال میتواند هزینه بالایی هم داشته باشد. البته میتوان با محدود کردن آنالیز به گروه خاصی از مشتریان، تا حدی این هزینهها را کاهش داد. اما در هر حال بررسی دقیقی برای این منظور نیاز است.
تجزیه و تحلیل بازار زمانبر است
انجام آنالیز بازار، نیازمند صرف وقت است که کسب و کار میتواند آن را برای انجام کارهای دیگر اختصاص دهد. برای مدیریت زمان در این خصوص بهتر است با تقسیم کردن مناطق مختلف بازار، همه تحلیلها را همزمان انجام نداد و با اولویتبندی آنها، فعالیت را به تدریج پیش برد.
تجزیه و تحلیل بازار نیاز به استخدام پرسنل جدید دارد
در برخی موارد با توجه به گسترده بودن فعالیت تحلیل، ممکن است نیاز به استخدام کارکنان جدید در شرکت باشد که هزینههای مربوط به خود را دارد. بنابراین ممکن است این سوال پیش آید که آیا باید مراحل را با استفاده از کارکنان فعلی انجام داد، بخش جدیدی را در داخل شرکت ایجاد کرد یا فعالیت را به شکل برون سپاری به انجام رساند. هر یک از این موارد مزایا و معایب خود را دارند، با این حال در بیشتر موارد استخدام پرسنل جدید یا برون سپاری تخصصی، نتایج بهتر و متفاوتتری خواهد داشت.
تجزیه و تحلیل بازار محدود است
بخش اصلی تحلیلهای بازار بر اساس بازخورد واقعی مشتریان به شکل مستقیم و از طریق نظرسنجی و مصاحبه انجام میشود. اما این فعالیت در عین واقعی بودن، میتواند تنها بخشی از مشتریان را پوشش دهد که در نتیجه جزئیات کاملی از همه مخاطبان هدف را در اختیار قرار نمیدهد.
جمعبندی پایانی
با استفاده از تجزیه و تحلیل بازار هر کسب و کاری میتواند اطلاعات ارزشمندی در حوزه فعالیت خود با هدف فروش بهتر محصول بهدست آورد. کسب و کارهای نوپا و در حال راهاندازی یا شرکتهایی که بهدنبال توسعه فعالیت خود در بازارهای جدید هستند، با استفاده از این تحلیل میتوانند فرصتها و ریسکهای موجود را شناسایی و ارزیابی کنند. موضوعی که در نهایت در توسعه استراتژیهای بازاریابی و موفقیت کسب و کار بسیار نقش دارد. در این مطلب از مجله فرادرس تلاش شد با توضیح اینکه مفهوم تجزیه و تحلیل بازار چیست، اهمیت و مراحل اصلی انجام آن مورد بررسی قرار گیرند. علاقهمندان میتوانند با دریافت این اطلاعات برای یادگیری عمیقتر به مجموعه فیلمهای آموزشی فرادرس در این خصوص مراجعه کنند.
source