گرامر انگلیسی از مباحث چالش‌برانگیزی است که بسیاری از زبان‌آموزان را درگیر می‌کند. با آموختن ساختار و کاربرد هر یک از مباحث گرامری می‌توانیم آن را سریع‌تر و راحت‌تر یاد بگیریم. فرقی نمی‌کند که زبان‌آموز در سطح مبتدی یا پیشرفته باشد، در هر صورت برای یادگیری زبان انگلیسی باید به اندازه کافی تمرین داشته باشیم و در مکالمات روزمره خود از آن‌ها استفاده کنیم. در این آموزش از مجموعه آموزش‌های زبان انگلیسی «مجله فرادرس» قصد داریم تمام دروس گرامر زبان هشتم را به طور کامل و با مثال یاد بگیریم. هر یک از درس‌ها را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد و مباحث گرامری آن‌ها را به زبانی بسیار ساده توضیح می‌دهیم. همچنین برای درک بهتر هر مبحث، تمرین‌هایی در اختیار شما قرار خواهیم داد که به کمک آن‌ها می‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید.

فهرست مطالب این نوشته

گرامر زبان هشتم درس اول

درس اول گرامر زبان هشتم درباره ملیت‌هاست. برای این‌که بدانیم کسی اهل کجاست یا از چه کشوری آمده دو نوع سوال انگلیسی زیر مطرح می‌شود:

Where are you from?

Where do you come from?

معنی هر دو سوال این است: «اهل کجایی؟» در پاسخ به این سوال می‌توانیم از دو حالت زیر کمک بگیریم:

I’m from Iran.

I come from Iran.

من اهل ایرانم.

اما زبان انگلیسی از دو نوع سوال تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • «جملات پرسشی بله یا خیر» (Yes / No Questions)
  • «جملات پرسشی با کلمه پرسشی» (Wh-questions)

دو نمونه سوالی که مطرح شد، چون یا کلمه پرسشی «where» شروع شده در دسته دوم، یعنی سوال با wh قرار می‌گیرد. برای پرسیدن سوالات بله یا خیر، باید از فعل کمکی یا فعل «to be» استفاده کنیم و در جواب نیز پاسخ بله یا خیر بدهیم، مانند مثال‌های زیر:

Are you from Iran?

اهل ایرانی؟

Are you Iranian?

ایرانی هستی؟

در پاسخ به این نوع سوال‌ها، دو حالت امکان‌پذیر است. می‌توانیم پاسخ کوتاه بدهیم یا پاسخ بلند. در ادامه می‌توانید پاسخ سوالات فوق را مشاهده کنید که به صورت کوتاه و بلند نوشته شده است.

Yes, I am. I’m from Iran.

بله، همین‌طور است. من اهل ایرانم.

No, I’m not. I’m Italian.

نه، این‌طور نیست. من ایتالیایی هستم.

وقتی برای اولین بار کسی را ملاقات می‌کنیم، باید با او سلام و احوال‌پرسی انگلیسی انجام دهیم. معمولاً برای شروع، پس از معرفی، می‌توانیم جمله زیر را به کار ببریم. پاسخ این جواب را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

A: Nice to meet you.

B: Nice to meet you, too.

A: از آشنایی با شما خوشوقتم.

B: من هم از آشنایی با شما خوشوقتم.

در برخی موارد وقتی درباره ملیت افراد سوال می‌کنیم، ممکن است شخص اصالتاً اهل جای خاصی باشد، اما در شهر دیگری بزرگ شده باشد یا جای دیگری زندگی کند. فرض کنید شخصی اصالتاً  اهل ایران است، اما در فرانسه زندگی می‌کند. در این حالت، مکالمه زیر را خواهیم داشت:

A: Where are you from originally?

B: I’m originally from Iran, but I live in France.

A: اصالتاً اهل کجایی؟

B: اصالتاً اهل ایرانم، اما در فرانسه زندگی می‌کنم.

برای ساختن سوال بله یا خیر درباره ملیت، از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

To be + subject + from + country?

با در نظر گرفتن فاعل می‌توانیم فعل «am» یا «is» یا «are» را به کار ببریم. در جدول زیر می‌توانید ضمایر فاعلی انگلیسی را برای انواع شخص‌ها مشاهده کنید. فعل «to be» مناسب هر یک نیز نوشته شده است.

ضمایر فاعلی و فعل to be در انگلیسی
فعل to be ضمایر فاعلی
am I
are You
is He / She / It
are We
are You
are They

به چند مثال زیر توجه کنید که به صورت جملات سوالی بله یا خیر نوشته شده است ترجمه فارسی و تلفظ صوتی هر یک را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

Are you from Iran?

