سه عامل بسیار مهم در انتخاب یک خودرو در نظر خریداران، ایمنی، قیمت خودرو و قابل‌اعتماد بودن است. اما تمام این موارد وقتی محقق می‌شود که خریدار از نظر ظاهری و زیبایی به سمت یک خودرو کشیده شده و طرح خودرو، او را جذب کند تا در مرحله بعدی به بررسی فاکتورهای دیگری مثل موارد گفته شده بپردازد. از این رو، طراحی خودرو یکی از مقوله‌های مهم در موفقیت و شکست یک خودرو و حتی خودروساز است. درحالی‌که در گذشته، حرفه طراحی خودرو معمولاً از رشته‌های دیگر هنری و صنعتی تامین می‌شد؛ اما سال‌هاست که این حرفه به شکل مستقل درآمده است و در موسسات و دانشکده‌های زیادی نیز تدریس می‌شود.

طراحی خودرو چیست؟

از ابتدای پیدایش وسایل نقلیه که به شکل گاری، کالسکه و درشکه بود تا امروز، بحث طراحی آنها و زیباتر و فاخرتر بودن این وسیله بسیار مهم در زندگی انسان، اهمیت زیادی داشته و دارد. در آن روزگاران که وسایل نقلیه و کالسکه‌ها، شباهت زیادی به هم داشتند، استفاده از وسایل تزیینی باعث زیباتر شدن آنها می‌شد و امروزه، طراحی‌های خاص و جذاب، باعث تمایز یک خودرو از دیگری می‌شود.

با پیدایش انقلاب صنعتی و حرکت صنعت به ساخت خودرو، کم‌کم درشکه‌های موتوردار پیدا شدند و صنعت خودروسازی شکل گرفت. تا چندین دهه، خودروها شبیه همان درشکه‌های موتوردار بودند؛ اما به‌مرور با تغییر چهره خودروها، مسیر خودروسازی نیز راه دیگری پیش گرفت. باگذشت سال‌ها و تغییر چهره در خودروها، به‌تدریج در طراحی خودرو، مباحثی مثل آئرودینامیک، ایمنی، ارگونومی، پایبندی به سنت‌ها و… مدنظر قرار گرفت تا در ظاهر خودروها صرفاً فقط مقوله زیبایی مطرح نباشد.

فرض کنیم که قرار است برای یک انسان، لباسی طراحی و دوخته شود که کل بدن و ظاهر آن را بپوشاند. طراحی خودرو نیز همین قضیه است، با این تفاوت که در طراحی خودرو باید موارد بسیار بیشتری مدنظر قرار گیرد و از همه مهم‌تر، فضای داخلی که سرنشینان نیز با آن تعامل بالا و مستقیم دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در طراحی خودرو باید هم نظرات مهندسان فنی مدنظر قرار گیرد و هم بخش بازاریابی که مشتریان به دنبال چه خودرویی هستند. ضمن اینکه فاکتورهای زیاد دیگری مثل ارگونومی و ایمنی و همچنین قیمت خودرو نیز باید در نظر گرفته شود. در نهایت، خروجی کار، یک یا چند طرح است که به مشورت گذاشته می‌شود تا تیم مدیریت و طراحی، یکی را به‌عنوان طرح نهایی انتخاب کنند تا بقیه مراحل تولید خودرو برای آن، طی شود.

طراحی خودرو را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟

آغاز کردن طراحی خودرو


یکی از اولین راه‌های شروع طراحی خودرو، شرکت در کلاس‌های مربوط به طراحی صنعتی و طراحی خودرو است تا با الزامات اولیه این رشته آشنا شویم و ببینیم که صرفاً به این مقوله به شکل یک تفریح نگاه می‌کنیم و یا علاقه به طراحی خودرو، به‌صورت جدی در برنامه‌های آینده ما قرار دارد. در این میان می‌توان در مسابقات طراحی خودرو که از سوی نشریات مختلف خودرویی و طراحی دنیا برگزار می‌شود و یا مسابقاتی که از سوی خودروسازان مختلفی هر ساله برپا می‌شود، شرکت کرد و اصطلاحاً خود را محک زد. همچنین اگر در دوران دبیرستان هستیم و به طراحی خودرو، علاقه داریم، می‌توان با شروع تحصیل به‌صورت دانشگاهی و علمی در رشته طراحی صنعتی، وارد این بحث جذاب دنیای خودرو شویم.

