در این زمینه گاهی این پرسش برای ما ایجاد میشود که آیا مژه و ابروی مصنوعی برای خانمها مانع وضو محسوب میشود؟ در این باره مراجع عظام تقلید نظرات فقهی قابل توجهی را ارائه دادهاند؛ از جمله:
وضو با مژه و ابروی مصنوعی
پرسش: وظیفه شخص برای وضو در صورتهای زیر چیست؟
الف) در صورتی که ابرو یا مژه کاشته است.
ب) در صورتی که ابرو یا مژه چسبانده است.
آیت الله خامنهای: الف) اگر کاشتن مو به نحوی باشد که مو به بدن متصل میشود و رشد میکند مانند موی طبیعی، در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است.
ب) در فرض سؤال، کاشت مژه جایز نیست؛ به هر حال اگر برداشتن مژه مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل با آن باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آنها تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقّت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای تیمم کند و بعد از برداشتن مژه، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند.
آیت الله تبریزی (ره): الف) اگر مو را کاشته باشد مانعی ندارد. ب) باید برداشته شود.
آیت الله سیستانی: الف) در مورد ناخن، کاشت آن جایز نیست و اگر کاشته، باید بردارد و اگر ممکن نیست باید جمع بین وضوء جبیره و تیمّم کند (در صورتی که وظیفه او وضو بوده) و جمع بین غسل جبیره و تیمم کند(اگر وظیفه او، غسل بوده) و این حکم در مورد کاشت مژه، بنا بر احتیاط واجب است.
ب) باید برداشته شود.
آیت الله مکارم شیرازی: الف) اگر آب به پوست بدن برای وضو و غسل میرسد اشکالی ندارد.
ب) اگر مانع رسیدن آب به پوست (و مژه و ابرو) است و امکان جداسازی نیست، به همان شکل وضو میگیرد و وضوی جبیرهای محسوب میشود.
آیت الله وحید خراسانی: اگر قابل برداشتن نیست یا برداشتن آن عسر و حرج غیر قابل تحمل دارد بنا بر احتیاط واجب جمع بین وضو یا غسل جبیرهای و تیمم نماید.
آیت الله صافی (ره): االف و ب) اگر کاشتن به نحوی باشد که به بدن متصل میشود و رشد میکند مانند موی طبیعی، در این صورت غسل و وضو هر دو صحیح است ولی چنانچه روی حاجبی قرار دهند و آن را به وسیله چسب و غیرذلک بچسبانند، جایز نیست.
آیت الله فاضل لنکرانی (ره): الف) اگر به نحوی باشد که عرفاً جزء بدن شود اشکالی ندارد والاّ مانع غسل و وضو میباشد.
ب)باید برداشته شود.
انتهای پیام/
source