اهل ایرانی؟

Is he from Spain?

او اهل اسپانیاست؟

Is she from England?

آیا او اهل انگلیس است؟

Are you from Brazil?

آیا شما اهل برزیل هستید؟

Are they From China?

آیا آن‌ها اهل کشور چین هستند؟

اگر بخواهیم سوال را به شکل دوم مطرح کنیم، از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

To be + subject + nationality?

به مثال‌های زیر دقت کنید که با انواع ضمایر فاعلی نوشته شده است.

Are you Iranian?

آیا شما ایرانی هستید؟

Is he Italian?

آیا او ایتالیایی است؟

Is she Brazilian?

آیا او برزیلی است؟

Are they Mexican?

آیا آن‌ها مکزیکی هستند؟

مردی در حال قدم زدن در خیابان

برای سوال با where نیز می‌توانیم جملات زیر را به کار ببریم.

Where are you from?

شما اهل کجا هستید؟

Where is she / Mary from?

او / «ماری» اهل کجاست؟

Where is he / Mark from?

او / «مارک» اهل کجاست؟

Where are they from?

آن‌ها اهل کجا هستند؟

بخش دیگری از درس اول به املا و تلفظ اختصاص داده شده است. وقتی املای کلمه‌ای را نمی‌دانیم، از سوال زیر کمک می‌گیریم:

A: How do you spell chair?

B: That’s C_H_A_I_R.

A: کلمه «chair» را چگونه هجی می‌کنی؟

‌B: C_H_A_I_R.

تمرین درس اول

جاهای خالی را با کلمات مناسب کامل کنید.

Q1: The capital of France is ________.

Answer: The capital of France is France.

Q2: I am from Tokyo, so I am ________.

Answer: I am from Tokyo, so I am Japanese.

Q3: Oktoberfest is a famous festival in ________.

Answer: Oktoberfest is a famous festival in Germany.

Q4: Someone from Canada is called a ________.

Answer: Someone from Canada is called a Canadian.

Q5: If you are from Mexico, you are __________.

Answer: If you are from Mexico, you are Mexican.

گرامر زبان هشتم درس دوم

درس دوم گرامر زبان هشتم درباره فعالیت‌های روزانه است. وقتی می‌‌خواهیم درباره فعالیت‌های روزانه صحبت کنیم از «زمان حال ساده انگلیسی» (Simple Present Tense) کمک می‌گیریم. حال ساده از سه بخش اساسی تشکیل شده است که شامل «فاعل + فعل + مفعول» می‌شود. برای صحبت کردن درباره عادت‌های روزانه می‌توانیم قیدهای زمان انگلیسی مانند «every day» یا «on Saturday» را نیز به کار ببریم، مانند مثال زیر:

I get up at 7:00 every morning.

من هر روز ساعت ۷ از خواب بیدار می‌شوم.

I go to the park in the afternoon.

من بعدازظهرها به پارک می‌روم.

همان‌طور که در جملات فوق مشاهده می‌کنید، ساختار جمله‌ها از فاعل، فعل، مفعول و قید زمان تشکیل شده است. برای سوال ساختن با زمان حال ساده، از دو روش زیر برای جملات پرسشی بله یا خیر و جملات پرسشی با wh کمک می‌گیریم:

Do/Does + subject + verb + object?

Wh-question + do/does + subject + verb + object?

مثال‌های زیر از کتاب انتخاب شده‌اند و ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها را نیز می‌توانید تمرین کنید.

A: What do you do in the mornings?

B: I go to school.

A: صبح‌ها چه کار می‌کنی؟

B: به مدرسه می‌روم.

A: What do you do in the afternoons?

B: We play sports.

A: بعدازظهرها چه کار می‌کنی؟

B: ورزش می‌کنم.

A: What do you do in the evenings?

B: I study my lessons.

A: عصرها چه کار می‌کنی؟

B: درس‌‌هایم را می‌خوانم.

A: What do you do on Friday mornings?

B: We watch TV.

A: صبح‌های جمعه چه کار می‌کنید؟

B: تلویزیون تماشا می‌کنیم.

A: What do you do on Thursday evenings?

B: I visit my relatives.

A: عصرهای پنجشنبه چه کار می‌کنی؟

B: به دیدن بستگانم می‌روم.