سن مناسب برای شروع طراحی اتومبیل

اگر قرار است تا به طراحی خودرو به‌صورت تفریح نگاه کنیم، می‌توان گفت سن‌وسال خاصی برای شروع این کار ملاک نبوده و هر زمان که وقت اجازه دهد، می‌توان دنبال این هنر رفت. در واقع ما در این حالت، فقط طراحی را به شکل یک هنر طراحی و نقاشی می‌بینیم و نه به‌صورت یک حرفه و شغل. حتی می‌توان در مسابقات طراحی که از سوی نشریات و شرکت‌ها مرتبط با خودروسازی نیز برگزار می‌شود، شرکت کرد. اما اگر قرار است تا به طراحی به‌صورت یک حرفه و شغل نگاه کنیم، باید از سنین راهنمایی و دبیرستان به دنبال کسب مهارت‌های اولیه این کار بوده و در سطح دانشگاهی نیز به دنبال طی‌کردن آن باشیم. رشته طراحی صنعتی در سطح کارشناسی، یکی از بهترین و اصلی‌ترین راه‌های ورود به طراحی خودرو است. می‌توان در سطح کارشناسی ارشد نیز، هم این رشته را دنبال کرد و هم در دانشکده‌هایی که رشته مخصوص به طراحی خودرو از زیرشاخه‌های مهندسی مکانیک دارند نیز، ادامه تحصیل داد.

چگونه می توان طراحی خودرو انجام داد؟

چگونگی طراحی خودرو


طراحی خودرو به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های طراحی صنعتی، یک کار ترکیبی از مهندسی و هنر است که باید در کنار داشتن ذوق هنری برای ترسیم نمای یک طرح، اصول مهندسی و بایدها و نبایدهای آن را نیز در دستور کار قرارداد. ازاین‌رو، جدا از داشتن بن‌مایه هنری این کار، یک سری روش‌ها برای افزایش و بالابردن ذوق هنری و رسیدن به طرح‌های پخته‌تر نیز وجود دارد که اکثر آکادمی‌های هنری از این روش‌ها برای افزایش مهارت هنرآموزان، استفاده می‌کنند.

دیدن و آموختن

افرادی که در کاری تخصص دارند، نگاه دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به دیگران به آن کار خواهند داشت. برای مثال، یک خودرو از نظر افراد زیادی فقط یک وسیله نقلیه است؛ اما بعضی افراد به آن نگاه دقیق‌تری داشته و دیگر مشخصه‌های ظاهری آن را نیز تحلیل می‌کنند. این رویه می‌تواند به‌صورت پله به پله بیشتر باشد و افراد با درجات دقت متفاوتی به آن خودرو نگاه کنند. از این‌رو دیدن دقیق یک طرح و یک خودرو، اثر مهمی در شروع کار طراحی دارد. برای مثال می‌توان طرح فرمان خودرو مختلف را مورد بررسی قرار داد و یا وقتی با یک خودرو روبه‌رو می‌شویم، به ابعاد تایرها و نسبت جزییات و قسمت‌های مختلف خودرو باهم بپردازیم تا دید بهتری نسبت به اجزا و طرح کلی آن داشته باشیم.

مطالعه‌ تاریخچه خودروها

تاریخچه خودروها، حاوی نکات فراوانی است. خصوصاً خودروهایی که طبق یک سنت خاص و با رعایت یک سری عناصر ثابت و سنتی در طی سالیان دراز طراحی می‌شوند. برای مثال وقتی می‌خوانیم که چرا خودرویی مثل چروکی XJ بعد از یک دوره ناکامی جیپ، به یک موفقیت بزرگ رسید و یا چرا خودرویی مثل لامبورگینی کونتاش با داشتن فاکتورهای موفق زیاد مثل سریع‌ترین خودرو دنیا در زمان خود، نتوانست فروش چندانی داشته باشد، به نکات مهمی در طراحی خودرو پی می‌بریم.

مطالعه شرکت های طراحی خودرو

یکی از جذاب‌ترین و البته بهترین راه‌ها برای افزایش دانش طراحی خودرو، مطالعه شرکت‌های خودروساز، شرکت‌های طراحی خودرو و همچنین سرگذشت طراحان و مهندسان بزرگی است که در این حرفه به شهرت رسیده‌اند. این کار به ما نشان می‌دهد در دوره‌های مختلف خودرویی، چه طرح‌هایی به‌عنوان طرح مورد علاقه مردم بوده و چه شرکت‌هایی با چه محصولاتی توانسته‌اند به موفقیت برسند. برای مثال وقتی سرگذشت یک کمپانی مثل جگوار را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چه خودروها و چه عواملی باعث موفقیت و یا شکست‌های این شرکت در دوره‌های مختلفی شده است.

