تحقیقاتی که توسط انگلیس در مورد نحوه برخورد مقامات با همه‌گیری «کووید-۱۹» انجام شد، نشان داد که ریشی سوناک، نخست‌وزیر کنونی این کشور در آن زمان گفته بود که «دولت باید به جای اجرای دومین قرنطینه جامع، اجازه دهد مردم در طول همه‌گیری بمیرند».

براساس گزارش النشره، پاتریک والنس، که مشاور ارشد علمی دولت در طول همه‌گیری بود، در خاطرات خود اشاره کرد که جلسه‌ای در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۰ برگزار شد که شامل بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت و سوناک که در آن زمان وزیر دارایی بود، برگزار شد.

والنس به نقل از دومینیک کامینگز، مشاور ارشد جانسون در خاطرات خود می‌گوید: ریشی فکر می‌کند خوب است که اجازه دهیم مردم بمیرند. این همه نشان دهنده فقدان کامل یک رهبری خوب است.

این تحقیقات پاسخ دولت به همه‌گیری کووید-۱۹ را بررسی می‌کند که بخش‌های بزرگی از اقتصاد را تعطیل کرده و بیش از ۲۲۰۰۰۰ نفر را در انگلیس کشته است. تحقیقات قرار است تا تابستان ۲۰۲۶ ادامه یابد. مقامات ارشد دولتی در انگلیس اعلام کردند که دولت برای مقابله با این بیماری همه‌گیر آماده نبود و فرهنگ «سمی» و «استکباری» مانع از واکنش به بحران بهداشتی شد.

پیش از این نیز بوریس جانسون به دلیل پارتی گیت مجبور به استعفا شد. پارتی گیت یک رسوایی سیاسی در انگلیس است که وقتی همه کشور در قرنطینه کامل بود تجمعات و مهمانی‌هایی در برخی مراکز و ساختمان‌های دولتی برگزار شد.

source

توسط