برای این‌که زمان حال ساده را خوب یاد بگیرید، باید با روزهای هفته آشنایی داشته باشید. در جدول زیر می‌توانید روزهای هفته به انگلیسی را با ترجمه فارسی مشاهده کنید. این جدول بر اساس سه دسته‌بندی صورت گرفته است؛ «روزهای کاری» (Weekdays)، «آخر هفته» (The weekend) و «قیدهای زمان حال ساده» (Time Expressions).

Time Expressions The weekend Weekdays
in the morning Thursday Saturday
صبح پنجشنبه شنبه
in the afternoon Friday Sunday
بعدازظهر جمعه یکشنبه
in the evening Monday
عصر دوشنبه
on weekdays Tuesday
در روزهای کاری سه‌شنبه
on the weekend Wednesday
آخر هفته‌‌ها چهارشنبه

نکته: حرف اضافه روزهای هفته «on» است، مانند مثال زیر:

I play basketball on Sunday.

من یکشنبه بسکتبال بازی می‌کنم.

اما با واژه‌هایی مانند «morning» یا «afternoon» یا «evening» باید از حرف اضافه «in» استفاده کنیم، مانند مثال‌های زیر:

She gets up at 7:00.

او ساعت ۷ از خواب بیدار می‌شود.

***

She studies English in the afternoon.

او بعدازظهر انگلیسی می‌خواند.

***

They go to the cafe in the evening.

آن‌ها عصر به کافه می‌روند.

برای ساختن جملات سوالی بله یا خیر از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Do / Does + subject + verb + object?

به چند مثال زیر دقت کنید.

Do you practice the piano every day?

آیا هر روز پیانو تمرین می‌کنی؟

Does he listen to music in his free time?

آیا او در اوقات فراغتش به موسیقی گوش می‌دهد؟

Does it get really cold in winter?

آیا هوا در زمستان واقعاً سرد می‌شود؟

Do they go shopping on the weekends?

آیا آن‌‌ها آخر هفته‌ها خرید می‌‌کنند؟

تمرین درس دوم

جاهای خالی را با فعل مناسب پر کنید.

Q1: She __________ (wake up) at 7:00 every morning.

Answer: She wakes up at 7:00 every morning.

Q2: They __________ (have) breakfast at the cafe near their office.

Answer: They have breakfast at the cafe near their office.

Q3: My sister __________ (go) to the gym three times a week.

Answer: My sister goes to the gym three times a week.

Q4: We usually __________ (watch) TV in the evening.

Answer: We usually watch TV in the evening.

Q5: He __________ (study) for his exams on weekends.

Answer: He studies for his exams on weekends.

گرامر زبان هشتم درس سوم

درس سوم گرامر زبان هشتم به صحبت کردن درباره مهارت‌ها و توانایی‌ها اختصاص دارد. به جمله زیر دقت کنید.

A: Are you good at drawing?

B: Yes, I am. / No, I’m not.

A: آیا نقاشی‌ات خوب است؟

B: بله، همین‌طور است. / نه، این‌طور نیست.

در مثال فوق درباره مهارت‌های فرد پرسیده‌ایم. برای چنین سوالاتی از فعل «to be» استفاده می‌کنیم و در ادامه فاعل و سپس صفت «good» یا «bad» را به کار می‌بریم. در آخر هم حرف اضافه «at» را همراه با مهارتی که قرار است درباره آن بپرسیم می‌آوریم. اما دقت داشته باشید که اسم بعد از «at» باید با «ing» همراه شود. برای سایر ضمایر فاعلی نیز می‌توانیم ساختارهای زیر را به کار ببریم.

A: Are you good at drawing?

B: Yes, I am. / No, I’m not.

A: آیا نقاشی‌ات خوب است؟

B: بله خوب است. / نه، خوب نیست.

A: Is she good at cooking?

B: Yes, she is. / No, she isn’t.

A: آیا او آشپزی‌اش خوب است؟

B: بله، خوب است. / نه، خوب نیست.

A: Is he good at playing football?

B: Yes, he is. / No, he isn’t.

A: آیا او خوب فوتبال بازی می‌کند؟

B: بله، همین‌طور است. / نه، این‌طور نیست.

A: Are you good at searching the Web?

B: Yes, we are. / No, we aren’t.

A: آیا در جست‌وجو کردن در وب (اینترنت) توانایی داری؟

B: بله، خوبم. / نه، نیستم.

A: Are they good at swimming?

B: Yes, they are. / No, they aren’t.

A: آیا آن‌ها خوب شنا می‌کنند؟

B: بله، همین‌طور است. / نه، این‌طور نیست.