آنالیز ماشین های جدید

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدنظر رانندگان و سرنشینان یک خودرو، راحتی با آن و همچنین کیفیت سواری یک خودرو است. از این‌رو باید با خودروهای مختلف رانندگی کرد و به‌عنوان یک سرنشین داخل آن نشست تا هم راحتی رانندگی با خودروهای مختلف و فاکتورهای موثر در آن را متوجه شد و هم خودرو را از جهات دیگر مثل فضای بالای سر، فضای جلو پا، ارگونومی، کیفیت سواری و هندلینگ، نحوه ورود و خروج از کابین و… را مورد بررسی قرار داد تا بتوان در طرح مدنظر، ترکیبی مناسب از تمام مواردی که موردنیاز راننده و سرنشین است را پیاده کرد.

یادگیری تکنیک های طراحی

همان‌طور که گفته شد، طراحی صنعتی، ترکیبی از هنر طراحی و مهندسی است. پس اولین و اصلی‌ترین لازمه این کار، داشتن هنر و تکنیک‌های طراحی است. طراحان خودرو، از روش‌های مختلفی برای نمایش طرح خود و ارتباط ‌گرفتن با بیننده استفاده می‌کنند، از نرم‌افزارهای رایانه‌ای تا روش‌های مختلفی از طراحی با دست. پس اولین قدم برای نمایش آنچه که در ذهن شما می‌گذرد، قوی‌شدن در کار طراحی و یادگیری روش‌های طراحی و اصول آن است. حال هرچه این روش‌ها بیشتر و حرفه‌ای‌تر باشند، منجر به بهتر دیده‌شدن طرح شما شده و در نهایت، می‌توان امید بیشتری به موفقیت داشت.

شستن، رنگ کردن و پولیش کردن ماشین

اگر دقت کرده باشیم، می‌بینیم که اکثر افرادی که به خودرو علاقه دارند و یا به قول امروزی، ماشین‌باز هستند، علاقه زیادی به شستشوی خودرو خود نیز دارند. چرا که این کار هم لذت زیادی برای این دسته از علاقه‌مندان دارد و هم در حین شستشو، ریزه‌کاری‌ها و یا مشکلات موجود روی بدنه، بهتر دیده می‌شود. ازاین‌رو توصیه می‌شود تا برای آشنایی بیشتر و بهتر با ریزه‌کاری‌های بدنه‌های خودرو، آنها را خیلی دقیق مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. درست مثل اینکه بخواهیم خودرو را بشوییم و آن را پولیش کنیم.

توجه به انعکاس نور روی بدنه

توجه به انعکاس نور روی بدنه


با وجود نورهای مصنوعی در این روزها مثل انواع چراغ های خودرو، بسیاری از ریزه‌کاری‌های یک طرح را بهتر می‌توان درک کرد و متوجه شد. از این‌رو بسیاری از کارشناسان رشته طراحی، توصیه می‌کنند تا طرح‌های مختلف و بدنه خودروهای گوناگون را از زوایای مختلف و در زیر نور، مورد توجه و بررسی قرار دهید تا بتوانید به جلوه‌های پنهان طرح‌های مختلف، برسید. برای مثال، موج‌های پیاده شده در یک طرح، شاید در نگاه اول و با یک زاویه دید، چندان نمایی نداشته باشند؛ اما از یک زاویه دیگر و در زیر نور، قضیه می‌تواند کاملاً متفاوت بوده و ذهن شما را به‌عنوان یک طراح، مشغول کند.

بررسی بازه قیمتی خودروها

قیمت خودرو یک عامل بسیار تعیین‌کننده هم در فروش خودرو است و هم در طراحی آن. شرکت‌های طراحی بر اساس قیمت خودرو که قرار است تا در چه بازه قیمتی فروخته شود، آن را طراحی می‌کنند. به همین خاطر لازم است تا بررسی کرده و ببینیم که خودروهای ارزان‌ قیمت و اقتصادی در چه سطحی طراحی می‌شوند و خودروها گران‌تر، اسپرت ارزان‌قیمت و اسپرت‌های لوکس و… چه طراحی‌هایی دارند.

