16 آذر 1404 ساعت 18:56
طبق اظهارات مدیر سامانه هوشمند سوخت، مابهالتفاوت قیمت جدید بنزین به تاکسیهای اینترنتی پرداخت میشود و آنها باید هزینه را به حساب رانندگان واریز کنند.
با عنایت به آخرین اخبار داخلی، عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت در گفتوگویی خبری اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته است مابهالتفاوت قیمت بنزین تاکسیهای اینترنتی را به صورت ماهانه پرداخت کند تا تأثیر افزایش قیمت سوخت بر هزینههای آنها جبران شود. به گفته وی تمام شرکتهای تاکسی اینترنتی مشمول این طرح خواهند بود و مبلغ تعیینشده ابتدا به حساب شرکتها منتقل میشود و سپس شرکتها موظف هستند این اعتبار را بهصورت مستقیم به حساب رانندگان واریز کنند.
نحوه پرداخت مابهالتفاوت قیمت بنزین تاکسیهای اینترنتی
عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور در ابتدای نشست خبری جزئیات کامل طرحهای مربوط به مدیریت سهمیه بنزین و ساماندهی کارتهای سوخت را تشریح کرد. او اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۳۱ میلیون کارت هوشمند سوخت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۲۵ میلیون کارت مربوط به خودروهای سواری و شخصی و حدود ۶ میلیون کارت متعلق به موتورسیکلتها هستند. وی افزود، از میان این تعداد، ۲۵ میلیون کارت سوخت دارای تراکنش فعال بوده و به طور دائمی در چرخه سوختگیری بهکار گرفته میشوند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت توضیح داد که در طرح جدید، مابهالتفاوت نرخ دوم و سوم بنزین (یعنی نرخهای ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومانی) بر مبنای عملکرد پیمایش خودروهای فعال در پلتفرمهای اینترنتی به شرکتهای تاکسی اینترنتی مانند اسنپ و تپسی ارسال میشود تا پس از محاسبه سهم هر راننده، مبلغ قیمت بنزین تاکسیهای اینترنتی به حساب بانکی آنان واریز گردد. به گفته وی، تمام پلتفرمهای تاکسی آنلاین موظف هستند این مبالغ دریافتی را بیدرنگ میان رانندگان خود توزیع کنند تا هزینههای افزایش قیمت بنزین برای آنان جبران شود.
باصفا همچنین هشدار داد که در صورت تصمیم به شارژ نرخ سوم بنزین به برخی کارتها، احتمال بروز پدیدهای موسوم به «مهاجرت کارتها» وجود دارد؛ بدین معنا که برخی کارتهای سوخت ممکن است بهطور غیرقانونی در مناطق دیگر بهکار گرفته شوند و این مسئله زمینه را برای قاچاق سوخت فراهم کند. او تأکید کرد طبق قانون بودجه، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی موظف است حداقل ۹۵ درصد سوختگیریها با کارت شخصی انجام شود و فقط ۵ درصد از تراکنشها از طریق کارت جایگاهها صورت گیرد.
در ادامه این نشست، مدیر سامانه هوشمند سوخت خاطرنشان کرد که هر کارت اضطراری جایگاه در طول روز حداکثر مجاز به ۲۵۵ تراکنش است و از نظر موجودی کارتهای جایگاه هیچ کمبودی وجود ندارد. او در بخش دیگر سخنان خود به موضوع بحثبرانگیز اتصال سهمیه سوخت به کارتهای بانکی افراد اشاره کرد و گفت: «در اسفند سال گذشته نشست مشترکی میان مسئولان وزارت نفت و نمایندگان بانکها درباره امکان انتقال سهمیه سوخت به کارتهای عابر شخصی برگزار شد که نتایج مثبت و قابلقبولی داشت. اکنون تنها منتظر ابلاغ نهایی دستور اجرایی این طرح هستیم و از نظر فنی و سامانهای هیچ مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد.»
کاهش ۵۰ درصدی سهمیه بنزین خودروهای دوگانهسوز
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور در ادامه توضیحات خود درباره اجرای مصوبه جدید هیئت وزیران و تغییرات در سازوکار کارتهای سوخت، به جزئیات دقیقتری از وضعیت تولید کارت، سهمیهبندی و میزان مصرف پرداخت. به گفته او، الگوی مصرف سوخت در بین کارتهای شخصی و جایگاهها همچنان غیرمتعادل است؛ به طوری که حدود ۸۰ درصد از مصرف بنزین از طریق کارتهای شخصی با نرخ اول (۱۵۰۰ تومانی) انجام میشود، اما سهم کارتهای جایگاه در نرخ دوم (۳۰۰۰ تومانی) بیشتر است.