تصویر بانویی در کتابخانه درحال خواندن کتاب

وقتی درباره مهارت‌ها صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از فعل «can» نیز کمک بگیریم. «can» نوعی فعل مُدال است که برای نشان دادن توانایی به کار می‌رود. این فعل کمکی با فعل اصلی همراه می‌شود و فرمول آن برای جملات مثبت به صورت زیر نوشته می‌شود:

Subject + can + verb + object

برای تمام فاعل‌ها فعل مُدال «can» به کار می‌رود و بعد از آن از شکل ساده فعل کمک می‌گیریم. مثال‌های زیر را در نظر بگیرید.

I can play chess.

من می‌توانم شطرنج بازی کنم.

You can work with the computer.

شما می‌توانید با کامپیوتر بازی کنید.

He can swim.

او می‌تواند شنا کند.

She can ride a bicycle.

او می‌تواند دوچرخه‌سواری کند.

It can move its tail.

آن [حیوان] می‌تواند دمش را تکان دهد.

They can play soccer.

آن‌ها می‌توانند فوتبال بازی کنند.

برای سوال ساختن با «can» فقط لازم است جای فاعل و فعل مُدال را عوض کنیم، در این صورت خواهیم داشت:

Can + subject + verb + object?

به چند مثال زیر دقت کنید.

A: Can you work with a computer?

B: Yes, I can. / No, I can’t.

A: می‌توانی با کامپیوتر کار کنی؟

B: بله، می‌توانم. / نه، نمی‌توانم.

A: Can she search the web?

B: Yes, she can. / No, she can’t.

A: آیا او می‌تواند در اینترنت جست‌وجو کند؟

B: بله، می‌تواند. / نه، نمی‌تواند.

A: Can he do a puzzle?

B: Yes, he can. / No, he can’t.

A: آیا او می‌تواند جورچین حل کند؟

B: بله، می‌تواند. / نه، نمی‌تواند.

A: Can you ride a bicycle?

B: Yes, we can. / No, we can’t.

A: آیا شما می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید؟

B: بله، می‌توانم. / نه، نمی‌توانم.

A: Can they play basketball?

B: Yes, they can. / No, they can’t.

A: آیا آن‌ها می‌توانند بسکتبال بازی کنند؟

B: بله، می‌توانند. / نه، نمی‌توانند.

برای سوال ساختن با «who» در جملاتی که فعل مُدال «can» به کار رفته است، معمولاً یا جواب کلی می‌دهیم یا به شخص/اشخاص خاصی اشاره می‌کنیم. برای پاسخ کوتاه فاعل یا ضمیر فاعلی و سپس «can» را می‌آوریم، مانند مثال‌‌‌های زیر:

A: Who can play tennis?

B: All students can.

A: چه کسی می‌تواند تنیس بازی کند؟

B: همه دانش‌آموزان می‌توانند.

A: Who can draw?

B: Alex can play tennis well.

A: چه کسی می‌‌تواند تنیس بازی کند؟

B: «الکس» خوب می‌تواند تنیس بازی کند.

A: Who can take photos?

B: Mary and John can.

A: چه کسی می‌تواند عکس بگیرد؟

B: «ماری» و «جان» می‌توانند.

تصویر زن و مردی در حال مکالمه و نشسته روی صندلی

برای ساختن جملات منفی با «can» نیز از فرمول زیر استفاده می‌کنیم («can’t» شکل کوتاه و «cannot» شکل کامل است).

Subject + cannot / can’t + verb

به چند مثال زیر دقت کنید.

I cannot ride a bike.

من نمی‌توانم دوچرخه‌سواری کنم.

You cannot speak French.

شما نمی‌توانید فرانسوی صحبت کنید.

He can’t come to the party tonight.

او نمی‌تواند امشب به مهمانی بیاید.

She can’t pass the exam.

او نمی‌تواند در امتحان قبول شود.

They cannot play volleyball.

آن‌ها نمی‌توانند والیبال بازی کنند.

تمرین درس سوم

جاهای خالی را با «can» و «can’t» کامل کنید.

Q1: I __________ (swim) well.

Q2: We __________ (attend) the meeting tomorrow because we have other commitments.

Answer: We can’t attend the meeting tomorrow because we have other commitments.

Q3: She __________ (speak) three languages fluently.

Answer: She can speak three languages fluently.

Q4: They __________ (play) the piano, but they __________ (play) the guitar.

Answer: They can play the piano, but they can’t play the guitar.

Q5: My brother __________ (cook) delicious meals, but he __________ (fix) a car.

Answer: My brother can cook delicious meals, but he can’t fix a car.