استفاده از تکنولوژی های موجود

استفاده از تکنولوژی های موجود در طراحی خودرو


تا سال‌های پیش، نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای طراحی شناخته می‌شدند. امروزه در کنار نرم‌افزارهای طراحی که یک مورد بسیار مهم در کار طراحی خودرو است، ورود چاپگرهای سه‌بعدی به این رشته و دیگر رشته‌های مهندسی، مراحل ساخت و رسیدن به طرح‌های اولیه را بسیار ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر کرده است. به همین علت، یادگیری تکنولوژی و فناوری‌های جدید از جمله نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی و کار با دستگاه‌های پیشرفته مثل چاپگرهای سه‌بعدی، اهمیت زیادی در تمام رشته‌های مهندسی و از جمله طراحی خودرو دارد و هزینه و وقت صرف شده برای یک طرح را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

یادگیری تکنیک های ساخت

با وجود پرینترهای سه‌بعدی در این روزها، اما هنوز هم ساخت نمونه‌های گلی و چوبی از طرح مدنظر، یکی از مراحل طراحی و ساخت است. می‌توان کارگاه کوچکی در یک اتاق آماده کرد و در آن، از ساخت قطعات کوچک‌تر شروع کرد. برای مثال، داشبورد و کنسول وسط خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که اهمیت زیادی داشته و به‌نوعی ارگونومی خودرو در تعامل با این قسمت سنجیده می‌شود را می‌توان در یک کارگاه کوچک ساخت. همچنین مثل مدل‌های گلی ساخته شده از خودروها که در اندازه‌های گوناگون است، می‌توان از مقیاس‌های کوچک بدنه نیز، شروع کرد.

شناخت سنت های رایج در طراحی خودروها

یک سری تناسبات و اصول در طراحی خودرو وجود دارد که باید هر طراحی برای موفقیت بیشتر با آنها آشنا شود. برای مثال، نسبت اندازه تایرها به طول خودرو در خودروهای سواری، هاچبک، شاسی بلند و… باهم متفاوت است که با دیدن و بررسی طراحی‌های خودرویی می‌توان این واقعیات را درک کرد. همچنین اکثر کمپانی‌های بزرگ دنیا، دارای سنت‌هایی در طراحی خودروها خود هستند که باید این موارد در تمام نسل‌ها رعایت شود تا از نظر خریداران و علاقه‌مندان آن خودرو، موردپسند واقع شود. برای مثال، در محصولات مرسدس‌ بنز، شکل جلوپنجره یکی از فاکتورهای اصیل در محصولات این کمپانی است. یا در محصولات جیپ، هفت خط عمودی جلوپنجره به همراه گلگیرهای مربعی‌شکل، از اصول سنتی این خودروساز است. دانستن این اصول برای شرکت در مسابقات طراحی نیز بسیار اهمیت دارد.

فیس لیفت مدل های موجود

یکی از بهترین راه‌ها برای شروع کار طراحی و افزایش مهارت در این حرفه، فیس لیفت و تغییر چهره خودروهای موجود است. می‌بینیم که بسیاری از علاقه‌مندان به طراحی به‌صورت کامپیوتری و یا دستی، اقدام به تغییر چهره و فیس لیفت یک سری از خودروهای پر فروش می‌کنند که اتفاقاً همیشه مورد توجه علاقه‌مندان نیز قرار می‌گیرد.

طراحی خودرو چگونه انجام می شود؟

طراحی کردن خودرو


در گذشته یعنی در نیمه اول قرن بیستم، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دنیا، فاقد مراکز طراحی بودند. یعنی برخی از شرکت‌های طراحی و حتی طراحانی که به‌صورت مستقل کار می‌کردند، طبق نیاز شرکت خودروساز، یک طرح را آماده می‌کردند. این رویه در شرکت‌هایی که تیراژ تولید کمتری داشتند و از طرفی محصولات گران‌تری عرضه می‌کردند، حتی شکل دیگری بود. یعنی آنها پلتفرم را آماده می‌کردند و شرکت‌ها و کارگاه‌های خاصی که کار آنها طراحی و اصطلاحاً اتاق‌سازی بود، مطابق میل خریدار، یک اتاق آماده می‌کردند. دلیل اینکه برخی از محصولات گران‌قیمت دنیا، دارای ظاهر متفاوتی هستند و بیشتر با شماره شاسی آنها شناخته می‌شوند نیز همین دلیل است. اما امروزه در کنار استودیوهای طراحی که در سراسر دنیا هستند، اکثر شرکت‌های خودروسازی نیز دارای مراکز طراحی مستقل بوده و حتی مراکزی در چندین نقطه دنیا دارند تا در نهایت، بهترین طرح از سلایق گوناگون، روی خط تولید برود.