باصفا تصریح کرد که مصرف نرخ دوم در کارتهای شخصی پایینتر از حد انتظار است و بخش زیادی از مصرف نرخ دوم از طریق کارت آزاد جایگاهها صورت میگیرد. وی با اشاره به تأثیر مصوبه اخیر هیئت وزیران بر روند تقاضا برای کارتهای سوخت، گفت: «پس از ابلاغ این مصوبه، حجم تقاضای صدور کارت سوخت سه برابر افزایش یافته است. پیش از این بهطور میانگین ۱۲ هزار درخواست در روز ثبت میشد، اما اکنون این رقم به ۳۶ هزار درخواست در روز رسیده است.»
مدیر سامانه هوشمند سوخت افزود که برای پاسخ به این رشد تقاضا، ظرفیت تولید کارتها نیز بهصورت چشمگیری افزایش یافته است. در حال حاضر، روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار کارت هوشمند سوخت در کشور تولید میشود. او خاطرنشان کرد: «در گذشته، زمان تحویل کارتهای سوخت کمتر از ۱۰ روز بود، اما اکنون نیز با وجود افزایش تقاضا تلاش کردهایم با توسعه خطوط تولید، زمان صدور کارت را تسریع کنیم. اگر درخواست صدور کارت از طریق سامانه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ثبت شود، فرآیند آن بسیار سریعتر انجام میگیرد، ولی در صورتی که درخواست از طریق مراکز پلیس +۱۰ باشد، فرایند صدور ممکن است تا حدود ۴۰ روز طول بکشد.»
باصفا در ادامه به موضوع سهمیه بنزین خودروهای مختلف اشاره کرد و گفت: «در خصوص خودروهای دوگانهسوز، سهمیه آنها بر مبنای نرخ دوم (۳۰۰۰ تومانی) محاسبه میشود و نسبت به گذشته کاهش یافته است. سهمیه این خودروها اکنون به حدود ۵۰ درصد مقدار قبلی کاهش یافته است. به عنوان مثال، خودرویی که پیش از این ۳۰۰ لیتر دریافت میکرد، اکنون ۱۵۰ لیتر سوخت سهمیهای دریافت خواهد کرد.»
حداکثر ظرفیت ذخیره سهمیه بنزین تا سقف ۳۶۰ لیتر تعیین شد
به گفته مدیر سامانه هوشمند سوخت، نحوه صدور و اعتبار کارتهای سوخت از این پس بر پایه شماره شناسایی وسیله نقلیه (VIN) انجام میشود. این تغییر به معنای آن است که کارت سوخت دیگر وابسته به نام ثبتشده روی کارت نیست، بلکه به خود خودرو تعلق دارد. بنابراین اگر مالکی چند خودرو به نام خود داشته باشد، در سامانهای که برای این منظور طراحی شده میتواند یکی از خودروها را بهعنوان خودروی اصلی دارای سهمیه یارانهای انتخاب کند. پس از تأیید این انتخاب، کارت دو خودروی دیگر بهصورت خودکار ابطال شده و برای آنها کارت سوخت جدید با نرخ سوم صادر میشود که شامل ۱۶۰ لیتر بنزین با قیمت پنج هزار تومان در ماه است.
باصفا تأکید کرد انتقال سوخت یا سهمیه از یک کارت به کارت دیگر تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نیست و هر خودرو فقط از طریق کارت مرتبط با VIN خود میتواند سوختگیری کند. او همچنین اعلام کرد مالکان میتوانند تا سقف ۳۶۰ لیتر از سهمیه نرخ اول خود را ذخیره کنند اما بیش از این امکان ذخیرهسازی وجود ندارد. مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره خودروهای تازه شمارهگذاریشده توضیح داد که زمان سند مالکیت آنها بهعنوان معیار تخصیص سهمیه در نظر گرفته میشود، یعنی از لحظه اجرای مصوبه خودروهای جدید بر اساس VIN به سامانه وارد شده و سهمیه آنها فعال میگردد.
در مقابل، برای خودروهای دستدوم تغییر مالکیت هیچ تأثیری بر سهمیه ندارد زیرا سهمیه سوخت به خود خودرو اختصاص دارد نه به فرد مالک. به همین دلیل، حتی اگر نام فرد دیگری روی کارت سوخت درج شده باشد، نیاز به تعویض کارت نیست و کارت فعلی معتبر است. به گفته باصفا بسیاری از درخواستهای اخیر برای دریافت کارت جدید غیرضروری بودهاند زیرا کارتهای فعلی بدون مشکل فعال هستند و شارژ سهمیه نیز بهطور معمول انجام میشود.
وی همچنین خاطرنشان کرد هیچیک از خودروهای وارداتی، دولتی و دارای پلاک آزاد نیازی به تعویض کارت سوخت ندارند و تغییرات اخیر بهصورت سیستمی برای آنها اعمال شده است. در پایان باصفا افزود موتورسیکلتها همچنان طبق روال گذشته از سهمیه خود استفاده میکنند و در روند تخصیص یا صدور کارت آنها تغییری انجام نمیشود.
source