تصویر گلدان و چند کتاب و یک شاخه گل روی میز

گرامر زبان هشتم درس چهارم

موضوع درس چهارم گرامر زبان هشتم درباره سلامتی و بیماری است. وقتی کسی را می‌بینیم که مریض شده است، می‌توانیم سوال‌های زیر را مطرح کنیم:

What’s wrong?

چی شده؟

What is it?

چی شده؟

Are you OK?

حالت خوبه؟

What’s the matter?

چی شده؟

What’s the problem?

مشکل چیست؟

در پاسخ به این سوال‌ها معمولاً بیماری را مطرح می‌کنیم. برای مثال می‌توانیم بگوییم که سردرد داریم یا گلودرد داریم. اما قبل از این‌که با نحوه پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها آشنا شویم، لازم است نام بیماری‌های را به زبان انگلیسی یاد بگیریم. در جدول زیر می‌توانید نام این بیماری‌ها را مشاهده کنید.

Illnesses
toothache sore throat headache
دندان‌درد گلودرد سردرد
backache running nose earache
کمردرد آبریزش بینی گوش‌درد
sore knees stomachache sore eyes
زانودرد دل‌درد چشم‌درد

اکنون نحوه پاسخ دادن با هر یک از این کلمه‌ها را یاد می‌گیریم. اولین و مهم‌ترین نکته این است که نام بیماری‌ها را باید به صورت مفرد و جمع در نظر بگیریم. یعنی با توجه به آن باید از حرف تعریف استفاده کنیم که می‌تواند «a/an» یا «the» باشد. دو مثال زیر را در نظر بگیرید.

A: What’s the matter?

B1: I have a headache.

B2: They have headaches.

A: چی شده؟

B1: سردرد دارم.

B2: آن‌ها سردرد دارند.

در پاسخ اول ضمیر فاعلی «I» به عنوان ضمیر اول‌شخص مفرد به کار رفته و به همین دلیل «headache» به عنوان اسم مفرد آمده است. اما در پاسخ دوم «They» سوم‌شخص جمع است و به همین دلیل اسم جمع (headaches) به کار رفته است. گاهی اسم بیماری در هر شرایطی به صورت جمع به کار می‌رود، مانند مثال زیر:

I have sore eyes.

چشمم درد می‌کند.

اکنون فرض کنید می‌خواهیم به کسی که حالش مساعد نیست توصیه‌ای بکنیم. می‌توانیم از «why don’t you» یا «should» برای پیشنهاد دادن کمک بگیریم، مانند مثال‌های زیر:

A: I have a cold.

B: Why don’t you see a doctor?

A: من سرماخورده‌ام.

B: چرا نمی‌روی دکتر؟

A: I have a toothache.

B: You should go to the dentist.

A: من دندان‌درد دارم.

B: باید به دندانپزشک مراجعه کنی.

نکته: بعد از «should» همواره از شکل ساده فعل استفاده می‌کنیم، مانند مثال زیر:

You should take a rest.

باید استراحت کنی.

تمرین درس چهارم

جاهای خالی را با نام بیماری مناسب کامل کنید.

Q1: I have a __________. I need to rest and drink lots of water.

Answer: I have a cold. I need to rest and drink lots of water.

Q2: She has a sore __________, so she’s not speaking much today.

Answer: She has a sore throat, so she’s not speaking much today.

Q3: My little brother has the __________. He keeps sneezing and has a runny nose.

Answer: My little brother has a cold. He keeps sneezing and has a runny nose.

Q4: He has a high __________ and feels very hot. He might have the __________.

Answer: He has a high fever and feels very hot. He might have the flu.

Q5: We shouldn’t share drinks or utensils to avoid spreading __________.

Answer: We shouldn’t share drinks or utensils to avoid spreading germs.

گرامر زبان هشتم درس پنجم

درس پنجم درباره شهرها و مکان‌های دیدنی است. در ابتدای درس، سوال‌‌هایی را می‌بینیم که با کلمه پرسشی «where» به معنی «کجا» شروع شده است. از این کلمه برای پرسیدن درباره مکان یا آدرس جایی استفاده می‌شود. برای مثال، بخواهیم بپرسیم که شهری کجا واقع شده است، می‌توانیم مانند مثال‌های زیر سوال و جواب کنیم:

A: Where is Isfahan?

B: It is in the center of Iran.

A: اصفهان کجاست؟

B: در مرکز ایران است.

A: Where is Maku?

B: It’s in the north-west.

A: ماکو کجاست؟

B: در شمال غرب است.

A: Where is Karaj?