شکل گیری ایده

وقتی قرار است تا یک خودروی جدید طراحی شود، ابتدا بازار هدف، نیاز بازار و مشتریان، مشکلات نسل‌ها و محصولات قبلی، نکات مثبت طرح‌های قبلی، قیمت خودرو و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مرحله از تیم بازاریابی و حتی روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نیز استفاده می‌شود تا طراحان از بازخوردهای محصولات موجود و آنچه که باید در نسل بعدی پیاده شود، مطلع شوند. طراحی داخلی بر اساس موارد گفته شده به‌اضافه یک رشته تمهیدات مهم‌تر مثل رعایت ارگونومی، نوع متریال و مواد سازنده فضای داخلی و… مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کشیدن طراحی خودرو

در این مرحله بعد از جمع‌آوری اطلاعات و ملزومات اولیه، طرح‌های ابتدایی زده شده و در محیط کامپیوتری مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. طراحان و مدیران شرکت، روی طرح نظر داده و طراحان، تغییرات لازم را اعمال می‌کنند. طرح اولیه باید تا رسیدن به مرحله ساخت نمونه اولیه، مورد تحلیل قرار بگیرد.

ساخت مجسمه ای از خودرو

یکی از زیباترین مراحل طراحی خودرو که احتمالاً همه ما، این حرفه را با این قسمت می‌شناسیم، ساخت ماکت گلی (سفالی) از طرح مدنظر است که در مقیاس‌های مختلفی انجام می‌شود. بعد از ساخت این ماکت گلی، ظریف‌کاری‌های لازم و عیوبی که در طرح‌های کامپیوتری اولیه دیده نمی‌شدند، برطرف می‌شود و در نهایت، از ماکت نهایی، طرح‌های کامپیوتری گرفته می‌شود که از طرح‌های اولیه، بسیار دقیق‌تر است. امروزه با آمدن پرینتر سه‌بعدی و اسکنرهای قوی، هم ساخت نمونه‌های گلی بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود و هم گرفتن اسکن از ماکت ساخته شده، راحت‌تر است. در این مرحله حتی خودرو از نظر آیرودینامیکی و تست مقاومت و حرکت در باد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

راندن در اتاق های شبیه سازی خودرو

بعد از گرفتن اسکن از طرح نهایی، طرح‌ها را وارد شبیه‌ساز می‌کنند و آزمایشاتی از بابت هندلینگ و رفتار حرکتی خودرو در جاده‌های مختلف، مورد بررسی و تست قرار می‌گیرد. معمولاً فضای داخل کابین ساخته می‌شود و راننده واقعی، پشت فرمان قرار می‌گیرد و خودرو را در مسیرهای مختلف و شرایط متنوع رانندگی، آزمایش می‌کند.

طراحی قطعات وابسته

اما در طراحی خودرو، ساخت بدنه تمام کار نیست. بلکه خودرو از قسمت‌های مختلفی ساخته شده است که هرکدام از آنها باید به‌تنهایی طراحی شوند. برای هر کدام از این قطعات، تیم‌های طراحی و طراحان زبده و ماهر وارد کار می‌شوند تا تک تک آنها طراحی شده و در نهایت به دست شرکت‌های قطعه‌ساز برسد و آنها این قطعات را به تولید انبوه برسانند.

بزرگترین طراحان خودرو

بزرگترین طراحان ایرانی خودرو


برخی از طراحان خودرو در تاریخ خودروسازی دنیا هستند که طرح‌های آنها، ماندگاری و شهرت بیشتری از دیگران داشته و حتی منجر به نجات کمپانی‌ها از ورشکستگی شده‌اند. خودروهایی از این افراد خلق شده است که هنوز هم ماندگارند و طراحی آنها، زبانزد دیگران شده است به‌ نحوی‌که قیمت خودرو را به شکل چشمگیری افزایش داده است. مارچلو گاندینی که با طراحی‌های لامبورگینی شهرت دارد و همچنین لئوناردو فیوراوانتی که وی را از طراحی‌های فراری می‌شناسیم، برونو ساکو که افسانه‌ای‌ترین طرح‌های مرسدس‌بنز از شاهکارهای اوست، جورجتو جیوجیارو که می‌توان گفت پرکارترین طراح اتومبیل در دنیاست و در طراحی وسایل دیگری مثل دوربین عکاسی، اسلحه، ساعت، موتورسیکلت، تراکتور و… نیز فعالیت کرده است، یان کالوم به عنوان طراح ارشد جگوار، بیل میچل از طراحان بزرگ جنرال موتورز، باتیستا پینین فارینا و پسرش سرجیو که یکی از معروف‌ترین موسسه طراحی خودرو در دنیا یعنی پینین فارینا را تاسیس کرده‌اند، لوک دونکروولکه که سال‌ها در فولکس واگن طراحی کرده است، کریس بنگل که معروف‌ترین طراح‌های بی ‌ام‌ و از شاهکارهای اوست و… از جمله شناخته‌شده‌ترین طراحان اتومبیل در دنیا هستند.