B: It’s near the capital.

A: کرج کجاست

B: نزدیک پایتخت است.

هر شهر یا کشوری به یک چیز خاصی معروف است. مثلاً کشور هلند به آسیاب‌های بادی‌اش معروف است. این جمله را به انگلیسی به صورت زیر می‌نویسیم:

The Netherland is famous for its windmills.

کشور هلند به آسیاب بادی‌هایش معروف است.

برای پرسید سوال در این رابطه، از عبارات «what…famous for» کمک می‌‌گیریم. به سوال و جواب زیر دقت کنید.

A: What is Isfahan famous for?

B: It’s very famous for its monuments.

A: اصفهان به چه چیزی معروف است؟

B: به بناهای تاریخی‌اش خیلی معروف است.

از ساختارهای دیگری که برای توصیف ویژگی‌های یک شخص یا مکان به عنوان سوال مطرح می‌شود، «What is…like» است. به مثال زیر دقت کنید.

A: What is your sister like?

B: She’s tall and pretty.

A: خواهرت چه شکلی است؟

B: قدبلند و زیباست.

اگر بخواهیم از اسم جمع انگلیسی استفاده کنیم، فعل «are» را به کار می‌بریم، مانند مثال زیر:

A: What are your sisters like?

B: They are tall and thin.

A: خواهرانت چه شکلی هستند؟

B: بلند و لاغر هستند.

برای توصیف ویژگی‌های شهر یا کشور نیز می‌توانیم از این عبارت پرسشی کمک بگیریم. مثال زیر از کتاب گرامر زبان هشتم درس پنجم انتخاب شده‌ است.

A: What’s Isfahan like?

B1: It’s old.

B2: It’s a big city.

B3: It’s very clean.

A: اصفهان چه شکلی است؟

B1: شهری قدیمی است.

B2: شهر بزرگی است.

B3: شهر خیلی تمیزی است.

همان‌‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، جملات پرسشی در زبان انگلیسی به دو دسته بله یا خیر و جملات سوالی با wh تقسیم می‌شوند. اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری درباره شهر یا کشوری به دست بیاوریم، می‌توانیم از گرامر There is و There are کمک بگیریم که در آموز‌ش‌های قبلی «مجله فرادرس» به طور کامل آن را توضیح دادیم.

«There is/There are» به معنی وجود داشتن است. ساختار این نوع جملات به دو شکل مفرد و جمع به کار می‌رود. اگر اسم مفرد باشد، از «there is» و اگر اسم جمع باشد از «there are» استفاده می‌کنیم. برای اسامی دو مثال زیر را برای جملات خبری (Affirmitive Sentences) مشاهده می‌کنید.

There is a book on the desk.

کتابی روی میز تحریر هست.

There are ten books on the desk.

ده کتاب روی میز تحریر هست.

در حالت جمع می‌توانیم به‌جای بیان تعداد، از کمیت‌سنج‌های انگلیسی مانند «some» یا «many»‌ استفاده کنیم، مانند مثال‌های زیر:

There are some books on the desk.

چند کتاب روی میز تحریر هست.

There are many books on the desk.

کتاب‌‌های زیادی روی میز تحریر هست.

برای سوال ساختن با «There is» و «There are»، در حالت سوالی بله یا خیر از فرمول زیر کمک می‌گیریم:

Is + there + a/an + noun?

Are there any / many + nouns?

به چند مثال زیر دقت کنید تا با ساختار جملات سوالی بله یا خیر بیشتر آشنا شوید. این مثال‌ها از کتاب گرامر زبان هشتم (درس پنجم) انتخاب شده‌اند. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی آن‌ها را نیز می‌توانید مرور کنید. به پاسخ‌های کوتاه و بلندی که برای هر سوال داده شده نیز توجه کنید.

A: Are there any libraries?

B1: Yes, there are.

B2: No, there aren’t.

A: آیا کتابخانه‌هایی وجود دارد؟

B1: بله، هست.

B2: نه، نیست.

A: Is there a metro system?

B1: Yes, there is.

B2: No, there isn’t.

A: آیا مترو هست؟

B1: بله، هست.

B2: نه، نیست.

A: Are there any restaurants?

B: Yes, many.

A: آیا رستورانی هست؟

B: بله، خیلی.

A: Are there any museums?

B: Yes, some great ones.

A: آیا موزه‌ای هست؟

B: بله، چند تا خیلی خوب هست.

A: Is there a stadium?

B: Yes, a new one.

A: آیا استادیوم هست؟

B: بله، یک [استادیوم] جدید هست.