بزرگترین طراحان ایرانی خودرو

هرچند که در کشورمان، طراحی خودرو به شکل جدی انجام نمی‌شود و اکثر طرح‌ها، دارای نواقص زیادی است که از سوی کارشناسان طراحی بیان می‌شود؛ اما ایرانی‌های بزرگی هستند که در سطح جهانی، در طراحی خودرو مشغول به کارند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین طراحان خودرو ایرانی، نادر فقیه زاده است که او را به عنوان طراح محصولات ب‌ام‌و می‌شناسیم. نادر فقیه زاده در طراحی داخلی سری 7 با کد F01/F02 شرکت داشته و طراح بدنه سری 7 مدل G11/G12 و ب‌ام‌و سری 6 در مدل‌های گرن کوپه، کوپه و کانورتیبل با کد (F06/F12/F13) است. از دیگر طراحان معروف ایرانی در دنیا باید به کوروش منصوری اشاره کرد که شرکت وی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تیونینگ خودروهای لوکس و سوپراسپرت دنیاست. همچنین هرمیداس اتابکی که در طراحی نسل اول رنو مگان حضور داشته و یک شرکت طراحی دارد از دیگر ایرانیان طراح اتومبیل است. از کم‌سن‌وسال‌ترین طراحان ایرانی می‌توان به امیرحسین امینی یکتا اشاره کرد که در تیم طراحی خودروهای تجاری مرسدس‌بنز مشغول به کار است. فردیس رضوانی، مدیر کمپانی رضوانی موتورز آمریکا که با سری محصولات تانک مشهور شد، امید بادل که همکاری در تیم طراحی ب‌ام‌و را در کارنامه خود دارد و امید مستقیمی که در عین همکاری با مرسدس‌بنز، در طراحی برخی خودروهای فرمول یک نیز دست دارد، از دیگر ایرانیان مشهور در طراحی خودرو هستند.

سخن آخر

طراحی خودرو یکی از دلچسب‌ترین حرفه‌های مربوط به خودرو است که بسیاری از علاقه‌مندان به ماشین، آن را در سر داشته و یا دارند. امروزه با فراگیرشدن آکادمی‌های طراحی خودرو و موسساتی که در این راه مشغول هستند، می‌توان کار طراحی خودرو را شروع کرد و با شرکت در کلاس‌ها و رشته‌های طراحی صنعتی و کسب مهارت، در این راه گام برداشت. اما با وجود زیاد علاقه‌مندان به این حرفه و همچنین نبود بازار این شغل در کشورمان، بهتر است تا از ابتدا به صورت حرفه‌ای این کار را ببینیم و اگر واقعاً قصد داریم تا یک طراح خودرو شویم، از ابتدا به صورت جدی وارد عمل شده و با شرکت در مسابقات موسسات و شرکت‌های خودروسازی، توانایی‌های خود را محک زده و به نمایش بگذاریم.

سوالات متداول

طراح زیباترین اتومبیل دنیا، کیست؟

به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو و همچنین انزو فراری، جگوار ای تایپ به‌عنوان زیباترین خودرو تاریخ است که طراح آن، مالکوم سایر انگلیسی است. وی یک مهندس هواپیما بود که بعد از جنگ دوم جهانی، به طراحی اتومبیل و خصوصاً کار روی آیرودینامیک خودروها روی آورد. جگوار ای تایپ به‌عنوان زیباترین اتومبیل دنیا، از شاهکارهای اوست.

چه کشور بهترین طراحان دنیا را پرورش داده است؟

طراحان ایتالیایی زیباترین ماشین‌ها و ابرخودروهای جهان را طراحی کرده‌اند. از معروف‌ترین آنها می‌توان جورجتو جوجارو را نام برد که از دهه ۶۰ میلادی تا به امروز در شرکت ایتال دیزان خودروهای مختلفی را برای خودروسازان سراسر جهان از پژو فرانسه تا هیوندای کره جنوبی آفریده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده : علیرضا داودی

source

توسط expressjs.ir