نکته: در حالت جمع وقتی «there are» به کار می‌رود، حتماً باید از اسم جمع استفاده کنیم که «s» سوم‌شخص می‌گیرد. اما اگر اسم مفرد باشد، از حروف تعریف «a» یا «an» کمک می‌گیریم. به دو مثال زیر توجه کنید.

There is an old house in my neighborhood.

خانه‌ای قدیمی در محله ما هست.

***

There are many old houses in my neighborhood.

خانه‌های قدیمی زیادی در محله ما هست.

تصویر چند دانش‌آموز در کلاس درس

تمرین درس پنجم

جاهای خالی را با «there is» و there are» کامل کنید.

Q1: _________ a cat in the backyard.

Answer: There is a cat in the backyard.

Q2: _________ a new restaurant downtown. Have you been there?

Answer: There is a new restaurant downtown. Have you been there?

Q3: _________ some interesting books on the shelf.

Answer: There are some interesting books on the shelf.

Q4: _________ a problem with the computer. It won’t turn on.

Answer: There is a problem with the computer. It won’t turn on.

Q5: _________ a beautiful garden behind our house.

Answer: There is a beautiful garden behind our house.

گرامر زبان هشتم درس ششم

درس ششم به چند نکته مهمی اشاره می‌کند که در این بخش از مطلب به آن می‌پردازیم.

همان‌طور که در درس پنجم توضیح دادیم، وقتی از کسی می‌خواهیم که ویژگی‌های شخص، شیء یا مکانی را توصیف کند، از «what’s…like» کمک می‌گیریم. برای پرسیدن درباره آب و هوا نیز از همین ساختار استفاده می‌کنیم. جمله پرسشی زیر را در نظر بگیرید.

A: What’s the weather like in Toronto?

B: It’s cold and snowy.

A: آب و هوای تورنتو چطور است؟

B: سرد و برفی است.

برای سوال کردن می‌توانیم از جملات زیر استفاده کنیم.

A: What about the weather?

B: It’s hot/cold/warm/wet/dry.

A: آب و هوای آنجا چطور است؟

B: خیلی گرم/سرد/گرم/مرطوب/خشک است.

A: Is it cold in winter?

B1: Yes, it is.

B2: No, it isn’t.

A: آیا در زمستان هوا سرد است؟

B1: بله، همین‌طور است.

B2: نه، این‌طور نیست.

A: Is there much rain in spring?

B1: Yes, there is.

B2: No, there isn’t.

A: آیا در فصل بهار بارندگی زیاد است؟

B1: بله، همین‌طور است.

B2: نه، این‌طور نیست.

تمرین درس ششم

جاهای خالی را با «what is…like» یا «what are…like» کامل کنید.

Q1: __________ your favorite food __________?

Answer: What is your favorite food like?

Q2: __________ your friends __________?

Answer: What are your friends like?

Q3: __________ your school __________?

Answer: What is your school like?

Q4: __________ your pet __________?

Answer: What is your pet like?

Q5: __________ your hometown __________?

Answer: What is your hometown like?

گرامر زبان هشتم درس هفتم

درس هفتم درباره سرگرمی است که در زبان انگلیسی به آن «hobby» می‌گوییم. برای پرسیدن از کسی درباره سرگرمی‌هایش از جملات پرسشی زیر استفاده می‌کنیم:

Do you have any hobbies?

آیا سرگرمی داری؟

What is/are your hobby/hobbies?

سرگرمی‌ات/سرگرمی‌هایت چیست؟

What do you do as a hobby?

به عنوان سرگرمی چه کارهایی انجام می‌دهی؟

برای پاسخ دادن به این نوع سوال‌ها می‌توانیم به کارهایی اشاره کنیم که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهیم، مانند کتاب خواندن، موسیقی گوش دادن، سینما رفتن و… . نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که زمان حال ساده را برای این نوع جملات به کار ببرید. به سوال و جواب‌های زیر دقت کنید.

A: Do you have any hobbies?

B: Yes, listening to stories on the radio.

A: سرگرمی داری؟

B: بله، گوش دادن به داستان‌های رادیویی.

A: What do you do as a hobby?

B: I watch movies as a hobby.

A: به عنوان سرگرمی چه کار می‌کنی؟

B: به عنوان سرگرمی فیلم تماشا می‌کنم.

A: Do you like reading?

B: Yes, very much.

A: [کتاب] خواندن را دوست داری؟

B: بله، خیلی زیاد.

A: What’s your hobby?

B: I enjoy searching the web.

A: سرگرمی‌ات چیست؟

B: از جست‌وجو در اینترنت لذت می‌برم.

در اوقات فراغت (Free time) می‌توانیم به دو شکل زیر سوال کنیم:

What do you do in your free time?

در اوقات فراغتت چه کاری انجام می‌دهی؟

What do you like to do in your free time?

دوست داری در اوقات فراغتت چه کاری انجام دهی؟

برای پاسخ دادن هم از جملاتی استفاده می‌کنیم که در زمان حال ساده و برای بیان فعالیت‌های مختلف کاربرد دارد، مانند جملات زیر:

I like horse riding.

من عاشق اسب‌سواری هستم.

I play tennis.

من تنیس بازی می‌کنم.

I usually go shopping.

من معمولاً خرید می‌کنم.

I walk in the park.

من در پارک قدم می‌زنم.

I like playing computer games.

من عاشق بازی‌های کامپیوتری هستم.

جملات زیر از کتاب گرامر زبان هشتم (درس هفتم) انتخاب شده‌اند که همراه با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است. در جدول زیر برخی از فعالیت‌هایی که در اوقات فراغت انجام می‌دهیم را با معنی نوشته‌ایم.

Free time activities
listening to the radio walking in the park reading
گوش دادن به رادیو قدم زدن در پارک خواندن
playing tennis shopping watching movies
تنیس بازی کردن خرید کردن فیلم تماشا کردن
horse riding playing computer games
اسب‌سواری کردن بازی‌های کامپیوتری انجام دادن

تمرین درس هفتم

جاهای خالی را با کلمات داخل باکس کامل کنید.

hobby – reading – gardening- play the guitar – cooking – life – play a complete song

Q1: My favorite ______ is playing the guitar, and I’ve been practicing it for eight years now.

Answer: My favorite hobby is playing the guitar, and I’ve been practicing it for eight years now.

Q2: During my free time, I enjoy _______, which helps me relax and forget about the stresses of daily life.

Answer: During my free time, I enjoy reading, which helps me relax and forget about the stresses of daily life.

Q3: Learning to ________ can be challenging, but it’s rewarding when you finally ________.

Answer: Learning to play the guitar can be challenging, but it’s rewarding when you finally play a complete song.

Q4: I recently started _______ as a hobby, and it has opened up a whole new world of nature appreciation for me.

Answer: I recently started gardening as a hobby, and it has opened up a whole new world of nature appreciation for me.

Q5: The best part about ________ is that it allows me to experiment with flavors

Answer: The best part about cooking is that it allows me to experiment with flavors

جمع‌بندی

در این آموزش با گرامر زبان هشتم آشنا شدیم. دستور زبان یکی از مباحث پیچیده است که برای زبان‌آموزان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل هر یک از درس‌های آن را به طور جداگانه بررسی کردیم. گرامر زبان هشتم از هفت درس مختلف تشکیل شده است. در درس اول درباره ملیت‌ها صحبت کردیم و سوال‌هایی که در این رابطه مطرح می‌شود را با ترجمه فارسی در اختیار شما قرار دادیم. در درس دوم، به توصیف فعالیت‌های روزانه پرداختیم و گرامر زمان حال ساده را توضیح دادیم.

در درس سوم، درباره مهارت‌ها و توانایی‌ها صحبت کردیم و نحوه سوال کردن درمورد آن‌ها را یاد گرفتیم. در درس چهارم به بیماری‌های مختلف به زبان انگلیسی اشاره کردیم و به نحوه سوال و جواب در این خصوص پرداختیم.

درس پنجم درباره سوال کردن با «where» درباره شهرها و مکان‌های دیدنی بود. همچنین به نحوه جمله‌سازی با «there is» و «there are اشاره کردیم و سوال کردن با آن‌ها را یاد گرفتیم. در این میان، اشاره مختصری به برخی از کمیت‌سنج‌ها مانند «some» و «any» داشتیم که برای سوال کردن با اسامی جمع به کار می‌رود. درس ششم به توصیف آب و هوا اختصاص یافته است و به نحوه سوال کردن درمورد آب و هوا و انواع آب و هوا به انگلیسی اشاره دارد.

در نهایت، درس هفتم درباره سرگرمی‌ها صحبت می‌کند و به انواع سوال و جواب در این زمینه می‌پردازد. مثال‌هایی که در این مطلب ارائه شد، علاوه بر مثال‌های کتاب گرامر زبان هشتم، از منابع دیگری نیز انتخاب شده است که در انتهای آموزش قید می‌شود.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

source

توسط expressjs.ir